Jump to content

Langholdskikkert til .22?


barerobert

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge på en BRNO mod.2 som jeg skal strekke hold med.

I så måte må jeg ha en kapabel kikkert til formålet, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg tenker da maks 2500 kroner...

 

Jeg har sett litt på denne: http://swfa.com/Millett-4-16x50-TRS-1-T ... P8812.aspx

Jeg har også sett på denne, men egentlig ikke seriøst: http://tasco.com/products/index.cfm?Cla ... ductID=667

 

 

Begynner jeg i feil ende eller kan noen av de to brukes?

Hva er det i såfall jeg må ta hensyn til?

Link to comment
Share on other sites

Ville sett litt nærmere på "Optisan", serie Viper. Prisgrensen din blir litt hard. Jeg har prøvd utgave Mamba, 2.5-10X50 m/lys, og ble imponert, den gruset feks Nikon Monarch med samme oppsett, i klarhet, og til bare kr. 1800. Optisan har også navnet MTC. (engelsk markedsfører). Utgave Viper fins i flere størrelser b.a. 6-24X56. Selges i Oslo for rundt 3500. Vil tro du må opp i det leiet for å få noe brukbart. Se også Opticswarehouse (UK). Følgelig rimeligere, men da har man ikke helt samme garantitrygghet.

Link to comment
Share on other sites

styr i alle fall unna tasco, kjøpte et selv for et par tre år siden, solgte det før det hadde vært på børsa. Du kan jo prøve nikko nighteather 4-16 x 44. Det ligger i den prisklassen. Bra optikk og nøyaktig forflyttning ved kneppjustering. Sightron s 11 4-16 x 42 med hhr ret. ( nesten på høyde med en noen år gammel leupold vari x 111 4.5-14 x 40 optisk) bedre enn nikko nighte.. optisk men det sightron jeg har er ikke så nøyaktig i forflyttnig ved kneppjustering som nikko nigh og leupolden sightronen ligger vell på rundt 3600. se litt på ei dansk nettside nordisk-forum.dk og søk på optisan. Der er det nyttig informasjon Eller kjøp et brukt leupold med stor forstørrelse på nettet. Leupolden tåler mye juling og dersom du ved et eller annet tidspunkt vill ha den over på ei rifle med grøvre rekyl er det bra å ha en kikkert som tåler denslags

Link to comment
Share on other sites

jeg skal strekke hold med

Hvis du skal skyte lenger enn 150-170m med .22LR, så er det første du må se på at kikkerten har nok justering. Med 0.1mrad (1cm på 100m) så er det omtrent 90klikk (9mrad) eller 128klikk om det er 1/4moa klikk - 32moa..

Du bør også ha tilt på montasjen, 20 moa/7mrad får deg et stykke til utover... og helst et retikkel som kan forlegge, dvs noe slags prikker og streker.

Og du bør ha ratt som kan justeres uten å skru av noen lokk som mistes. Etter 60-70m så er det mye skruing med 22LR - og det er halve poenget,

 

En ting er at det er gøy å skyte "langhold" med .22LR, det er veldig fin trening i å bli vant til skru, forlegge, hvordan retikkel og klikkjustering virker ift. hverandre, og mye mer,

Dette har jeg prøvd før imidlertid, og med en std. kikkert med duplex retikkel og justering til 135m, så blir det så upresist at du kommer til å gå lei. Du bør jo også ha en avstandsmåler - ingen kan bedømme eller mille seg til om det er 170 eller 180m, og her må du vite det på meteren. - lange målebånd funker også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...