Jump to content

Anbefalt kikkert til sauer 202


Ho-ward

Recommended Posts

hei,

 

Jeg har bestemt meg å kjøpe en sauer 202 kal. 6,5x55.

 

denne skal brukes på jakt (rådyr, hjort og kankje rein) og selvfølgelig trenes en del.

 

jeg har blitt anbefalt denne kikkerten:

Zeiss victory diavari 4 -16x50T * FL

 

Finnes det noe alternativ som er i samme gata ?

 

Er dette Overkill på jakt opp til max 300 m ?

 

isåfall hva anbefales da ?

 

(ps saueren er ikke kjøpt da jeg tenker å forhandle dette som en pakkeløsning)

 

Takker på forhånd alle innspill!

 

mvh

H

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at 4x som minste forstørrelse er for mye ved jakt i skog. Ville heller ha gått for en Zeiss victory 2,5-10x50 eller noe tilsvarende. Swarovski Z6 2,5-15X56 (eventuelt X44) er kanskje et alternativ. Lav minsteforstørrelse og stor maksforstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ha valgt ein hurtigmontasje, gjerne Laupold sin, og satsa på 2 kikkertsikte. Den optimale løysninga er ein god Tysk/Østerrisk 1.5-6x42, som har god optikk og er fin til skumringsjakt også, og heller kjøpt ein 4-16 eller 5-20/25 når ein har økonomi til det..

 

Eg brukar ein Svarowski 1.5-6x42 til hjortejakt og Leupold VXIII 6.5-20x50 til skytetrening, jaktfelt og revejakt i ein Leupold standard montasje på min Mauser.. Funkar veldig bra og ingen nevneverdig forskyvning i treffpunkt ved bytte av kikkertsikte.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Meopta er og ett godt alternativ. Det finnes de fleste alternativer i denne modellen. Til det og jakte/skyte på over 300 meter, eller opptil trehundre meter er vel drøyt for en nybegynner. Jeg har jakta i ca 50 år men har aldri skutt på en slik avstand. Har jakta all storvilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

hei og takk for tilbakemelding.

 

Har i dag vært på vilmarksmessen og bestemt meg for Z6i 1-6X24. Dette er en utrolig god kikkert!

 

(yes, kommer ikke til å skyte over 200 m)

 

 

Trenger 1 i "forstørrelse" da denne også kan brukes som en erstatter for aimpont hunter !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...