Jump to content

Krutt for 3" 357mag?


ErikD

Recommended Posts

Går ut fra at du ikke prøver å oppnå faktor til magnumfelt med det korte løpet, så det holder vi utenfor.

Jeg har null erfaring med så korte løp, men dersom jeg skulle kastet meg ut på noe sånt, ville jeg ville jeg satset på noe sånt og gått ut fra ladetabellene:

- N320 og N330 for lettere kuler opp til ca. 140 grains.

- N330 og N340 for kuler mellom ca. 140 og 160 grains.

- N340, 3N37 og N350 for kuler over ca. 160 grains.

 

Noen maksladninger med de tregeste kruttene ville jeg ganske enkelt holdt meg unna, da du aldri vil klare å svi av ladningen i det korte løpet.

Det eneste du vil oppnå er høyere trykk uten nevneverdig høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Nær sagt alle tester jeg har lest gjennom 35 år har vist at det beste kruttet for kaliberet, gir høyest hastighet uansett løpslengde. Om du er ute etter å redusere smell og munnings glimt, stiller det seg nok annerledes. For magnum ytelse, i alt fra 2,5" til 18" (rifle) i .357 mag, har jeg selv oppnådd best hastighet med N110 av de nordiske krutta. Deretter N105, så 3N37 og fortløpende, så og si helt sammenfallende med relativ bernnhastighet, slik det finnes f.eks. i Vithavuori sin tabell.

 

Kan vel legge til at jeg har. og/eller har brukt .357 våpen i 2,5" 3,5" 4" 5" 6" 6,5" 8" 10" og 18"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...