Jump to content

Nybegynner 9mm ladninger 124gr N340


eaanon01

Recommended Posts

Jeg har ladet mine første patroner også lurer litt på tilbakemeldin på sammensetningen

 

9mm Luger

Frontier 124 gr CMJ

5,3 gr N-340

CCI Small Pistol Primer

COL 28,7 mm

 

Tror jeg har hatt litt variasjon på oppsettet for hastigheten var ikke helt konsistent...

Lå ifra 326-400m/s så det er ett problem jeg må finne ut av. Jeg lader med en Lee pro 1000

 

Men hva er kommentaren på ladningen. Skal lade til praktisk.

Boka jeg slo opp i sto det 5.0-5.7gr men jeg ser at kansje 5,3 er litt mye? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 5.0 grains N340 og Partizan 124 grains fmj, men setter den til litt over 28mm. Presisjon og funksjon er ok, men jeg har ikke kronografert. Regner med de holder 120 i faktor (Militærfelt). Du skriver ikke hva slags hylser du bruker. Hvis du bruker forskjellige typer, så vil du få forskjellige hastigheter pga forskjell i hylsevolum. Dette er mer påfallende med 9mm enn med f.eks .45ACP. Sorter hylsene hvis du samler med deg fra banen.

 

Synes at spennet i hastighet var stort. Viktig at den første verktøyet kalibrerer ordentlig (Skru denne så langt ned at den tar i hylseholderen når denne er øverst, og skru deretter en halv omdreining tilbake.). Også viktig å "bunne" hver gang du drar i ladearmen. Fort gjort å få "short stroke" slik at noen patroner er litt lengre enn andre, spesielt med en progressiv presse.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg burker:

Hylse: CBC

Kule: H&N 125HP(.356)

Krutt: N-340 4.7grn

Hetter: CCI SPP

OVL: 29.10mm

Denne ladningen brukes i Glock 17.

Cronografert til ca 130 i faktor.

 

NB! Dette må testes i ditt eget våpen.

Kan gi forskjeller, selv i våpen av samme merke og type.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. De fleste hylsene mine er remington. Og pangen min er en shaddow. Var helt oppe i en faktor på 160 på de raskeste, så til denne pangen så tror jeg at jeg må ned litt. Til den andre jeg skyter med så må jeg opp litt til for den skal i major. ( 9mm den også ).

Link to comment
Share on other sites

Hvis redskapen trenger enda mer krutt for å nå faktor, så brenner ikke kruttet riktig. Da holder ikke hylsa godt nok på kula slik at forbrenningen blir best mulig. Da er det antakelig kalibreringsdien som er stilt for grunt, i tillegg så kan du prøve litt hardere krymp. Ikke krymp så hardt at kula deformeres, men nok til at du tydelig ser der kula slutter på hylseveggen, kan godt være enda mer ekstrem enn denne:

wp_000151.jpg

 

Mine ser litt ut som coca-colaflasker. Tydelig mindre diameter på hylsa under kulebasen.

 

Ser ikke ut som fabrikkammo, men så lenge jeg skyter 45+ med dem, såkan de gjerne se ut som de har korsett...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott med andres erfaringer :)

 

Den andre pangen jeg snakket om skal ha en faktor på over 165 men glem den... Det er shaddowen denne ammoen skal til.

 

Faktoren skal på minemum 125 dvs med 124gr kul så skal hastigheten over 1008fot/s eller 307m/s

 

Vil helst ligge på 130 i faktor så 1048fot/s eller 318m/s

9mm.png

Size die'n trykker helt til det er 5mm igjen til enden av hylsa (der slutter sporet etter den på hylsa) . Er det passelig? Der den har litt colaflaske form min også.

 

Tilbakemeldinger tips og erfaringer mottaes fortsatt gjerne med takk :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Patronen ser ok ut. Da kan jeg gjette en gang til: Frontier-kulene dine varierer kanskje i diameter. Hvis du har skyvelær med 1/100-inndeling (0.01cm) eller 1/1000"(0.001 tomme), så velg ut et tyvetalls kuler, og mål diameteren. Hvis du finner avvik her, så vil de slankeste kulene gi dårligere hastighet enn de feiteste. Hvis du har arbeidslyst, kan du sortere etter nærmeste tusendels tomme (.353/.354/.355/.356/.357/.358/.359), da vill du sannsynligvis kunne få jevne ladninger hvis du velger kuler med samme diameter. Av og til er kuler svakt elliptiske, da har du 2 radier å forholde deg til, og hvis disse avviker mye, så ville jeg sortert dem ut, eventuelt kjørt dem gjennom LEE sin SIZE-die for blykuler (Altså en die får å få støpte kuler til å bli like store, ikke første dia i ladesettet ditt.).

 

Ellers er det fortsatt veldig nøye at du drar ladearmen til ytterpunktene hver gang. "Short stroking" vil gi større variasjon i ladninger.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt her er at hastigheten er så ulik.. Var og målte ett magasin nå og hastigheten er ikke stabil.

