Jump to content

Kaliber 12 eller 20?


Highhopes

Recommended Posts

Jeg har lånt en Valmet 412 siden jeg tok jegerprøven i fjor. Denne er i tyngste laget. Jeg ønsker en lettere hagle, som gjerne har mindre rekyl og kan passe en dame på omtrent 160 cm. Jeg skal gå i fjellet etter fjellryper og rødrev primært.

 

Skal jeg kjøpe en lett 12- kaliber eller en brukt Miroku 2084MP jeg kan kjøpe for 7500,-(?) I tillegg til å ha likt å skyte med Miroku'n, har jeg likt #12- erne Falconet Pro og Benelli Vinci.

Noen mener jeg burde kjøpe #20 pga. vekten, andre mener jeg bør velge en lett #12 pga. tilgjengeligheten av og prisdifferansen på ammunisjon, samt muligheten for å låne ammo. av andre på jaktlaget. Råd og meninger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt hagle til den bruken du skisserer i dag, hadde jeg personlig gått for en kaliber 20. Har nå to hagler i kaliber 12, og en kombi hvor hagleløpet er i kaliber 20. Må si at det frister veldig med et nett og fint våpen i kaliber 20, med slanke sexy patroner. :lol:

 

Det som er viktigere enn kaliber, er at hagla passer deg. Tror du vil bli fornøyd uansett om du velger 12 eller 20, så lenge resten av våpnet stemmer.

Men; om kalibret er "deal-breaker'n" så er jo våpen i kaliber 20 gjerne litt lettere.

Hvis våpnene ellers er like, er rekylen snillere i kaliber 20 kontra 12.

Om muligheten for ammobytte med resten av jaktlaget er viktig så er nok kaliber 12 å foretrekke.

Det er noe bedre utvalg i kaliber 12 ammo, men man får greit tak i det man trenger til kaliber 20 også, spesielt om man husker når sesongen starter og kan tukte den lokale sjappa til å ta inn litt ammo. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja...vedr. patronspørsmålet vinner vel kaliber 12 alltid. Selv jakter jeg mest med 20'n, selv om jeg har tre 12'ere også i skapet. Skal man ha mindre rekyl, er det ikke lurt å gå ned i vekt på børsa. I 20 bruker jeg vanlige 20/70 Rio Venatum Bi, og det funker greit for meg. Synes de lange populære 20/76 patronene gir alt for mye rekyl. Min neste 20 skal jeg ha 30" pipe på, da de er fantastiske å skyte med. Den jeg har nå,en Browning B425 har 26" pipe, noe som virker litt kort i svingen.

Men for kanskje å gi det svaret du vil ha, så kjøp en lett Bennelli Montefeltro i kal 12 med kort pipe. Selv om jeg ikke vil ha auto'er, så må jeg innrømme at den virker veldig hendig til ditt bruksområde. Mindre rekyl også, pga mekanismen

Link to comment
Share on other sites

-Drit å få tak i lerduepatroner i 20, noen har noen ganger. "Aldri" på tilbud eller pallesalg.

-Mindre utvalg av jaktpatroner, noe Bismuth, mindre gode stålpatroner til jakt, kaliberet håndterer ikke store hagl som 12ern gjør.

 

-12ern er kanskje tung for en hel dag på jakt?

-Rekyl, hvis det er ett issue med jaktpatroner? Halvauto?

-Lengre kolbe/grovere fortre, manhands og lange armer?

 

Skyter du lite på bane og jakter mye - 20

Skyter du mye på bane og noe jakt -12

 

Kanskje?

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg er på leirduebanen én gang i uken, kanskje to etter påske. I tillegg skal bruke haglen på jakt på fjellet. Kunne tenke meg o/u, så jeg kan jakte rype, rev og hare på samme jakttur. (Valgte derfor ikke Benelli'n.) Jeg har våpenløyve på 20# og 12#/kombi. Tanken er å kjøpe én hagle og én rifle.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde kaliber 20 for første gang i går, synes effekten ute på banen var helt super. Knuste duene like godt som 12'ern min.

 

Ja, helt naturlig det. Det er 24 gram hagl både i 12 og 20. Og 20 har ofte noe trangere sverm, og da knuser de fint med gode treff :wink: for du brukte vel stål trapammo..?

Link to comment
Share on other sites

Skal våge meg på en oppsummering av argumentene overfor (Som alle er gode): Kjøp hagla du har lyst på, og se på kaliberet etter at du betalt :-)

 

Jeg har både 20 og 12 i skapet, og den det oftest frister mest å ta med på tur er 20'ern.

Link to comment
Share on other sites

Noen liker dem litt "chubby", de går for kaliber 12.

Noen liker dem slank og tynn, de går for kaliber 20.

Jeg liker dem midt i mellom, så jeg går for kaliber 16 :D

 

Skulle jeg kjøpt hagle i dag, hadde jeg kjøpt den hagla jeg likte, og passet meg best.

Kaliber hadde ikke vert den avgjørende faktoren.

Ett godt treff med egnet ammo feller viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...