Jump to content

Nybegynner 40sw lading


csteinsv

Recommended Posts

Jeg har ikke begynt å lade enda, pressen er fortsatt i esken. Men har kjøpt en bok "pistol & Revolver handbook lymans third edition" Var å kjøpte kuler, krutt og tennhetter hos lokal Bergens forhandler i dag.

 

Vihtavouri N330 krutt

Frontier CMJ restrike 180 grains

Federal Small pistol primers

 

Fikk også med utdrag fra ladeboken de brukte som referanse, den sier start load 5.0 grains N330 på en 180 grains Hornady FMJ kule.

 

I lyman boken så har de nevnt N330 opp til 165 grains spear kule men på 180grains er ikke N330 med i tabellen. Skal jeg tolke det til at N330 ikke er anbefallt til 180grains? Kjøpe en bok til å se hva den sier? Eller rett og slett bytte N330 til noe annet krutt?

 

Jeg er ikke ute etter noen tunet ladning eller hyper power, ønsker bare å finne en ladning som fungerer stabilt, holder kravet til major, og er sikker. Vil bruke samme til trening og konkuranse.

 

Setter pris på all hjelp og bistand som ikke sprenger av meg hånden :)

 

 

Mvh

Christer

Link to comment
Share on other sites

Tror etter litt mer lesing jeg vil bytte til 3n37 krutt.

 

6.1 grains start load skal gi 916fps

6.8 er maks load som skal gi 1002fps

 

1.115 OAL iflg boken min.

 

946 fps med en 180 grain kule skulle gi en faktor på 170.280 men for å være sikker bør jeg vel gjerne skyte meg

opp fra start load til jeg får en hastighet på ca 960 fps, altså 172.800 er det god nok margin eller bør en ligge høyere over kravet

eller lavere?

Link to comment
Share on other sites

1.115" blir ifølge min kalkulator 28,32mm

Para liker veldig dårlig korte patroner.

Du bør nok trekke kula ut til rundt 30mm lengde for at pangen din fungerer skikkelig.

Selv skyter jeg N-320 med 5.4 grain som gir rundt 174 i faktor, men føles veldig behagelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Nja, at Para 16-40 ikke skal like "korte"/normal lengde patroner stiller jeg meg uforstående til, i alle fall med erfaring fra eget våpen...

Har hamret gjennom par-tre tusen i min med lengder på 28,5 - 28,6 mm uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn ett spørsmål her siden jeg har inne søknad på .40 og regner med å lade selv så snart utstyr er på plass.. Hvor billig klarer man å lade dette kaliberet? Har det noe for seg å støpt kuler selv, eller er det steder man ikke får skyte med bly?

Link to comment
Share on other sites

Ang. pris på lading her er det jeg er kommet til. Om du som meg skyter frabrikk ammo en stund å sammler tomhylser en stund slikt at du ikke trenger å kjøpe det.

jeg kjøpte nettop 1000stk 180grain kuler, 1000 Federal tennhetter, og 0.5 kilo krutt.

 

0.5 kilo krutt er i overkant av 7000 grains, nok til ca 1200 skudd med 5.5grain ladning.

 

Så med egne tomhylser koster dette meg rett i underkant av 1500.- for 1000 skudd. eller ca 1.50 pr skudd.

 

Har ikke priser på hylser men tipper du kan legge til 1.30-1.50kr pr skudd om du skal kjøpe hylser.

Prisene er lokalbutikk priser mulig det kan gjøres billigere via nett eller ved å gå sammen om innkjøp av ingridienser.

 

Forbud mot blykuler hos Bergen Sportskytterklubb. Kjenner ikke regler andre steder.

 

(OBS OBS jeg er nybegynner på feltet og dette er kun mine regnestykker. Om noen med mer erfaring har noe mer å komme med så kan det sikkert gjøres billigere)

Mvh

Christer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lader alltid .40 så lang som mulig til min 1911/.40 pang. 1911 pistolen ble i sin tid laget for .45 og derav så liker dem bedre lange patroner. Mine ligger på 30,5 og faktisk helt opp i 31,5, kommer an på kulen jeg bruker. Kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har hatt hikke på godt over 30tusen skudd. (Var omtrent der jeg sluttet å telle for en del år siden)

 

Skal du lage patronene litt lengre er det to ting å passe på.

1: De må ikke være så lang at de ikke kamrer skikkelig.

2: Patronene skal kunne dykke med nesen ned i magasinet og komme opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vel status så langt.

Jeg byttet N330 til N340, slet litt med å finne en tabell som nøyaktig matchet frontier kulene mine. Så jeg tok de som lignet mest i div tabeller

og fant ett gjennomsnitt for 180grain FMJ kuler.

 

Ladet 55 stk med 5.3grain N540 lengde på 29.3mm og tok de med på banen. Skal tilstå var ikke 100% sikker på dette men gikk helt fint. Testet alle med løpet ute av sleiden

og alle gikk fint i kammeret.

 

55 skudd ingen klikk, ingen mateproblemer eller annen type problemer heller. Hadde ikke Chronograf så har ikke fått teste hva de gir, men de føles langt slappere enn fabrikk ammo.

Hylsene er nesten like fin som da de ble ladet opp.

 

Ingen problemer å skyte plater på 14-15 meters avstand. Ikke skutt grupper eller annet så noe mer om nøyaktigheten kan jeg ikke si.

 

Takk for alle råd å vink både i denne tråden og resten av Kammeret.no

 

Christer

Bergen

Link to comment
Share on other sites

Kjører nå med 5.8grain. Kjennes friskere ut enn fabrikkammo. Fortsatt ingen klikk eller matefeil. Kjørt ca 250 skudd med 5.8 nå føles bra. Holder meg på den ladningen til jeg har fått

chronografert den.

 

Hylsene viser ingen svakhetstegn. Å enda bedre våpenet er MYE renere etter en trening enn med fabrikk ammo.

 

Takk igjen.

 

Christer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...