Jump to content

22-250 og nytt løp


gordon

Recommended Posts

Vet ikke hvor mange tusen skudd jeg har skutt, men med mye max ladninger. stoler ikke lenger på sakoen, får stadig ei flue her og der. Har prøvd med ny kroning, det var bortkasta penger. Har nå bestemt meg for å skifte løp. Men har aldri skifta løp før, har heller kjøpt ny rifle, men ikke godt å få til det med max 6 våpen i skapet. Så jeg spør om råd, hva slags løp og twist skal jeg velge ? takker for alle de råd jeg kan få. Gordon

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jeg ikke greie på dette, men vil 1-9" stablisere 55grains kuler, og noe av vitsen med 22-250 er jo høy fart (kråker og andre skadedyr) så da spør jeg hvilket merke, rustfritt eller blånert? Takker for alle råd

Link to comment
Share on other sites

Utenom 3(?) kuler 75 Scirocco, 70 GMX og TSX er alle jaktkuler i .224 i vektene fra 65 grs og nedover. Om du ikke skal bruke rifla til annet enn jakt ville jeg valgt en 1-12" eller til nød 1-9". Med den siste velger du som regel vekk mulighetene til å bruke de letteste varmint prosjektilene.

 

Type emne - ja si det du - der finnes det like mange bra som det finnes gode kuleprodusenter dvs overflod. Min erfaring er at smed'n er viktigere enn emne. God smed får ett middels emne til å bli topp. Dårlig smed herper selv det dyreste emne.

 

Topp emner er Hart, Lilja, Border, Shilen SS, Broughton, Krieger(utvalgte) + en hel haug til. Sjøl har jeg landet på Hart sine emner da jeg aldri har solgt eller opplevd å ha ett emne som ikke gir rigg med suveren presisjon. Shilen selv i Select har vært litt bob bob i enkelte. Krieger er det bare de selekterte jeg ville valgt. Dusinvaren er bedre fra Lothar Walther.

 

Skal du ha en nogenlunde normal rigg dvs stabil 1/2 Moa rigg får du det med alle de nevnte om jobben er gjort skikkelig. Bruk mer tid på å velge smed er i min erfaring den viktigste jobben

 

Gode Varmint 22-250 rifler er dessverre ganske rimelige - ofe i prisklasse 6-8 000,- så om det lønner seg å velge ett emne og pipejobb til samme prisen får hver og en gjøre opp på kammerset med seg selv. Det er svært få moderne varmint rifler som ikke leverer suveren presisjon rett ut av esken......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1:9 fra Border. Presisjonen blir etter min erfaring slett ikke dårligere med lette kuler. Jeg tror det er en ganske seiglivet myte. Mitt løp går grisegodt med 35 gr v-max for eksempel.

 

Uthevingen er min. Myte og myte - grunnet arbeidsplassen ser en langt flere våpen enn de fleste i løpet av ett år og det er såpass mange med presisjonsproblemer der normale ammotyper er kombinert med raskere enn normal snurr at jeg forbeholder meg retten til å holde fast på "myten" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...