Jump to content

Jakt på Sebra.


sth

Recommended Posts

For ordens skyld, jeg antar du mener Burchell's (plains) sebra og Hartmann mountain sebra?

 

Rett nok er det enkelte som hevder at det finnes to underarter også av fjell-/bergsebraen, Cape mountain zebra (E. z. zebra) og Hartmann's mountain zebra (E. z. hartmannae), men dette er visstnok omdiskutert i fagkretser. Enkelte hevder at det ikke er genetisk grunnlag for å hevde dette, og at det genetisk sett er kun en art.

 

Cape mountain sebraen stammer i så fall fra den tidligere Cape provinsen, idag Eastern Cape og Western Cape, og finnes idag bare i et svært lite antall, kanskje ca. 500 dyr, hvorav ca. 300 av disse i Mountain Zebra National Park, http://sanparks.org.za/parks/mountain_z ... ammals.php

 

Jeg er ikke kjent med at denne underarten kan jaktes noe sted, og ihvertfall ikke i Namibia. Jeg hadde også vært skeptisk om en Sør-Afrikansk jaktfarm tilbød noe slikt.

 

Såvidt jeg vet finnes Hartmann’s Mountain Zebras idag kun i Namibia i vill tilstand. Antagelig finnes den nok i også inngjerdet i Sør- Afrika. Men da reiser du naturligvis heller til Namibia og jakter slik jakt er ment å være. :)

 

Hos Shona Hunting Adventures er du velkommen til å jakte både Burchell's (plains) sebra og Hartmann's mountain fjellsebra. Vi jakter da på ville dyr og uten gjerder. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...