Jump to content

.22LR data, tips og triks


Mauser68

Recommended Posts

Tenkte eg skulle lage ein tråd, der ein kunne samle litt patrondata, tips og triks og BC på diverse .22LR ammo. Dette er eit kaliber som er mykje brukt til trening og morroskyting og ein del har også bevegd seg litt i retning av BR50 og skyting på litt lengre hold med dette kaliberet og då er det også veldig fint å få med seg både BC og kronograferte data på den enkelte patron.

 

Eg var ute i ettermiddag og kronograferte 4 forskjellige patroner, som eg bruker flittig. Eg har ei Brno Mod.2 rifle, med 61.5 cm løp og bruker ein Alm`s demper.

Kronograferingen skjedde i ca 9 + grader og gjennomsnitt av 5 skudds serie :

 

Eley Short Solid : 301 m/s ( variasjon mellom 298 og 305 m/s ) BC : 0.050

RWS Short : 289 m/s ( Variasjon mellom 275 og 293 m/s ) BC : ??

Eley Standard : 330 m/s ( Variasjon mellom 327 og 331 m/s ) BC : 0.150

Eley Biathlon Sport : 330 m/s ( Variasjon mellom 328 og 332 m/s ) BC : 0.150

 

BC kan eg ikkje bekrefte er riktig, dette er data som eg har funne på rimfiresentral...

 

Har ein plan om å få sjekka ut drop på ammo, mellom 0 og 200 meter i løpet av sommaren, kjem tilbake med data på dette seinare.. Først må eg skaffe meg ein klikkstabil kikkertsikte til rifla, den Millett`en eg har har rett å slett gjort jobben sin og bør ikkje røres justering på..

Link to comment
Share on other sites

Laster man ned Lapuas ballistic kalkulator til telefonen ligger Lapuas 22lr ammo inne. BC på 22lr varierer ikke mye så man finner stort sett en BC som passer til de fleste 22lr patroner. Kjekt å ha den på telefonen når man er på banen eller jakt. Enkelt og gratis :)

http://www.lapua.com/en/customer-center/lapua-ballistics/lapua-ballistics-software.html

Link to comment
Share on other sites

Mauser68,

Hvor mange skudd kronograferer du? Total variasjon er meningsløst om du ikke skyter en drøss med skudd.

 

Jeg kronograferte Fiocchi SM 280 og Eley Team her om dagen, i 10°C, ei eske av hver.

 

Fiocchi SM 280: gjennomsnitt 312m/s, standardavvik 6.2, samling (50) ca 10cm høy og 15cm bred - det blåste litt tricky.

 

Eley Team: gjennomsnitt 316m/s, standardavvik 2, samling 3-4cm høy og 6-7cm bred,

 

Lapua Midas+ : gjennomsnitt 313, standardavvik 3.7, denne går bra på 50m (et hull) men er ikke på høyde med Team @100

 

Team holdt akkurat inne på en 15m blink sideveis og 15m svarten høydeveis, bortsett fra et dårlig avtrekk som gikk under. Det var også et skudd sideveis som var unødig dårlig bedømt vind og derfor åpnet opp litt.

 

Det blir jo ingen presisjonstest på 100m i "usynlig" vind over vannet, men det som er tydelig er at upresis ammo har mer opplevd vinddavdrift enn presis. At hastighetsvariasjon gir høydespredning er jo ingen overraskelse. Svært stor forskjell på to ammotyper som begge er godt over "billig". Fiocchien går faktisk dårligere enn CCI std. og DFS går ikke mye verre enn Team.

 

Jammen fant jeg ikke klikktabellen for Midas+

Avstand [m] Klikk [1`/10 mrad]

0

36,3 -31

100 -9

141 19

192 52

200 55

300 130

400 220

430 250

 

K

 

Edit - lagt inn enheter i tabellen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ute og lekte idag, en liten "range report"

 

Hadde skutt inn med Team fra før - målt og herja. Dette er fin trening, og erfaring for det er det samme styret som skal til for å treffe på lange hold med grovrifler, samme teori, samme ting man må ha under kontroll, andre tall.

