Jump to content

oppforing av kongeørn.lovlig?


v-max

Recommended Posts

er en rovviltkonsulent her som har tatt inn en utarmet kongeørn,til oppforing.personlig synes jeg det er helt feil,da denne fuglen ikke egentlig har livets rett.ørna sitter i bur,og blir foret med kjøtt,for så å bli sluppet ut.

 

hvordan er regelverket for dette?er det egentlig lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan da umulig være ulovlig, eller noe problem for den saks skyld.

Om hvem som helst bør begynne med det tror jeg nok ikke, men her i bygda har en veterinær

mottatt noen ugler denne vinteren for stell og oppforing i vinter.

Dette har også fått mediedekning lokalt, så dermed mener jeg det umulig kan være lovstridig.

 

Mener du, v-max, at dette er eller burde være ulovlig? :o

Link to comment
Share on other sites

mener ikke noen ting om lovligheten,det er derfor jeg spør.men jeg mener det helt klart er galt å ta inn og fore opp ville dyr som egentlig ikke har livets rett.

og med så sinnsyke mengder ørn det er her,er det ikke rart at de svakeste vil bukke under.tror ikke det er noe sundt for bestanden heller at man hjelper svake individer.

å det skulle ikke forundre meg heller at denne ørnen vil bli nærgående i saueflokkene våre når ørna slippes nå i mest ugunstige tider.

man kan vel tenke at den vil trekke mer inn til mennesker ettersom den har vært i fangenskap i hele vinter.

dette vil nok skape en del bry kan jeg tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven

 

§ 2-2. Kortvarig hold for rehabilitering

 

Uten samtykke fra Direktoratet for naturforvaltning er det ikke tillatt å fange inn levende vilt. Kortvarig ivaretakelse av sykt eller skadd vilt for rehabilitering er imidlertid tillatt, dersom viltet kan tilbakeføres til sitt naturlige miljø, og at ivaretakelsen skjer i samråd med veterinær. Melding om slik ivaretakelse skal straks gis Statens dyrehelsetilsyn – distriktsveterinæren og kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Så langt er der vel ingenting som tyder på at man klarer å gjøre burfugl av disse rovfuglene på kort tid,

om det lar seg gjøre i det hele tatt!

De fores jo ikke som f.eks ørner og falker man bruker i underholdning i andre land vil jeg håpe.

Det ville isåfall være fryktelig kunnskapsløst av en utdannet viltkonsulent. (håper denne er utdannet!)

 

De pleier å ha fokus på minst mulig kontakt, nettopp for å ungå tilvending til folk.

Og jeg har aldri sett eller hørt at det har bydd på problemer her til lands.

Det tror jeg at vi ville hørt, der er nok flere som ville synes at slikt måtte forbys om det bød på problemer!

Men å forby noe bare fordi man ikke liker det er heldigvis ikke SÅ vanlig, selv i Norge... :lol:

Link to comment
Share on other sites

er galt å ta inn og fore opp ville dyr som egentlig ikke har livets rett

Det er en stor misforståelse at kun de "svake" bukker under i tøffe perioder (som feks vinter). Overlevelse har en stor grad av tilfeldighet over seg, uhell og sykdom kan ramme selv sterke og ellers sunne individer. Statistisk sett vil flere "sterke" individer overleve, sammen med et mindretall "svake" individer. Siden vi ikke kan avgjøre om et individ har "livets rett" kan man bare gjøre det beste og stole på at en stor bestand klarer seg bedre enn en liten.

Link to comment
Share on other sites

mener ikke noen ting om lovligheten,det er derfor jeg spør.men jeg mener det helt klart er galt å ta inn og fore opp ville dyr som egentlig ikke har livets rett.

og med så sinnsyke mengder ørn det er her,er det ikke rart at de svakeste vil bukke under.tror ikke det er noe sundt for bestanden heller at man hjelper svake individer.

å det skulle ikke forundre meg heller at denne ørnen vil bli nærgående i saueflokkene våre når ørna slippes nå i mest ugunstige tider.

man kan vel tenke at den vil trekke mer inn til mennesker ettersom den har vært i fangenskap i hele vinter.

dette vil nok skape en del bry kan jeg tenke meg.

 

Vist det viser seg at der er store mengder ørn i området, ser ikkje eg heller nokon god grunn til å rehabelitere ørna, etter min meining er det altfor store mengder rovfugl i norge den dag i dag.

 

At ørna blir menneskevandt er ingen fordel, men det skjer kanskje helst vist den var oppfostra av menneske som liten??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...