Jump to content

Jervenduken


danielomg

Recommended Posts

Jeg kjøpte Jervenduk for ca 7-8år siden, og har brukt denne både på øvelser og privat. Hvis det er en eneste ting jeg ikke angrer på at jeg har brukt penger på, så er det jervenduken! Jeg kjøpte den som dengang het Hunter Thermo (tror det er det samme i dag).

Jeg har sovet mange netter i denne, både i telt og under åpen himmel. Har opplevd å våkne om morgenen med 5cm nysnå oppå duken, og alikevel er det godt og lunt inni den. Det at snøen oppå ikke har smeltet sier jo sitt.

Husk å legge liggeunderlaget INNI duken og ikke under når du legger deg til og skal sove i lyngen.

At dette er livsforsikring i praksis støtter jeg 100%.

Link to comment
Share on other sites

Dere som sier dere overnatter i kun denne, spenner dere den opp som et trekant-telt for å få litt "rom" inni duken eller ligger dere bare i den som en sovepose med hull hodet stikker ut av?

Det gjelder vel bare de større dukene, som hunter og oppover.

 

Har selv en hunter (220x140?)som jeg til nå bare har brukt på sure posteringsdager i hjortejakta, men nå som fiskesesong nærmer seg tenkte jeg å prøve å bruke den litt mer allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Har thermo hunter. Veldig fornøyd selv om jeg ikke har brukt den så veldig mye.

 

Prøvde å spenne den opp som et trekant-telt en gang, og det gikk helt greit, men har mye bedre bevegelsesfrihet inni den hvis den bare ligger løst på bakken. Vil tro KingSize versjonen egner seg mye bedre som "telt"..

Link to comment
Share on other sites

Dere som sier dere overnatter i kun denne, spenner dere den opp som et trekant-telt for å få litt "rom" inni duken eller ligger dere bare i den som en sovepose med hull hodet stikker ut av? [...]

Det er avhengig av hvor mye regn jeg tror det blir.

*Lite, eller ikkeno regn: legger meg bare rett inn i duken

*Mye, eller jævlig mye regn: lager telt (gjerne med ryggsekken som teltstang)

 

Grunnen til at jeg gjør det sånn er at det er litt kjipt å hue ute i regnet, men mest fordi at i mye regn så blir det fort store vanndammer oppe på duken. Disse renner rundt og kan gjøre deg klissvåt pluss at de klemmer soveposen flat slik at det blir dårlig isolasjon. Særlig om det ligger to personer i samme duk er dette ett problem (da blir det en dam mellom personene, og gjerne en liten bekk ned i fjeset ditt).

Link to comment
Share on other sites

Sekken som teltstang ja, den var ikke dum!

Så ikke helt for meg at jeg kom til å sove så godt med duken klistra i ei svett trynfjøl hele natta, men det løser jo det problemet! Bekk i fjeset er vel heller ikke noe som inviterer til en god natt søvn.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...