Jump to content

Forberedt for valper? Tips og tanker ønskes!!


HyprJinta

Recommended Posts

Går en spennende tid i møte, og planen er å parre ene schweizerstøveren her nå.

Har særskilt liten erfaring med valper, og aldri hatt kull før. Drømmen, ønsket og interessen er på topp, men jeg vil være godt forberedt.

 

Planen er at valpene (sjølsagt) skal få bo inne første tida.

Valpekasse: Hvor stor bør valpekassen være for en støver? Og høgde?

Hørt tips om å feste gulvsbelegg nederst i kassa for å unngå søl på annet gulv. Hvordan gjøre dette? Kan det stiftes/festes på ytterkanten av valpekassa?

 

Videre tips ang. "innredninger" inne?

 

Planen videre er at valpene skal kunne bo ute når de er store nok til dette. Vil sjølsagt jobbe mye med dem for det, og bruke tid til tilvenning av lyder, hus og hjem, og nye situasjoner, bare at dem har "base" ute.

Her har jeg en gammel lekestue til disposisjon, og tenker å bygge om litt på denne. Den har isloerte vegger, men ikke gulv. Gulvet skal lektes opp og isoleres.

Så noen spørsmål: Hva er det likeste underlaget på gulvet? Og på vegger? Tenker på at det ikke skal være for glatt, lett å gjøre rent, sikkert og trygt. Tenker varmelampe, ledninger lagt i taket og beskyttelse forran vinduer. Er det annet jeg må tenke på inne?

Sjølsagt må det være åpning ut i hundegården. Hva er best å bruke her? Luker er fine, men har hørt om et par eksempler der hunden har fått haleknekk pga luka. Er dette en risikofaktor, eller finnes det andre gode alternativer? Mener jeg ha sett noe om seilduk o.l.?

 

Ellers er tankene om hundegård at den er "idiotsikker" med heller, evn. noe pukk da det kan bli litt høgdeforskjell.

 

Er det videre ting jeg må forberede meg på til det forhåpentlig kommer valper? Og andre tips til en oppdretter uten erfaring, men som vil få til noe bra?

Underlag, bur, valpegrind/gård, matkopper, tilvenning til mat, tilrettelegging for at tispa kan få litt hvile, og helt sikkert mange ting jeg ikke har tenkt på enda...?

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde münsterländervalper. Der var valpekassa ca en halvmeter høy og rundt fem kvadratmeter. Oppi der var det gulvbelegg og aviser ofor å unngå for mye søl. Vil tro dette er noe som kan fungere for støver og. Arealet kan en sikkert fikse etter antallet valper og. Jo flere, jo større, men de trenger jo ikke håndballhall heller. En kvadratmeter pr valp, kanskje? Da har de i hvert fall litt å boltre seg på når de blir mer bevegelige, samt at det blir plass til meieriet (altså mor).

 

Ellers kan det også være fint med et par pledd oppi kassa, hvor mor kan være, blant annet. Når valpene er leveringsklare, kan de få med en bit av pleddet, eller håndkleet eller hva som helst, på turen til ny eier. En valp er usikker når han/hun kommer til nytt hjem, og da kan et slikt tøystykke være med på å roe den da det er kjent lukt.

 

Har aldri hatt valper i heimen selv, så bare gjengir fra andre, hva jeg har hørt og sett, men jeg ser i hvert fall ut i fra den tassen jeg har at han roet seg når han fikk sitt kjære lille håndkle i buret om natta.

Link to comment
Share on other sites

1 kvadratmeter pr valp hørtes da veldig raust ut? 2-3 kvadratmeter totalt bør være rikelig valpekasse? Etter noen uker så vil jo småtassene gjerne krabbe over kanten og utforske verden utenfor likevel, og mens de er i valpekassa så ligger de enten og dier, eller ligger i en dunge i et hjørne:)

 

Synes det høres ut som du har en god plan jeg Marianne:) Morsinstinktene dine fikser resten, he he! :D

Link to comment
Share on other sites

Må jo innrømme at det er veldig spennende!

Har jobba for dette i fler år nå, og mange kjenner jo historien min med Keira. En tung veg å gå, og motivasjonen med harehund i det hele tatt sank nok litt mer enn jeg sjøl merka. Før søstra til Keira, Klinge, kom hit i høst. Vi har tre starter på jaktprøve, med 2x2ÅP og 1x1 ÅP, begge på hare. Prøvd oss på to utstillinger, med 2xBIR og 2xcert (hvorav det første var storcertet). Knallmoro, og endelig skal ønsket om eget kull prøves ut!

 

Det er jo sjølsagt mange variabler, med vellykket paring og drektighet osv - men de er jo der om man er forberedt eller ikke ;-)

 

Siden valpene blir flytta ut når de er store nok, tenker jeg at valpekassa forsåvidt ikke trenger å være veldig stor - men må jo sjølsagt væra stor nok :-)

 

Er det fler ting jeg må tenke på i forberedelsen?

Tips ellers? Fôring av tispe fra parring til leveringsklare valper? Hvordan tilvenner dere fra mjølk til tørrfôr?

Og annet utstyr det er en fordel å ha?

Link to comment
Share on other sites

I valpekassa, ville jeg ha laget en hylle, eller noe slikt, rundt hele, inni.

Da slipper du at tispa ruller over en valp, og tar knekken på den.

 

Tror jeg mekket den utstikkern/hylla til å være 10 cm oppe fra gulvet, og at den stakk ut like mye

Link to comment
Share on other sites

Det som oppdrettere må bli flinkere til,er å lage høye nok kasser slik at tispa ikke bare kan stikke når hu blir lei!Når valpene blir eldre og plagsomme,er det tispemor som skal lære dem å oppføre seg!Gjør hu ikke det,får vi valper som ikke skjønner signaler,og blir mye vanskeligere å dressere!Hatt flere hunder av begge typer kull(god mor,og dårlig mor)og forskjellen på gemytt,dresserbarhet osv er stooor!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...