Jump to content

Nato ammunisjon i sauer 8x57 js pipe


runfus

Recommended Posts

Jeg har en sauer outback i 8x57js. Jeg har mye gammel nato ammunisjon, som jeg hadde tenkt å bruke. Men ble usikker når en kar sa at jeg ikke burde å bruke den ammunisjonen, pga løps slitasje. Er det noen som kan svare meg??

Link to comment
Share on other sites

Kystartilleriet skiftet piper til 30-06 samtidig med hæren, men marinen kom ikke så langt før AG 3 ble innført.

Det meste av gammel mil ammo er med korrosive hetter, noen med plettert stålmantel, noen med nikkelplettert stål og noen med tambakmantel. Jeg ville ikke brukt stålmantel i et slikt våpen, en magnet gir raskt svar på om det er stål.

Link to comment
Share on other sites

Kystartilleriet skiftet ikke til 30.06 samtidig som hæren. Det ble brukt 7,92 en stund før skiftet kom.

Kystartilleriet skiftet piper til 30-06 samtidig med hæren, men marinen kom ikke så langt før AG 3 ble innført.

Det meste av gammel mil ammo er med korrosive hetter, noen med plettert stålmantel, noen med nikkelplettert stål og noen med tambakmantel. Jeg ville ikke brukt stålmantel i et slikt våpen, en magnet gir raskt svar på om det er stål.

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg skiftet piper og merket om M98k våpen til følgende våpengrener M987F1 (M98kF1).

 

HÆR = (HV)

FLY = (Luftforsvaret)

K.ART = (Kystartileriet)

 

M98k brukt av Sjøforsvaret er merket K.N.M. og er originale Tyske M98k i uforandret stand.

Om merkingen er trolig utført ved Sjøforsvaret verksteder.

Thor

Link to comment
Share on other sites

Det dukker opp flere k/98 som ikke er bygget om på andre måter enn at de er merket med k.art på siden, så det har garantert blitt brukt begge kaliber i kystartilleriet. I hvor stor grad vet jeg ikke, men har selv sett flere som er i orginal kaliberet og har selv en i hvert kaliber som er merket k.art.

Link to comment
Share on other sites

Originale tyske mausere var i bruk i alle forsvarsgrener, i større eller mindre grad. Ommerking og løpsskifte ble så vidt jeg vet utført i en serie på Kongsberg våpenfabrikk. Hæren hadde størst behov og fikk første delen.

Men, på den tid var kystartilleriet en del av hæren.

Jeg mener at dette forgikk fra 62-66, men kan nok huske feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...