Data på Eley Team er i innlegget over, idag skulle jeg bekrefte at ballistikkprogrammet stemmer overens med virkeligheten.

 

Vo: Eley Team = 316m/s

GC G1 (1. gjetning) = 0.14 , det var denne som skulle verifiseres

 

BC trenger ikke være så nøyaktig på sub-ammo, kulebanen er forskjellig om BC er 0.2 eller 0.4, men på langt nær SÅ forskjellig som i høyere hastigheter. Årsaken er at luftmotstanden er veldig mye mindre i sub-hastighet, så den har liten betydning for hvor lang tid kula bruker til en viss avstand. Og det er flytiden som bestemmer kulefallet.

I supersonisk hastighet er luftmotstanden derimot bestemmende for hvor lang flytiden blir.

Utgangshastigheten derimot er kritisk, for det er svært lange flytider vi ender opp med. Siden kula aldri er transsonisk unngår vi området hvor det er stor forskjell på luftmotstand, og der Cd er særlig forskjellig fra G1 funksjonen, dette burde gi god prediksjon av kulebanen. Bruker man HV-ammo derimot havner en midt i den suppa der og vil få avvik mellom program og RL.

 

Nuvel, jeg gikk for å skyte, og skjøt 5 skudd på ei ringskive - jeg bomma litt på vindcallen, trodde det var 5 klikk, men det var nok bare 3, så jeg skrudde meg forbi og skjøt 10-10-X-X-X, og ei samling på 21mm. Må legge til at jeg først hadde banka en gong litt fra stående og knestående - så det var ikke noe kaldskudd, og ikke spektakulært presist heller - men innskytinga satt iallefall.

 

f4424477.jpg

 

[meter] [klikk]

100 0

154 31 - her fikk jeg 100% på vinden og var stor-fornøyd, og høyden var senter

211 70 - 1. skudd gikk 7-8klikk sideveis, jeg ble lurt av at vinden reverserte, fulgte rett og slett ikke med i timen. Av og til er det faktisk vanskelig i svak vind, for da må en følge med, vindskift er ikke så åpenbare som når det båser mer.

248 97 - nå hadde jeg vinden, og korrigerte for endre vinkel og avstand - midt i

300 139 - nå skulle jeg jo skrudd 4 for spinn og det glemte jeg, så jeg traff en halv mrad til høyre, begynte nå å bli småfornøyd med ballistikkprogrammet, flytiden er 1.2s - kula kommer likevel fram med 218m/s

347 179 - 1. trodde jeg at jeg bomma, men så sikta jeg på en mindre stein, som bikka litt på seg da den ble treft..

419 247 - nå kommer kreativiteten fram, jeg har kun 173 klikk opp. Stilte 167, og la 8 på retiklet, og jaggu faen 8)

 

På det lengste holdet er samlingen sånn ca. ihvertfall under 1x1mrad, og flere av skuddene, kanskje halvparten, ville passert gjennom en imaginær, ulovlig storskarv :wink: .

0.14 BCen er jo en kvalifisert gjetning, jeg har laget noen innskytingstabeller nå, og det er et godt gjennomsnitt. Programmet funker når det får gode data, snitt av 50 skudd, og ammoen funker og gjør jobben sin. :D

 

Jeg vil ta fram noen punkter som jeg mener er viktig når en skal skyte .22LR presist på forskjellige hold

- man må ha en god grunnteknikk, skyt masse på 15, 50 eller 100m, min egen er alt for dårlig, når kulene er i løpet i evigheter så vises feil i rekylopptak...

- når du skyter utendørs, følg nøye med på vinden, og merk deg hva den gjør med kulene

* punktet over virker bare hvis punkt en er på plass og du vet hva du selv gjør...

