Jump to content

Ny kikkert til rifla.....men, opplyst retikel eller ikke....


vegard_dino

Recommended Posts

Du bør nesten komme med prisleie og bruksområde før du får gode svar her! Det er mange muligheter!

 

Du får alt fra Kinaoptikk til tusenlappen, til Swarowski og Zeiss til tjue tusen.

 

Selv har jeg ikke lyspunkt på mine sikter, og jeg tror jammen jeg kommer til å la være å kjøpe med opplyst retikkel. Føler egentlig ikke behovet da jeg føler lyspunktet forstyrrer meg mer enn uten, og de få gangene jeg har prøvd, har jeg slått av lyset (i skumring/mørket). Det er ikke noe jeg vil betale ekstra for nytt i hvert fall.

 

Vil selv heller satse på god optikk uten lys enn billig med.

 

Har lenge "bestemt meg for" Zeiss Varipoint selv, men om jeg kommer over et Zeiss Victory uten lys, kjøper jeg like gjerne det. Opplyst retikkel er jo kjekt å ha da. Man har jo valget om man vil bruke lys eller ikke. Selv tror jeg, etter å ha prøvd litt, at jeg knapt kommer til å slå på lysbryteren.

Link to comment
Share on other sites

Føler egentlig ikke behovet da jeg føler lyspunktet forstyrrer meg mer enn uten, og de få gangene jeg har prøvd, har jeg slått av lyset (i skumring/mørket). Det er ikke noe jeg vil betale ekstra for nytt i hvert fall.

 

Vil selv heller satse på god optikk uten lys enn billig med.

 

Hvilket merke prøvde du da?

Fordi det skal justeres så lavt at det ikke syntes om dagen. Er det "dårlig" kvalitet så er det ofte rene 1000 meteren inni der.

 

Sant som du sier til slutt, bedre med god optikk uten, enn dårlig med.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... har ikke store erfaringen, Poacher, men har vært innom JahtiJakt og Oxo, og der er lysprikken såpass stor at den ikke er bra nok, synes jeg. Har prøvd disse på revejakt i skumring/natt. På bane på dagtid syntes jeg for øvrig prikken (da uten lys) var for stor til å få gode samlinger. Kompisen som har denne Oxo'en (4-12x50), har for øvrig skutt drøyt tjue rev i vinter med denne på toppen. Grei i skumringen, men lyset har vært av.

 

I andre enden av skalaen, har jeg prøvd en Victory 3-12x56 midt på natta etter rev. Reven kom til slutt, og jeg nappet tak i rifla med den på (ikke min rifle, men kompisen som var med sin. Min Leupold var like lett å se gjennom som et spett...), og der slo jeg av lyset, selv om jeg hadde på svakeste nivå. Følte at jeg fokuserte mer på lyset enn på reven.

 

Lite erfaringsgrunnlag, selvsagt, men jeg sitter altså med følelsen av at jeg lar meg forstyrre av lyset. Dette er selvsagt individuelt, for mange synes lys er alfa og omega i skumringen, og ikke minst på de små siktene på feks kombier da det kan forenkle fluktskyting på fugl og andre dyr i dagslys.

 

Så jeg satser likegodt på feks en Zeiss Victory 3-12x56 (alternativt 2,5-10x50 - hva jeg kommer over først lett brukt) med vanlig medforstørrende tysk 4. Er det lys, er det en bonus i tilfelle jeg får lyst å prøve igjen, men jeg har ikke lyst å betale en tusenlapp eller to ekstra for det.

 

Det står selvsagt en Victory 3-12x56 med lys (ret 40?) her på Kammeret nå, men etter å ha "røket på" en varmepumpe og kjøpt en bardisk, forsvant det jeg har til overs av midler... Bare jeg har et skikkelig sikte til hjortejakt til høsten, er det greit da!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Biiittelitt over kinarullene. :)

 

Les litt her, om "krigen" mellom Swarovski og Zeiss: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=47830

 

Ser du på Zeiss, har du jo flere alternativer og da. Zeiss ,som "innstegsmodellen", Classic, som mellomklassen og Victory, som toppmodellen. Nå har Victory HT kommet i salg, og dette er vel mer eller mindre arvtager til Diavari og Varipoint (?). Det morsomme er at prisen er på samme nivå som disse to. Går du for en brukt, vær obs på at Varipoint har dag/nattlys, mens Diavari bare har nattlys.