Laveste var på 354m/s og høyeste var på 380m/s. Etter som jeg har forstått det så skal kronografen fungere og gi error når den ikke får pålitlige målinger.

 

2 skudd var nede på rundt 350-365

4 skudd var på 390-410m/s

resten (9 skudd) lå stort sett på 370-380m/s

 

Jeg synes variasjonene er så store.

 

Kan det være at jeg får så store variasjoner pga ladningen kansje er litt stor?

Er det mulig at de er mer stabile som jeg minker litt på kruttmengden?

 

Lurte også på om jeg skal prøve og gå over på N320 krutt isteden, er dette bedre. Noens mening?

Link to comment
Share on other sites

Hylser!

Har du sjekekt om det er litt ujevn lengde på hylsene dine?

Min "nye" teori rundt ujevneheter i pistolpatroner tilsier at ujevne lender, fører til ujevn krymp. Som igjen gir forskjellig trykkoppbygining og hastigheter.

 

På den annen side har jeg saktisk skutt 9mm landinger som ahr variert en del, men vært presise...

(Det er nok kula som er viktigst uansett...)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe poeng å bytte krutt. 340 brenner jevnt medmindre du luselader, og 5grains+ under en 124grainer er ikke noen luseladning. Kanskje er kruttmålet ditt statisk elektrisk. Da vil krutt henge igjen, og innimellom blir alt med. Har aldri opplevd dette med Lee sitt diskmål, hvis det er det du bruker. Det jeg har opplevd er at disken har låst seg, men da får du en tom patron, og da får du helt andre problemer. Jeg utelukker heller ikke målefeil, har du sjekket hvordan ladningene dine samler på skiva? Vi har en kronograf som er svært avhengig av korrekt lys, og den funker ikke i det hele tatt under lysstoffrør. Beste målinger får vi utendørs i godt sollys under en semitransparent presenning.

 

Du må uansett begynne å sjekke parametre, det er ingen snarveier når man først har problemer, da blir det fort bare mer problemer. Sorter hylsene dine på fabrikat først. Sjekk om du får jevnere hastighet da. Hvis ikke det funker, så mål kulene dine, hvis de avviker i diameter, så må du sortere dem eller skaffe kuler som er jevnere fra kule til kule.

 

Forstår at du som praktiskskytter bare ønsker en stabel med ammunisjon problemfritt, men å lade 1000+ patroner i en raus kan lage problemer. Ting løsner, plast slites, dier blir skitne og nivået i kruttmålet varierer nok til at du vil kunne få problemer.

 

Hvis utstyret er brukt mye kan det være mye drit i diene, er det nytt kan det være lagringsfett. Tromler/vasker du hylsene dine? Hvis det er olje eller fett eller skitt på dem, så vil friksjonen mot kammerveggen variere, og glatte hylser fører til prematur opplåsning av rekyldrevne våpen og avvik i hastighet Hylsene skal være tørre å ta på, hvis de kjennes feite ut, så må de vaskes. Hvordan er forresten kammeret ditt? Er det rengjort og tørt?

 

Kjøp en eske fabrikkammo og kronografer den, hvis problemet er like stort, så er enten pistolen eller kronografen problemet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Skal ta også lade 15 skudd også kontrollveie krutt mengden i alle sammen for og så måle hastigheten i de. Skal også sjekke alle kulene som brukes i den runden.

Foresten så er alle hylsene jeg har brukt til nå kun remington. Jeg renser hylsene i nøtteskall med vibrator + litt poleringsveske som er egnet oppi.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. De fleste hylsene mine er remington. Og pangen min er en shaddow. Var helt oppe i en faktor på 160 på de raskeste, så til denne pangen så tror jeg at jeg må ned litt. Til den andre jeg skyter med så må jeg opp litt til for den skal i major. ( 9mm den også ).

 

De fleste hylsene dine er Remington!

 

Du må i alle fall sortere hylsene dine, etter fabrikat, hvor mange ganger de er skutt. Her kan det bli store forskjeller i hylselengde og hylsevolum. Dermed forskjellig krymp, trykk og så hastighet. Dette endrer normalt også pressisjon.

 

Jeg har ikke brukt din "lademaskin", men gennerelt så er det viktig å bruke (litt) montone bevegelser og lik kraft, når du oppererer ladeutstyret. Varrierer du fra forsiktig, til litt brutalt, kan dette gjøre store forskjeller på bl.a. kruttmengde i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at de fleste jeg remington.. Jeg har egne bokser der det er blanding, men jeg har kun ladet med en gangs brukte remington hylser ser jeg når jeg har sjekket over.

 

Alt er samme hylsene. Jeg lurer litt på om det er kronografen som tuller. Om kansje målingne rundt 380 er korrekt og de andre er målefeil. Har bestillt aktiv belysning til kronografen siden jeg kun har innebane tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Har nå laget 15 skudd som jeg har kontrollmålt alt.

 

Alle hylsene er engangsbrukte remington.