- rifla må være presis, de aller fleste salongrifler, muligens med et par unntak (Rem 597?) er det, selv om noen har kjipe avtrekk

- ammoen må være presis - legg litt arbeid i å finne en ammo som går bra, og vær klar over hva som er bra, ikke forvent de beste resultatene med den billigste ammoen

- skyt inn og ha et fast holdepunkt, f.eks. 100m, skyt på mange ulike hold og lag deg en tabell, eller kronografer, mange skudd

- ikke bruk dårlige data, noter før du glemmer og mål avstand nøyaktig. Lag data kun i gode forhold. Skyt mye i dårlige forhold

- sa jeg noter?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nokon som har testa forskjellen på Norma2 og SK Standard + patroner i CZ eller Brno rifler ? Det er omtrent samme pris på dei patronene, lurte på å kjøpe ei pakke med 500 skudd for å få litt reduksjon på kostnadene...

 

Fekk forresten "ny" stokk til Brno`en i dag, ein CZ452 stokk, som er laga justerbar kolbekam på, flott stokk og flott utført arbeid på kolbekammen.. Måtte sjølvsagt bli drittvær med lav temperatur, regn og vind i dag, så skyting frista veldig lite.. Får vente til neste veke med å teste ut nye stokken.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg noterer ikke alltid det jeg lister opp under, men ofte irriterer jeg meg i ettertid over at jeg ikke noterte det. De tingene man ikke noterer kan være ting som er likt fra gang til gang. Prøver å få med alle variable, og alle unike ting.

Vanligvis noterer jeg i ei vanlig notatbok, type RiteInRain, kjøpt på Naturbokhandelen eller noe sånt. Nettopp kjøpte jeg meg ei "custom" bok fra Impact Data Books. Jeg er ikke helt fornøyd med den, det er alt for mye, fot-yard-tommer-moa og dustete omregninger, blodtyper og tull i den - men jeg tror jeg skal få laget noe fornuftig ut av den. Styrken er at den har ferdige rubrikker å notere i , og ferdigtegnede mål og rubrikker for skudd og treff, Vo og alt mulig. Og at en kan putte inn de arkene en vil. En må bare finne ut hvilke...

 

- Vær, generelt, observasjoner

- skisse over banen, om den er feltmessig - med hold, vinkler, mål, formasjoner som kan påvirke vinden, antatt vind utover, wtf..

- temp,

- trykk

- lys, retning, styrke

- vind, retning, styrke, om dette er målt eller estimert

 

- våpen, sikte, om våpnet er pusset

- ammo (herunder antatt Vo og BC)

 

- type mål

- hold,

- evt. vinkel til til mål

- skytestilling

 

- verdier på sikte, høyde, side, vind, spinn(drift), coriolis, klatring

- treffpunkt 1. skudd

- korrigerte verdier på sikte... treffpunkt, osv.

- markere verdier som gir sentertreff

- ugangshastighet hvis målt, evt. korrigerte verdier for BC ut ifra treff

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er en liste over BC på CCI rimfire ammo. Fant den på nettet for en tid tilbake men husker ikke helt hvor. Ut i fra hva jeg husker så skulle dataene komme i fra CCI.

 

.17-17gr V-Max : .128

.17-17gr TNT : .100

.17-20gr FMJ : .130

.17-20gr Gamepoint : .125

 

.22-29gr CB Long/Short : .08

.22-29gr Short : .08

.22-29gr Long : .08

.22-32gr Stinger HP : .084

.22-32gr Segment HP : .084

.22-36gr LRHP : .125

.22-40gr LRHV : .13

 

.22-40gr Standard velocity

Green Tag

Pistol Match

Select : .12

 

.22-40gr Sub Sonic HP : .118

.22-40gr Velocitor HP : .125

.22-40gr SGB : .125

 

.22-30gr Mag+V : .084

.22-30gr Mag TNT : .088

.22-30gr V-Max : .116

.22-40gr Mag HP : .114

.22-40gr Mag TMJ : .127

.22-40gr Gamepoint : .126

.22-45gr WRF JHP : .124

.22-30gr TNT Green : .091

Link to comment
Share on other sites

Fekk skutt og testa litt i helga, både Fredag kveld og i går. Hadde med meg mellomste jenta på Fredag og ho traff 6 av 6 mulig på ein 15 gong, på ca 70 meters avstand, det hadde eg ikkje trudd..

