Jump to content

Lapua Mega 13 gram i 308 win


MADMADS

Recommended Posts

Dumt spørsmål kanskje, men hvorfor ønsker du å bruke en balistikk sett svært dårlig kule i kombinasjon med lav hastighet?? Som en kombinasjon til jakt i skogen kunne jeg forstått deg, men til jakt i åpne områder er dette en av de dårligste kombinasjonene tilgjengelig.

 

For å få best mulig hastighet i 308 med såpass tunge kuler fordrer sentbrennende krutt for kaliberet(URP, 550, 4350 osv) som igjen gir høyt munningstrykk som fører til dårligere demping. I mørket er det som regel svært vanskelig å avgjøre avstand nøyaktig og da er det greit å ha litt å gå på.

 

Har etterhvert skutt ett betydelig antall hjort under avvirking av store kvoter igjennom ett par tiår og vi har kommet fram til relativt lette lettekspanderende kuler i ok hastighet som medisin på bøhjorten. I kombinasjon med høye bogskudd er det veldig få dyr som beveger seg fra skuddplassen.

 

150grs Nosler Partition/Accubond/interbond/Scirocco foran en god dose Norma 202 gir god hastighet, bra kulebane, meget god effekt kombinert med lite rekyl, smell og munningsflamme i 308.

Link to comment
Share on other sites

Svar til Sauer 150.

 

Har ingen god grunn til dette prosjektet, enn et lite (gammalt tanke) eksperiment.

Har en visjon om at ved å bruke en tung kule i lav hastighet, vil gi god effekt, samt minst mulig smell/støy.

 

Har en KV 59 F1 med en stor (hestpeis)demper, som er bygget av en lokal bærsemaker(Hopland).

Børsa er alfor tung til å bære rundt på jakt, passer best til posteringsjakt.

Skal bruke dette "verktøyet" på spesielle "bøer" som ligger i nærhet av bebyggelse/hus, for å ikke vekke/skremme de lokale beboerene.

Skyte avstand på disse bøene er fra ca. 15m til 130 m. Så en kan se på dette som et "spesialverktøy" for bøjakt.

 

Har selv god efaring med de kulene du nevner, samt Mega 9,7 og 12 gram.

 

Hvis vi (ladenerd av en jaktkompis) ikke klarer dette, får vi bruke de i 3006, som en også få kjøpt som ferdigammo.

 

Har også en nostalgisk forelskelse til MEGA kulen.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

På midten av -70 tallet, kjøpte jeg en Sako 222 for gåsejakt.

Men ville også bruke den på rådyr etterhvert - og saumfarte ladetabeller.

 

Jeg ville bruke 70 gr Speer - da jeg faktisk da også da :shock: - hadde tro på tunge kuler.

 

Uten å bruke side opp og ned med min erfaring av tunge vs. lettere kuler til storvilt (rifle og håndvåpen) - kan jeg avsløre at 70 graineren var oppført med dårlig presisjon og stabilitet i Speer`s ladebok.

 

Vel!

Skeptisk til alt som har vært "opplest og vedtatt" - godtok jeg ikke dette :P , og forsøkte meg fram.

Og fant den megaladningen til kulen på 100 m. Snitt 2,8 cm/ca. 800 m/sek.

Antall rådyr skutt med den første året - var 25 stk.

Både gjennom grankjerr og åpent terreng.

 

Poenget mitt:

 

Bruk tunge kuler - hvis den stabiliserer.

Hastighet er ikke alfa (og det er stort sett altfor mye av den :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Shabob: +1

 

Har selv erfaring med tunge kuler i .308. Har bruke n-135 og 12 grams Mega og Mira. Min rifle stabiliserte også 13 grams Norma Vulkan. Erfaringene sier at Mega fungerer godt, ( Mira får du ikke kjøpt) Vulkan ble et blodsøl og ble ikke brukt mer.

 

Finn ladningen og skyt inn på lengste hold. :-)

Link to comment
Share on other sites

"Mira får du ikke kjøpt"

 

Klinkende klart:

 

Mira - som er min tyske jaktterrier - får du ikke kjøpt :)

 

Stort sett alle kuler - i et normalt jaktkaliber - som har en utgang på under 800 m/sek. - har jeg bare god erfaring med.

 

Av endel påskutte dyr - kan man nok oppleve blodsøl noen ganger - og det må man bare leve med.

Det trenger ikke å ha noe med kulen å gjøre.

 

Mitt "ståsted" er ihvertfall at jeg vil ha gjennomtrengning, og så får jeg bare godta at man av og til må skjære bort noen gram.

 

Hva var det politimester Haugli sa - når de "rensket" èn eller annen pub i Oslo:

 

"Man må kakke noen egg - for å lage en omelett"

 

Tror det var noe sånt - og det kan også overføres til kuler mot vilt.

Mener jeg :?:

Link to comment
Share on other sites

Har fått en føling for at mange er opptatt av "hastighets syndromet", og ikke tenker på at tyngre kuler i moderat hastighet kan gjøre vel så god jobb. Vil oppdatere dere nå vi kommer igang med "prosjektet".

Etter så å få stå, er det få som har prøvd 13 grams kuler i 308 win.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...