Jump to content

Blaser montasje vs hake/svingmontasje


bullefnatt

Recommended Posts

Havesyken har igjen meldt seg i form av en ny (velfungerende) kombi

Syken melder seg mest i form av en Blaser, men den kan også tilfredsstilles av andre tyskproduserte kombier som feks Merkel eller noe brukt Krieghoff. I og med at Blaser har sitt eget system for montasje har jeg noen funderinger rundt hvor velfungerende dette er kontra svinng og hakemontasje?

Hvor lang tid tar det fek å ta av/på siktet? Treffpunktenderinger osv.

 

På forhånd takk for svar...

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg litt erfaring med:

* Jeg har hakemontasje på den drililngen jeg har nå, og har hatt hakemontasje på en annen drilling

* Jeg hadde ERA svingmontasje på en tidligere drilling, og har hatt svingmontasje på tre forskjellige rifler.

* Jeg har Blaser R93 nå med fire løp m/kikkerter, og den forrige drillingen min var en Blaser D99.

 

Blaser, sving og hakemontasjer har det til felles at korrekt montert så er treffpunkt likt etter at du har tatt dem av og på. Jeg har testet dette med alle mine, og det har ikke vært treffpunktforandring med noen av dem. Det går på sekunder å sette på kikkertsikte uavhengig av type. Litt fortere med hakemontasje enn de to andre, men det er kanskje ett-to sekunds forskjell? Du får selv vurdere om det er av betydning.

 

Slik jeg ser det er det en fordel med Blasermontasje dersom du har andre våpen fra Blaser. Da kan du enkelt bytte mellom kikkertsikter dersom du trenger det. For eksempel: Dersom du skal bruke kombien til rådyrjakt i hovedsak så vil du kanskje sette på en Zeiss Varipoint 1.5-4 med kun lysprikk. Genialt kombisikte! Men så skal du på rypejakt da... eller toppjakt, og vil bruke et 2-8 sikte for eksempel... fint å ha noe å bytte på! Blasermontasjene går om hverandre helt uten tilpasning (bortsett fra justering på to skruer, men du må ikke til børsemaker eller lignende). Du kan selvsagt også kjøpe til en ekstra Blasermontasje om du ikke har andre Blasere. Det kan du med svingmontasje også. Det krever mer tilpasning, du må ha rett distansestykke osv. Jeg har måttet sende mine børser til Magnumhansen for å få rett ERA montasje, når jeg har ønsket meg flere kikkertsikter til samme børse. Selve montasjen kan selvsagt brukes ift andre børser, så lenge basene passer. Hakemontasje er mer av en ”et kikkertsikte til ei børse” løsning. Det er dyrt og krevende å tilpasse en slik en. Det er absolutt mulig, men jeg synes det er mindre interessant å bruke 7-8000 på en montasje, som kun kan brukes på den ene børsa.

Dersom du vil kjøpe brukt kombi så tenker jeg at den kommer med montasje, og de fleste fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...