 

Kjenner lite til Swarovski, men vet at samtlige jeg kjenner og vet om som har de, mener den overgår Zeiss på alt... Tror nok det er individuelt, og det er utrolig mange verdensmestere i optikk der ute. Sannheten er vel at de har sine øyne som de ser det de vil gjennom, samtidig som de ikke vil innrømme at det faktisk kan finnes noe bedre der ute, selv om de betalte tjue lapper for siktet sitt. Såret stolthet er mannens svøpe...

 

Foreslår at du tar deg en tur i en velassortert butikk og sammenligner to aktuelle, helst utendørs, hvor du ser i motlys, ser hvordan lyset (om du går for det) funker, synsfelt og skumringsegenskaper, eller hvordan kikkerten fungerer mot mørk bakgrunn. Det du selv synes er best, er det du bør ha.

 

Var en tur hos Jakt&friluft før jul, hvor jeg tittet på en S&B Zenith, en Zeiss Varipoint og en Swarowski Z6 av ca samme størrelse. Personlig likte jeg Varipointen best, før Swaroen, med Zenith på tredje. Zenithen var slettes ikke ille.

 

Har ellers sammenlignet en eldre Victory Diavari 2,5-10x50 med en tilsvarende Swarowski Habicht, og der likte jeg Zeissen best. Kompsien, som eier begge de to, liker Swaroen best.

 

Er femtentusenkronerskikkertene litt for dyre, kan du jo smugtitte litt på Zeiss Classic, S&B Zenith og Klassik, samt at Kahles har noe og. Dessuten er det sikkert noen rimeligere Swarowskier å få tak i enn Z6i og!

 

Valgets kvaler!

 

Heldigvis har jeg falt for Zeiss selv. Det har bare blitt slik. Har såpass lite erfaring med dem på jakt at jeg ikke kan si at de er bedre enn noe annet. Har bare en Classic 2,5-10x50 selv, uten lys, men den var sjokkerende god i skumringen på hjortejakt i høst, og da ble jeg vel overbevist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil! Jeg angrer på at jeg endte opp med kikkert uten lys i! Jeg kommer ikke til og kjøpe flere kikkerter uten lys. Det er rett og slett et genialt hjelpemiddel når det blir mørkt. Det skjer hele tiden når jeg er ute på jakt at jeg tenker " nå hadde det vert greit med lys i kikkerten" .

Link to comment
Share on other sites

Jeg "ser" helt klart fordelene med opplyst retikkel på ei rifle som primært benyttes til posteringsjakt i mørke.

Blir litt subjektivt, men jeg føler dette gir meg sikre skuddsjanser på hjort og rådyr jeg ellers ikke ville vurdert.

 

Til våpen som hovedsakelig benyttes til dagjakt mener jeg at en greier seg like godt uten.

Ønsker en slik retikkel må en da velge sikte som har lys beregnet til både dag og natt.

En ekskluderer da en mengde gode sikter for en fordel som vel er marginal.

(har en rikelig med kronasje er naturligvis dette et ikketema, da er det bare å kjøpe det en har lyst på)

 

Dette med opplyst retikkel blir litt i samme gata som når noen lurer på hvilket kaliber en skal gå for.

Da strømmer det på med gode råd hvor det viktigste kriteriet er at det er velegnet for løpskapping og montering av demper.

Og så blir det jo så lite rekyl må vite....

 

Velg siktemiddel etter jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Vist du som meg har en rifle du bruker til alt og det blir en del jakt på rev, bever, hjort og rådyr i dårlig lys samt mye jakt om dagen kommer du ikke til og angre på ett sikte med lys. men selvfølgelig, du bør heller velge en lysterk kikkert uten lys fremfor en lite lysterk kikkert med lys :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...