Jump to content

Ny Marlin 336ss, full stopp etter andre skuddet


Krs10an

Recommended Posts

Hadde jeg bare fått demontert våpenet, hadde det nok vært endel lettere. Ladebøylen hang seg opp ca 3cm fra lukket stilling, slik at det er umulig å få den ut. Jeg dro tilbake til forhandleren med den, slik at de får se på den. Skulle ta det med en gang, slik at jeg får svar på hva som er skjedd. Enten det, eller så skulle jeg få et nytt våpen. Mista litt trua på dette, men satser på at det retter seg når jeg får et våpen som fungerer! Har lest en del på nett om disse, og mange brukere mener at det er nødvendig å demontere våpenet fullstendig, for så å gå over alle delene for å fjærne ujevnheter i kantene etter fabrikasjon. Vi snakker om rustfri polish, ikke slipeverktøy :) Er det noen som har gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

Tok den omtalte jobben på min Marlin 1895 SBL. Den fungerte fint men var noe hard i mekanismen. Var tydelig at gutta og jentene på fabrikken jobber på akkord for å si det sånn. Mye grader og skarpe kanter. Etter en liten pussejobb med smergel og pussematte ble alt så mye bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

Dro til forhandleren i dag tidlig. De hadde demontert våpenet, og fant raskt ut at det var spor i kammeret som gjorde at hylsa satt fast. De sa det var en produksjonsfeil, og jeg fikk nytt våpen med en gang :) Nå har jeg prøvd det nye, men ser at det er avtrykk i hylsa som kan tyde på at det er noe feil i kammeret på dette våpenet også. Syntes den var litt vel treg å lade til tider.. måtte ta i slik at kolben gled av skulderen, selv om jeg holdt godt fast i skjeftet frem på våpenet og presset det i mot meg, slik at det nettopp ikke skal gli av skulderen ved lading. Man gjør seg jo en del tanker når våpen nr.2 også kan ha feil.. Skal dra tilbake til forhandleren og vise tom hylsene i morgen. Det er tydelige spor på tvers av hylsene, som går ca halvveis rundt. Nå er jeg langt i fra noen bøssemaker, men tviler på at det skal være slik. Vurderer å gi opp hele Marlin, og se om jeg finner noe tilsvarende som er av bedre kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

MorganKane: Hva slags problemer hadde du med din? Fungerer den nye bra?

Riflen fungerte uten noen problemer, men dype kutt/riller i kammer området gjorde at jeg ikke anså den som trygg.

Den nye jeg fikk var litt eldre produksjon, i allefall før dette bullseye tullet på stokken.

 

Fint at det ordnet seg med ny rifle til deg, men det høres ut som om du må reklamere på den også.. Slik du forklarerer det, høres det rett og slett ut som ett "headspace" problem. Merkelig, ettersom børsa er ny..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg levert tilbake børse nr.2 og fått pengene tilbake. Fra den første jeg fikk, til den andre var det i følge våpennummeret produsert 1400stk i mellom. Feilen var fortsatt tilstede, forhandleren og importøren var tomme, så da var det ikke mye å diskutere. Skikkelig surt for min del.. Hadde virkelig gledet meg til å ta denne i bruk. En liten opptur var at jeg dro til politiet og fikk ny søknad(duplikat av originalen) uten å betale for den, så det finnes fortsatt håp :D

Link to comment
Share on other sites

Det er synd at det har gått slik med disse flotte riflene. Det er mange som er misfornøyd etter å ha kjøpt nye "Marlinrifler" produsert av Remington. Det kommer ikke som noen overraskelse at det ble slik etter at man flyttet alt av produksjonsutstyret, men ikke kompetansen blant dem som har produsert disse riflene gjenom generasjoner.

 

Jeg har en rustfri Marlin 336 XLR i .30-30 som er produsert på den opprinnelige fabrikken (stemplet med JM). En nydelig børse med silkeglatt mekanisme, flott Ballardrifling og presisjon som kan gjøre mang en boltrifle misunnelig. Den skyter flotte samlinger med både bly- og mantlede kuler. Jeg har vurdert å selge den siden jeg ikke får brukt den noe særlig, men med tanke på at jeg neppe får tak i en slik igjen nøler jeg med å legge den ut for salg.

 

Edit: byttet en L med en J...