Alle kulene har nøyaktik samme diameter

Alle ladningene har jeg helt ut kruttet kontrollmålt og helt tilbake i hylsen.

 

Jeg har minket litt på kruttmengden. Så nå er ladningne på 5,1 grain.

 

Håper inderlg at jeg kansje kan få noen resultater som er litt mer til og stole på. Spent på og teste de i morra.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bruker dette her i en Tabfoglio Ultra Match:

125 gr H&N HP 356'

3,7 gr N320

GFL hylser

Federal SP 100

COL 28,5 mm

 

Får faktor på 125 med 5-10 ft/s Max differanse på 10 skudd! Presisjon har jeg ikke prøvd i Randsom, men holder 10en med støtte ... Antar endå bedre resultater med Randsom resten.

 

Prøv N320 hvis du ikke kommer i mål med N340

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsene avviker i lengde, vil en større del av kula være innkapslet av hylsa, og det vil påvirke presisjon og hastighet. Nå er ikke 9mm spesielt plaget med at de strekker seg, men hvis en hylse er skutt 10x og en er skutt 1x, så vil antakelig 10x-hylsa være noe lengre. Messingen blir også hardere når den har blitt kjørt gjennom ladepressa mange ganger, og da holder den dårligere på kula som kan gi redusert hastighet. Jeg har trimmet riflehylser, men aldri 9mm-hylser. Tror ikke gevinsten er stor før du begynner å skyte på hold opp mot 100 meter.

 

En siste ting; har du demontert våpenet, og sluppet et skudd nedi kammeret? Av og til er kamre romme, og kanten som hylsemunningen skal "head space" på (ligge an mot.), sitter så langt inn at normal hylser aldri når fram. Resultatet kan da være at hele patronen forsvinner litt inn i kammeret, dvs patronen henger i utdrageren helt til tennstempelet banker til tennhetta, oghvis patronen ikke støttes i kammeret, så skyves hele patronen et bit inn i kammeret av tennstempelet. Dette kan gjøre at tennhettene blir utsatt for variasjon i slagkraft. Dessuten vil forbrenningen bli påvirket av at patronen vingler før den som seg til ro i kammeret.

 

Løsningen kan være å sette kula så langt ut at kulenesa nesten butter i riflinga. Hold pipa loddrett med kammeret opp og slipp en patron nedi. Den skal da være flush med avslutningen på kammeret. Hvis patronen er for kort, så øk patronlengden til den sitter korrekt i kammeret.

 

I .45 Auto brukte jeg å sette dem så langt ut at hvis man kamret en patron og tømte våpenet, så var det merker etter riflene i kulenesa etterpå. Husk bare å ikke sette dem lengre ut enn at de går i magasinet. Funksjon er tross alt viktigere enn ekstrem presisjon for en praktiskskytter, selv om man selvsagt ønsker begge deler. Skal helst være billig også :) .

 

Nå har du fått skrekkelig mye info. Hvis de 15 skuddene oppfører seg som forventet, så fortsett å bruke den formelen. Antar du også liker bedre å skyte enn å lade...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke målt lengden på hylsene. Men det blir vel det samme om jeg måler hylsene med kula i? Kan gjøre det på de 15 skuddene som jeg håper og rekke og teste i dag.

 

Hylse lengden er altså i mitt hode mye viktigere en jeg har antatt. lengden på patrone er ikke så interessant. Men med forskjellig lengde på hylsa, vil krympen holde forksjellig på kula. Og det kan påvirke trykket.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått testet litt med korrekte/resultater jeg stoler på.

 

5,1 grain ladningene holdt til en faktor på 131.

Hastigheten va på 1060 fot/sek ~ 322 m/s

 

Ladningene på 5,7 grain holt en faktor på 148.

Hastigheten var på 1194 fot/s ~ 363 m/s

 

Mulig jeg kan gå ned til 5,0 grain og fortsatt holde en god margin til faktor kravet på 125. Men jeg vet hvertfall hvor "landet" ligger nå.

 

:D

 

Noen som har noen mening om hvor mye jeg må opp på i ladning for å få en faktor på ca 170? Eventuelt om jeg trolig må over på annet krutt? (N340 nå)

Hastigheten da må være på 1370 fot/s ~ 417 m/s

Link to comment
Share on other sites

Tror du bør velge både tregere krutt og tyngre kule, med 147 grains kule trenger du i 1160 f/s for å nå 170, og det er en maksladning i tabellen til Vihtvuori med 3N38:

 

9,5 147 HP/XTP Hornady 29,0 1.142 N320 0,20 3.1 239 784 0,25 3.9 298 978

N330 0,25 3.9 294 964 0,28 4.3 315 1032

N340 0,25 3.9 289 948 0,28 4.3 309 1015

N350 0,29 4.5 302 991 0,32 5.0 326 1070

3N37 0,30 4.7 298 979 0,33 5.1 321 1052

N105 0,40 6.1 317 1039 0,41 6.4 338 1108

3N38 0,41 6.3 357 1171 0,45 6.9 368 1207

 

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/6/34

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...