Jump to content

Eka Nordic 11


Target

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg er interessert i kniver og har et assortert utvalg av både knivsmedkniver og farbrikkniver.

 

Jeg har likevel ikke funnet den perfekte kniven før nå (trodde jeg).

 

En Eka Nordic 11 ble innkjøpt og den er perfekt; riktig bladlengde (11 cm), full tange, 4 mm tykt blad og en gedigen slire.

 

MEN - kniven var veldig slu fra fabrikk. Og enda værre - selv etter en time med Lanskysettet er den ikke veldig skarp.

 

Er det mulig?

 

Jeg har diverse Hellekniver og alle har vært sylskarpe fra fabrikk. Har spesielt vurdert den nye Temagami men slira er utrolig døv og bladtykkelsen kun 3 mm (har bøyd Hellekniver før).

 

Derfor - har noen tips for å sette opp eggen på en Eka Nordic slik at den blir skarp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Forandra du eggvinkel siden du brukte så lang tid?

Hvilken eggvinkel brukte du på Lanskyen, og hva avslutta du med?

 

"Semi"-fulltangene til Eka er overraskende gjennomførte, men synes skafta virker i korteste laget.

 

Helle bruker austenittisk stål som omlegg på på knivene. Dette har meget god rustmotstand, men er ganske mykt så bladene vil bøye seg lettere en helstålblader i samme bladtykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Det som er 30 grader på Lansky'en er vel det butteste vinkelen. Regner med det tilsvarer en totalvinkel på 60 grader, som er alt for mye. Eggen bør være på 30-40 grader totalt.

Ville foreslått at du prøvde den spisseste vinkelen, eventuelt den nest spisseste om det blir mye stål å ta bort.

 

Har du prøvd å se på eggen med forstørrelsesglass for å se om den ser skarp ut?

 

Vet ikke hvor dreven du er på Lanskyen, men når du sliper må du slipe til du får grad (stålspon stikkende ut) på motsatt egg, før du går videre på neste slipestein. Og du bør slipe ned til den fineste steinen du har.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Da har jeg omsider fått Eka Nordic'en skarp (er faktisk skarpere enn Helle). Men det krevde litt innsats. Først et par timer (!) med Lanskyen. Måtte korrigere meg selv da jeg hadde begynt altfor butt med 35 gr. Gikk ned til 17 og deretter 20.

 

Kniven ble etterhvert akspetabel skarp etter dette, men ikke sylskarp. En diamantbryne fra svenske Dianova ga razoredge! Veldig fornøyd med dette brynet.

 

Men det beste av alt er at jeg har fått meg drømmekniven; en sylskarp Eka Nordic w11 (tror ikke jeg kommer til å kjøpe noen ny kniv på en stund nei).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...