Link to comment
Share on other sites

Da ble det Marlin igjen :D Ikke rustfri den her, men til en meget fornuftig pris med div tilbehør. Kikkert og montasjer, koffert, reim og pussesett. Dette våpenet er fire år gammelt, og skal vist nok ikke være skutt med. Skal dra og hente den i morgen. Håper det går bedre denne gangen:)

Link to comment
Share on other sites

Takker :D Regner med dette er en som er laget på den gamle Marlin fabrikken, slik at man får noe som er skikkelig. Den er kliss lik 336, bare blånet/svart. Kaliber 30-30. Fikk ikke mange skudd med de forrige, men de jeg fikk ga skikkelig mersmak for dette kaliberet :)

Link to comment
Share on other sites

Må på det sterskeste advare mot at man kjøper en Marlin til, da spesielt leveraction våpen.

Jeg har selv gjort denne tabben, og nå sitter jeg og min kone nedtnget i gjeld etter at vi har... eh... .357 mag, 44mag , .45Colt og 45-70 marliner. Og jeg vurderer å bytte ut min eminente 1894 wionchester i en 30-30 marlin.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også på en 45/70, men ble litt vel grovt kaliber, og høy amunisjonspris. 30-30 var derimot et naturlig valg til mitt bruk på rådyr, og endel rimeligere skudd :)

 

Artillerist: En til er vel sjeldent feil :D

 

Gratulerer med flott børse :D ! .30-30 er et flott kaliber til rådyr og småvilt. I motsetning til de hyperraske .22' ene gir det fine slakt. .45-70 trenger ikke å bli noe dyrt kaliber å skyte med hvis du lader selv. Jeg ligger på omlag 4 kroner smellen med blykuler.

 

Som Hassel sier, så blir skikkelige Marlinrifler fort en stygg uvane, og vips så har man et par flere enn det man strengt tatt har bruk for....

Link to comment
Share on other sites

Det Malle sa. Lade selv er egentlig en selvfølge med mindre du er veldig rik eller skal skyte lite. Og skyte lite er vel ikke et alternativ? Jeg kjøpte ladepressen på grunn av Marlinen min. Når jeg kjøpte børsen fikk jeg med en 20 pakning med ammo rimeligere. Den kostet 500. Da sier fyren, ja disse koster 26 kroner per patron. Jeg har Winchester og Hornady ammo. Hornady er litt rimeligere. En kan jo bli grønn av mindre....

Nå lader jeg til stort sett 6-7 kroner per patron :)

 

Ångående en til så kan det gå som med Hassel..hehe. For min del så sier våpenskapet etterhvert nei..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må på det sterskeste advare mot at man kjøper en Marlin til, da spesielt leveraction våpen.

Jeg har selv gjort denne tabben, og nå sitter jeg og min kone nedtnget i gjeld etter at vi har... eh... .357 mag, 44mag , .45Colt og 45-70 marliner. Og jeg vurderer å bytte ut min eminente 1894 wionchester i en 30-30 marlin.. :wink:

 

 

:lol: Skal(prøve) å ta det til etteretning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også på en 45/70, men ble litt vel grovt kaliber, og høy amunisjonspris. 30-30 var derimot et naturlig valg til mitt bruk på rådyr, og endel rimeligere skudd :)

 

Artillerist: En til er vel sjeldent feil :D

 

Gratulerer med flott børse :D ! .30-30 er et flott kaliber til rådyr og småvilt. I motsetning til de hyperraske .22' ene gir det fine slakt. .45-70 trenger ikke å bli noe dyrt kaliber å skyte med hvis du lader selv. Jeg ligger på omlag 4 kroner smellen med blykuler.

 

Som Hassel sier, så blir skikkelige Marlinrifler fort en stygg uvane, og vips så har man et par flere enn det man strengt tatt har bruk for....

 

Takker :D Må finne en løsning på det ammoproblemet.. Sitter her nå med ny Marlin, og ingenting å skyte :roll: Blir litt som å ha ny Porsche, men tom tank.. Altså temmelig dumt. Men håper å få tak i noe snart.. Eneste jeg vet om av amunisjon her i Trondeim ligger på 540kr for 20 stk. Selvlading må nok bli det beste alternativet her!?

