Jump to content

Forbedring av regelverket?


M67

Recommended Posts

Sitat:

Negative og ufine tilbakemeldinger etter pålegg fra moderatorer, eller å ikke imøtekomme pålegg, utløser umiddelbar advarsel om utestenging. Det samme gjelder for de som velger å neglisjere stenging av tråder, og gjenoppretter stengte tema.

 

Er det eneste som står om utestengelse. Jeg synes det er for lite, og for vagt.

 

Det burde etter min mening være mer klare regler for utestengelse, mer definerte, og en burde bruke tidsbegrenset utestengelse, (en uke, en måned) mye mer enn en gjør idag. Ren hestkuktrolling, og oppfordringer til eller trusler om vold, bør føre til utestengelse - siden en ellers bare kan fortsette selv om en blir moderert. Det ser vi hele tiden, i alle typer tråder der det kommer følelser i sving.

 

Innlegget som førte til utestengelsen burde også merkes med "bruker ble utestengt for dette, (eller følgene av det)". Jeg liker ikke at folk bare kan "forsvinne" fra forumet uten at vi vet noe om hvorfor, utover at det ikke er frivillig? Vi vet heller ikke om de vi oppfatter som problem-brukere faktisk opplever konsekvenser, eller om de går klar, av udefinerte og ukjente årsaker.

 

Å utestenge utelukkende på bakgrunn av "Negative og ufine tilbakemeldinger " på PM bør sitte mye lenger inne enn det samme på åpent forum. Det kan det og hende at det gjør - igjen er det åpne regelverket litt for uklart.

Permanent utestengelse bør normalt kun komme etter flere tidsbegrensede, og det bør framgå av reglene, ikke være "på Kammerset".

Det bør også framgå hva som ligger i en " advarsel", og hva den innebærer - hvor langt er man fra utestengelse f.eks., jeg finner ikke noe om det i reglene.

 

Definering av slikt vil redusere behovet for diskusjon mellom moderatorer, og strengere reaksjoner vil på sikt redusere modereringsbehovet.

 

Nå får jeg sikkert en PM om å ikke diskutere slikt på åpent forum (og en advarsel til :wink: ), men jeg mener at det bør diskuteres nettopp på åpent forum - kanskej ikke denne tråden, men likevel. Skal vi ha et trivelig forum, og et ryddig forum, der brukerene opplever like regler, så må reglene være klare, og alle må kjenne dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Det finnes allerede regelverk som tar for seg mange av momentene du nevner her. De pleide ligge på portalen, men siden den er under oppussing er de ikke der nå. Beklageligvis har de ikke blitt lagt ut på forumet når de ble fjernet fra portalen. Jeg har i dag bedt moderatorsjef sørge for å få de reglene ut på forum så snart som mulig, så de er tilgjengelige som de skal være.

 

Regner med han ordner det i løpet av dagen.

 

Skal i tillegg be styret se på saken, men tror du blir fornøyd når "Retningslinjene for moderering", og "Veiledning og regler for inngripen ovenfor brukere" blir lagt ut så du kan se at det allerede finnes et utfyllende regelverk for dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...