Jump to content

Lading med høy utgang, 6,5x55


Jeger-bo

Recommended Posts

Har drevet med all type skyting i årevis selv om jeg er veldig ung, og har nå begynt å lade litt patroner selv.

 

Det er kaliber 6,5 det er snakk om, altså jaktpatroner/BLYspiss. Planene er å lade opp noen ordentlig knall og fall kuler til neste år.

 

Lurer da på hvor mye grain jeg bør lade med (????), for å få en ganske høy utgangshastighet. Er også klar over at det da lønner seg og bruke en ganske lett kule, men; Hvor tung? og hva slags kule??

 

så jeg er egentlig ute etter en "oppskrift" på drømmepatron til 6,5 jakt-blyspiss :D

Fint om jeg hadde fått flere svar med flere forskjellige erfaringer, for det er jo ikke alle patronene som fungerer like godt i alle løp. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For storvilt er "lette" kuler i 6.5x55 uaktuelt, det er 140-156 grain som gjelder.. Og skal du bruke det til knall og fall, så er vel heller plasseringa av kula viktigere, enn utgangshastigheit og kuletype. Høg fart i 6.5x55 er stort sett det samme som mykje kjøttskader, dersom du er uheldig..

 

Til rev og skadedyr, så er 95 grains v-max ei grei kule, du får god effekt og som regel får du også god presisjon med den kula, etter det eg har erfart.. Eg lader med 43 grains Vihtavouri N150 og med 77 mm patronlengde, bruker Seller&Belliot hylser og Remington 9 1/2 hetter. Då får eg ca 900 m/s med 55 cm løp i ein Mauser.. Det er ei moderat lading på den kula der..

 

Men som andre her påpeker, er du uerfaren med lading, kjøp Ladeboken Nr.6 og les den nøye, før du starter med lading.. Og har du muligheit, så heng deg med ein som har lada ei stund og sjå kva han gjer og høyr på tips, før du sett i gang. Det er like greitt at du lærer dei viktige tingene først, før du begynner med å leike med livet som innsats.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jakter med 223 og 308. Bruker 60 grain i 223 som er en "medium" tung kule til kalibret. Flyr ut i 900 m/s, og gjør massiv skade. Kunne seff gått ned til 40 grain, og fått hastigheten adskillig høyere opp. Men effekten vil nok være tilnærmet lik, i begge kule vektene.

 

I 308 win bruker jeg 110 som er meget lett kule for kalibret. Den kommer ut i rundt 800 m/s, og treffer den addresaten. Så er det natta :!: .

 

Poenget er at du kan lade hardt. Men det eneste du sitter igjen med er et utslitt løp. Hvorfor gidde det, når man jakter like humant med "ordinær" fart. Etter hvert som du jakter og lader, vil du erfare at ting dør rimelig hard og brutalt, selv om du ligger godt under den rød streken. :wink:

 

I tillegg vil du skyte bedre med mindre rekyl

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er ikke lading et helt nytt tema for meg... Lurte bare på noen tips på knall og fall kuler for småvilt... :mrgreen:

 

Lader med karusell.... har tidligere ladet med enstasjoner :D

MEN jeg er uerfaren med å lade med blyspiss, det er jeg...

 

Lader ellers kuler til DFS-saueren min, da bruker jeg Norma kuler i både lengde og vekt 6,5 mm/g. Federal hetter, norma "rekrutt-ammo"-hylser. Lader da med 39,4 grain, dette har vist seg og gitt 6-skudds samlinger på 0.5 cm2.

 

Helt genialt :D :D Ellers takk for ett godt svar MAUSER98 :mrgreen:

 

Så var det rev og kråke jeg tenkte på også :D Har en kompis som fikk tak i noen lada kuler med over 1000 m/s i utgang. De hadde visst funka helt rått :D Med att "fjær-skura" kom når kråkan fikk kula i seg osv... Sånne er jeg ute etter :D

 

Ladeboka står på ønskelista!! hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg vi er fra samme sted så ladedata har jeg ganske mye av ! Som en nevner her er jo 1000 m/s gode pipebrennere så en er klar over det ja og man må ofte forsøke noen kombinasjoner kruttyper,kuler og kruttmengder for og få de optimale samlingene men dette blir sprengere som er gørrartig og hvert hver krone :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...