Jump to content

USA Statsborger og våpen


spissmus

Recommended Posts

Et kort lite spørsmål. Min samboer er fra USA og skal til å ta norsk jegerprøve, dette for hun har ikke jaktet før og synes dette kan bli en meget god måte å lære mer om jakt og våpen.

 

Spørsmålet er om hun kan kjøpe våpen i USA og ta med hit og registrere det her hos politiet. Hun er Amerikansk statsborger, men har bodd her på midlertidig oppholds tillatelser ifm studier i ca 8 år.

Link to comment
Share on other sites

Utenlanske statsborgere med oppholdstillatelse kan søke om ervervtillatelse på lik linje med norske borgere.

 

Så om hun får påført "gyldig for import" på ervervstillatelsen, går på rødt og viser frem våpenet og tillatelsen når hun kommer til Norge, bør det ikke være noe problem. Husk at det blir moms, om varen koster mer enn 6000,-

Link to comment
Share on other sites

En US borger kan søke om en "one time export" som er avgiftsfri, ellers er det vanlige eksportregler som gjelder.

Det enkleste er nok å få henne til å søøke og handle i norge. Min kone er også utenlandsk, og har kjøpt våpen til konkuranse bruk her i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke helt sikkert at hun får kjøpt våpen i USA hvis hun bor i Norge selv om hun er amerikansk statsborger. SAF har en sak mot Holder i US District Court anngående akkuratt en slik sak. Hvis hun er student så går det kanskje bra siden man kan fremdeles ha fast addresse i hos foreldrene, men jeg vet ikke helt hva situasjonen hennes er og det er nok noe dere må sjekke.

 

SAF Sues Eric Holder Over Gun Rights of Non-resident American Citizens

 

The Second Amendment Foundation has filed a lawsuit in U.S. District Court for the District of Columbia against Attorney General Eric Holder, seeking an injunction against enforcement of a federal law that makes it impossible for American citizens who reside outside the United States to purchase firearms while they are in this country.

http://saf.org/viewpr-new.asp?id=290

Link to comment
Share on other sites

For å få US eksporttillatelse må hun henvende seg her:

 

http://www.pmddtc.state.gov/response_team/index.html

 

Jeg har dobbelt statsborgerskap, og da jeg skulle ha med hjem et par våpen jeg arva etter morfar var det der jeg måtte henvende meg. (Snakka først med ambasaden i Oslo, de hadde ikke peiling. Tok så en telefon BATF, og de sendte meg videre til DDTC) Tillatelsen hun trenger heter DSP-5. Det er en engangsfullmakt til å eksportere våpen ut av USA. Siden hun er US statsborger koster dette ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...