 

Hadde litt problem med kastevind og tildels sterke vindkuler innimellom ( iallefall sterk nok til å påvirka .22 LR )..

Fekk skutt sånn ca inn på 50 meter, men må ta ein ekstra runde med fininnskyting, etter eg fekk montert nye Sako Optilock baser/ringer på rifla..

 

Fekk kronografert skudd i ca 12 grader, følgene gjennomsnittshastigheiter blei målt :

 

Eley Standard : 332 m/s ( 10 skudd )

Lapua Master M : 314 m/s ( 5 skudd )

Lapua Hollowpoint : 379 m/s ( 5 skudd )

Remington Thunderbolt : 381 m/s ( 5 skudd )

 

I og med at eg ikkje hadde fått skutt rifla heilt inn, så nullstilte eg ikkje tårnene på den, når eg då skulle skyte på 15 cm gong på 165 meter, så måtte eg legge over 5 MRAD og 1 MRAD for vind, for å treffe gongen relativt bra. Og det såg ut til å stemme bra med iStrelok og Bulletdrop.. Dei ville vel ha meir overlegg enn 5 MRAD, men eg fekk flest treff ved å overlegge 5 MRAD med retikkeltet.. Dette er litt ny materie for meg, men grisekjekt når ein får ting til å stemme og klaffe. :)

 

Men eg har likt i grunn Shooter app`en betre, den er meir muligheiter og justeringer, samt å få både yards og meter. Men i det siste, får eg rett å slett ikkje valgt meter og når eg velger yards og legg inn f.eks 300, så blir det eit astronomisk tall og ingenting stemmer lenger.. Får kanskje avinstallere den og installere den på nytt, men det er forbanna med all info eg har lagt inn der, då forsvinner vel det også, grrrrrr....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet ikke om jeg trente eller testa ammo i dag. Skjøt 250 skudd med Anny på 200m. Brukte Eley Team, Lapua Midas+, SK Std. og Lapua X-Trainer. Til 70øre stk kan jeg starte med å si at X-Traineren ikke er verdt boksen den kommer i. Igjen har jeg blitt lurt og de so kjenner meg vet hvor og av hvem... Dog, til å la ungene pepre selvanvisere @ 25m er den super - for den virker 100%, og er enkel å holde på med

 

Uansett, idag skjøt jeg merkbart bedre med Midas enn med Team, lå på 92-97 (beste serie) i 2-3m/s vind, forholdsvis enkel vind, men ble likevel lurt noen ganger.

Team lå på 90-92, her hadde jeg et par skjeve serier med gode samlinger mellom 9 og 10.

SK gav 87 som beste serie, her er det noe høydespredning, men også rare fluer.

X-Trainer gav beste serie 67..., jeg skjøt bedre sittende med SK enn liggende med XT. Høggern vil like at jeg skjøt en serie med anlegg til slutt, uten å skyte noe bedre enn med reim - 92 med Team. Anny er for kort for meg, og bakkappa er veldig glatt på ei skjorte. Folk får stålsette seg, skytejakke hjelper på baneskyting...

 

Der er alltid oppklarende å skyte på skive der dårlige skudd blir stående, og ikke bare glemt ved siden av en gong. Jeg fikk god dreis på å ikke skyte i vindbygene, og spredningen er stort sett laget av ammunisjonens høydespredning, jeg tapte poeng til å skru for lite eller for mye, og til dårlige avtrekk, men 8erne de skylder jeg på ammoen,

For de som skal skyte enda lenger, og de som mener at alt er umulig med 22 LR etter 80m, 1. skuddet var en høy 9er rett over, og dårligste skudd med de to gode ammoene var 8.9. Der er ikke umulig. Men man kan ikke skyte en gammel Marlin med anlegg på ei pute, med hermetikkboksammo, og tro at det representerer grensen for det som går an...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...