Link to comment
Share on other sites

DA har jeg hentet min nye Marlin :D Børsa ser dønn strøken ut, kvitteringen sier sept 08, og han jeg kjøpte av hadde ikke skutt et eneste skudd med den. Noe kom i veien, og plutselig var den glemt(forstå den som kan) og nå skulle han flytte til USA, så han mente det var muligheter for nye kjøp der borte :lol: Det fulgte med koffert i plast som ser helt ok ut, pussesett som aldri var brukt, reim med reimfester(faste, kan skjære av reima) og en kikkert med montasjer. Kikkerten er en billig variant, men den ser grei ut. Syns kanskje den er litt stor, 4-12 x50 så den står veldig høyt på børsa. Opplyst retikkel har den jammen også :D

Men det som overrasket meg mest med denne i forhold til de to forrige var lademekanismen. Hele greia føles mye mykere, bråker ikke så mye, og er mye, veldig mye smidigere enn på de forrige. Jeg har nå demontert den, og fjærna produksjonsfettet og olja den opp, klar for action. Mener selv jeg har gjort tidenes handel, og er en meget glad mann i dag :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DA har jeg hentet min nye Marlin :D

 

Og hvor er bildene? :wink:

 

Høres ut som en bra deal det der, men en ting må du få fikset: kikkert på bøylerifle = FY! :mrgreen:

 

Kjøpeammo er dyre greier, men for det du må betale for 60 skudd får du en grei ladeutrustning (les: Lee). .30-30 er en velsignet enkel patron å lade, men husk å bruke kuler med flat tupp i rørmagasinet! I den børsa du har kjøpt er det mest sansynlig "microgroove"- rifling, så det kan være litt kilent å få blykuler til å gå skikkelig, men det er verdt et forsøk. Jeg bruker Haglund sine blykuler og får god presisjon.

 

Slik som du beskriver mekanismen, så høres det definitivt ut som om du har fått tak i en ekte Marlin :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Bilder kommer :) Det første jeg gjorde var å demontere kikkerten. Skal lære meg å skyte skikkelig med denne børsa :) Må nesten se meg litt rundt etter en bra nettbutikk å handle

deler til selvlading.. Er nok det greieste. Skal bygge om bua, slik at jeg kan lage meg en arbeidsbenk der inne. På tide å blåse gammel sagflis av Makitaen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å gratulere deg med fin børse! Arti at det ordnet seg for deg.

 

Jeg har installert "wild west trigger" til mine marlin bøyle rifler for å få litt lettere avtrekk. Nå husker jeg ikke helt hvordan orginal avtrekket er, men denne wild west avtrekkeren gir ikke ett to-stegs avtrekk.

 

Stålsikter er vel og bra, er vel en av få som fortsatt bruker det på jakt innimellom. Men.. orginal siktene på denne rifla synes jeg ikke er noe å juble over. Skulle jeg droppet optikken ville jeg gått for jaktdiopter.

Men selv har jeg altså kikkert.. ja, t.o.m demper forran på tuten. Tross slik helligbrøde, klarer jeg greit å sove om kvelden. Cowboyer tilpasser sine våpen -uten å bry seg om hva andre synes ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bosset orginalsiktene etter at jeg først spraylakket siktene henholdsvis rødt og grønt. Bestilte ghost ring fra XS sights etter det. Siktebildet er en del hakk bedre og jeg traff bedre og, duger forså vidt på hjortedyr opp til 100 meter. Mindre dyr tør jeg ikke skyte på med disse siktene. Derfor banner jeg i kirken og bestiller skinne, og hurtigmontasjer. Tenker det blir en lavtbyggende kikkert på toppen. Det hele må selvfølgelig kunne taes av fort som f for koseskyting på kortere hold. Forøvrig har jeg og byttet ut avtrekket med ett fra Wild West Guns. Bestilte det via Brownells, og monterte det på et par minutter. Ikke noe matchavtrekk, men det gjør jobben greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Disse skinner siktene,må man bytte framsikte også eller kan det orginale brukes?

Min er en Marlin 444.

 

Det kan fungere med det originale framsiktet, men det blir et mye bedre siktebilde med et kvadratisk stolpekorn. Det er ikke rare prosessen å bytte forsikte, men må påregne et par drag med en fil.

Link to comment
Share on other sites

Cowboyer tilpasser sine våpen -uten å bry seg om hva andre synes ;)

 

 

Enig der, alt etter hva man selv føler er best.

Men kikkert på min var aldri tanken, skal montere den jeg fikk med på en 223 etterhvert.. Hører søknaden roper fra inne i skapet :mrgreen:

Skal se om det ikke blir "skinnersights" på Marlinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Per i dag står det sikter fra XS Sights på min. De er grei nok ut til 100 meter på hjort. Litt for små til mindre dyr opp til dette holdet etter min mening. Treffer godt innenfor sirkelen på hjorten, men jeg får ikke de helt store samlingen. Når jeg får råd så bestiller jeg en skinne og en kikkert til. Regner med å få litt bedre samlinger da.

 

Edit: Jeg vet ikke om andre enn Trigger Happy kitet fra Wild West Guns. Selges f.eks via Brownells. Jeg har dette på min. Helt greit avtrekk bortsett fra at det er litt tungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...