Jump to content

Rifle i 470 Capstic


shooter 2

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med kaliberet annet en at jeg vurderte sterkt en sako engang.Såvidt jeg kunne finne ut var det et meget begrenset utvalg i både ferdigladde patroner,hylser og kuler.Jeg fant kun en produsent av fabrikk ammo og hylser.Kuler er jo de samme som til 470ne,men det er ikke veldig mye å velge i der heller.Dessuten fant jeg stort sett kun 500grs kuler.

Dersom du ser på det svenske motstykket til kammeret,robsoft.se er det en tråd om 470 capstic der.

Link to comment
Share on other sites

Takker for respons karer ! Ja jeg har sett denne linken og likeså det som ligger på youtube og jeg søkte faktisk på Robsoft men fant ingen tråd så jeg skal prøve igjen nå. Er nok en sprek sak men ikke verre enn at man kan mestre den håper jeg . Vurderer ialfall denne :!: men ønsket kontakt med noen som virkelig har skutt med kalibret.

 

Ja nå fikk jeg svar på Robsoft og der fikk jeg vite det aller meste av det jeg tenkte på :D

Link to comment
Share on other sites

500grain kule med utgangshastighet på 2400fps :shock: tror jeg har sett di beste 458lott kulene opp i mot 2300fps.

 

Men ville heller gått for 458lott vis jeg hva deg, mer rifler å velge mellom å mer tilgang på ammo. kulene er ikke problem da de er de samme, men hylsene til capstic er sikkert vanskelig å meget lang vente tid på.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
Sharpshooter skrev (På 24.3.2012 den 15.13):

Den er det en kamerat av meg som har kjøpt. Gleder meg til å se den/prøve den :-)

Det har gått et drøyt år nå, fikk du prøvd den?

Patronen er konstruert av en Arthur B. Alphin i 1990 til ære for den kjente safarijegeren Peter Hathaway Capstick.

Peter. H. Capstick f. 1940 d.1996 er her i Norge kjent for sin bok "Døden i det høye gresset", den som ikke har lest den har gått glipp av en fantastisk forfatter med fortellerevner. Kynoch har patronen i sin liste og oppgir data som 500 grain kule v/0 2150 ft. Patronen er spennende i seg selv og krever sikkert mye av eieren, rekyl og kostnader, patroner, komponenter m.m. .458 Lott er nok enklere. Patronen passer til rifler som håndterer .375 H&H, laget på samme lest. Hylselengde 72,3 mm. 

.470 Cst..JPG

For sammenligning en .308. 470 Capstick og en hylseslektning .375 Magnum er begge fra Kynoch.

.470 C.Bunn.JPG

.470 Capstic.JPG

 

https://www.kynochammunition.co.uk/470 Capstick.html

 

Døden i det høye gresset.jpeg

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...