Jump to content

Lurer på hva jeg skal kjøpe? Evnt billigt men godt?


bikerdude73

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg har en CZ222 som er veldig god og presis. Prøver å lade til denne selv.

Har og ei Hagle og en gammel BRNO salongrifle.

 

Jeg kunne tenkt meg en billig storviltsrifle. Men er usikker.

Jeg er og interessert i for eks en gammel rifle. Krag Jørgensen eller noe.

Blir ikke noe storviltsjakt på meg pga dårlig råd.

 

Men tar gjerne mot råd om hva slags kaliber jeg bør søke på i rifle.

Eller råd om det å ha en gammel rifle som en kan leke seg med.

Forstår det slikt at en Krag ikke kan brukes til storviltsjakt og har en sjelden ammo.

 

Jeg skal sette i gang med å lade selv hele tiden, men må jo kunne får tak i ammo til en evnt gammel rifle.

 

Hvis det er mulig å få tak i det en trenger for å lade til en gammel rifle fra for eks 2 verdenskrig eller tidligere.

Så er jo dette intersangt hvis en kan kjøpe en slik rifle billigt.

 

Tar gjerne imot råd og forslag ang dette. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kragern kan brukes til storvilt hvis du har tunge nok kuler til anslagsenergi, korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Hvis du skal bruke børsa bare til rekreasjonsskyting så rekker du lenge med "rekruttamunisjon" i 6.5x55, den er og lett å lade selv, du finner ladninger i Ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

En kan IKKE bruke Krag til storvilt, det er nedfelt i bestemmelsene fra år 1974.

Kag har som kjent kaliber 6,5X55, og denne patronen i seg selv er godkjent for storvilt. Kragen derimot har en lavere terskel for kammertrykk enn en modernere boltrifler eks.Mauser typer m.m.

Kragen er på en måte "sertifisert" for et lavere kammertrykk. Som Krag innehaver må man vite hva som er trygt å bruke av ammo. Det handler om å ligge unna "friske" saker over disk.

Som hjemmelader og bruk av rekruttladninger har man full kontroll.

 

Jeg er ikke 100% sikker på denne påstanden, men det er det sikkert andre som har tall på?

I følge Ladeboken så står det at Krag har 2800 bar som arbeidstrykk, og mens øvrige 6,5X55 ammunisjon har et arbeidstrykk på 3100 - 3400 bar. Ladeboken har en egen side som omhandler lading og tabeller for Krag.

Skal man lade selv så kjøp denne boka før man fikler med ting på egen hånd! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe billig?

Hvis du tenker på en gammel armèrifle for hyggeskyting så får du mulig slengt etter deg en HV-Mauser eller en Svenskemauser for kr.1000,- pluss - minus. Det er flere som lurer på hvordan de skal bli kvitt disse. Selv har jeg en Svenskemuser mod.96/38 karabin. Den tygger mye 6,5 ammo for hyggen sin skyld. Ellers har jeg flere eldre krigsvåpen for hyggeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kan ikke linke dette til en lov.

Men dette husker jeg godt når "forbudet" kom på 70 tallet. Det sier seg selv at med kammertrykket er så lavt så kan ikke Kragen oppnå en anslagsenergi som tilfredstiller kravet for storvilt. Jeg har lest om forbud mot bruk av Krag i flere år uten å ha sett selve paragrafen.

Og i ladeboken står det ordrett sitert (kjent for de fleste):ETTER 1974 HAR IKKE KRAG`en VÆRT TILLATT BRUKT TIL STORVILJAKT. UTEN AT JEG HAR BRUKT TID PÅ DETTE NÅ; SÅ HAR JEG LEST DETTE FLERE GANGER FLERE STEDER, JEG HUSKER OGSÅ DISKUSJONENE PÅ SKYTEBANER OG I JAKTMILJØET AT KRAGEN BLE FORBUDT DEN GANGEN.

Jeg tror det går an å finne forbudet et sted nedfeldt, ja.

 

Jeg har jaktet storvilt i mange år nå, så det er grunn til at Kragen ikke lenger eksisterer i storviltskogen etter det jeg har sett. Hvordan det står til med den amerikanske Krag`en i kal.30-40 er jeg usikker på.

Men den er også forsiktig ladd, men holder den kravet i anslagsenergi er den jo teknisk sett godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Det står også i Ladeboken at 8x57 Modereat som er en redusert ladning av 7,92x57 for Krag ble også forbudt i 1974 i likhet med 6,5x55 i Krag. 8x57 var ment som et "grovere" alternativ til 6,5x55 i Kragen, det ble laget noen få av disse riflene på Kongsberg i 1948. Det viste seg at trykket i 7,92x57 var for høyt og at man 10 år etter introduserte en variant som ble kalt 8x57 Moderat hos Norma. OG AT OGSÅ DENNE PATRONEN FALT UT AV STORVILTKATEGORIEN I 1974 SOM FORM AV FORBUD. Jeg har ikke sjekket kal.30-40 ballistisk, men det kan jo spøke litt for den også om anslagskrav. Nå er egentlig ikke dette noe relevant tema i Norge som skulle ha noen stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

Skal en ha en billig børse så er det ikke mye nytt som slår dette tilbudet fra XXL

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... in-9004420" target="_blank" target="_blank

Jeg synes det er grisebillig og de gir tom presisjonsgaranti.

 

Synd det ikke var det tilbudet når jeg skulle ha børse :|

 

 

Dette er og noe jeg har sett på i over 1 år nå. Men så kommer jo sikte og montasje utenom.

Kan vel begynne med et billigt sikte for så og spare til et bedre et antar jeg.

 

Kan en montere sikte selv? Eller må det leveres til børsemaker eller xxl?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...