Jump to content

ny pistolskytter og deltakelse på stevner


adg

Recommended Posts

jeg gleder meg til å få begynt på pistolkurs om noen dager og lurer i den forbindelse på hvor lang tid det må gå etter kurset før man får delta på stevner. Videre, er det avhengig av hvilken klubb man er medlem i for hvilke stevner man kan melde seg på?

 

takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt meg bekjent kan du delta på stevner så snart du har fullført kurset, PPC-stevner krever tilleggskurs. Du må selvfølgelig ordne tilgang på våpen til å skyte stevnet med, men der vil klubben kunne stille sine klubbvåpen til rådighet på sine egne stevner, og ellers er det bare å avtale med en skytter som har eget våpen og skal delta på samme stevne.

Hvilke stevner du kan delta i er avhengig av hvilke(t) forbund klubben din er tilsluttet - begynnerkurs fra NSF kvalifiserer f.eks. ikke til å delta i praktisk-stevner.

Link to comment
Share on other sites

NSF er vel bare og melde seg på når vel nybegynnerkurset er unnagjort.

Stevnetrening er gull verdt mener jeg, er veldig god stemmning blandt skytterne, alltid råd og hjelp at få hvis man som nybegynner lurer på noe.

 

Startet med pistolskyting for 18 måneder siden og har nå ca 8-10 aproberte stevnestarter og ca 40-45 klubbstevner siste året. Så ikke noe at vente på, kom deg på stevne så fort du kan! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for tidligere svar. Til uken har jeg min siste kurskveld og kan etter det øve på eget initiativ på banen med pistol lr22. Er det mulig å få kjøpe f. eks 5000 skudd for trening et sted, det vil være så mye penger å spare ift. kjøpe 50 skudd esker på klubben. Da blir det jo automatisk til at man har lyst å trene mer også!

Link to comment
Share on other sites

for trening et sted
Dette må du spørre din klubb om. Det medfører ekstraarbeid som ikke alle klubber vil hjelpe deg med. I tillegg vil denne ideen (hvis den blir mye brukt) medføre et for stort antall skudd for klubbens oppbevaringsmuligheter. (Tenk deg hvis det er 10 nybegynnere som trenger denne hjelpen: 10*5000=50.000 skudd, noe som er endel over hva som er tillatt å oppbevare..)

Men spør klubben din! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser ditt sitat, jeg mener jo såklart å kjøpe 'et sted' (våpen forretning el.) men for trening på banen selvfølgelig.

 

Resten av ditt resonnement følges helt greit. Bare synd at nybegynnere må kjøpe unødvendig dyre skudd når man i tillegg har betalt for medlemskap og betaler for å bruke banen. Da begrenser man mengdetrening og tar heller det etter at man selv kan kjøpe ammunisjon rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Bare synd at nybegynnere må kjøpe unødvendig dyre skudd når man i tillegg har betalt for medlemskap og betaler for å bruke banen.

Har tenkt på det samme selv. Nå er det lenge siden det var mitt problem, men man blir nesten flau når folk står ved siden av deg og skal kjøpe klubbammo.

Nybegynnerne i vår klubb betaler 1,- per .22LR patron, noe jeg synes er DYRT! Klubben kjøper inn i kvanta og får sannsynligvis rabatt. Dermed er fortjenesten stor.

 

De klager riktignok ikke, men tenker kanskje sitt.

Link to comment
Share on other sites

Resonemanget er greit, men husk at det koster og drive klubb også, du som nybegynner legger inn litt ekstra til klubben, jeg handler gladelig ammo nå og da i klubben for og bidra med mitt til driften, jeg mener ikke att klubben skal ta 100 kr for 50 skudd eller att klubben skal kreve ammo kjøp men og støtte opp om lokal klubben er viktig for og holde klubben og miljøet i live.

 

Det mener jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok innholdet i denne tråden blitt feil i forhold til tittelen men velger å skrive et svar likevel.

 

men husk at det koster og drive klubb også
dette er jeg helt med på og det er derfor jeg er medlem og betaler gledelig min medlemsavgift, dessuten betaler jeg for å bruke banen.
og støtte opp om lokal klubben er viktig for og holde klubben og miljøet i live
helt enig med dette også. Og derfor nettopp for å holde klubben og miljøet i livet er det viktig å ikke ta seg overbetalt for da vil man risikere å miste støtten etterhvert. Hvis jeg kan VELGE å kjøpe fra klubben en eller annen gang så er prisene sikkert til å leve med, men nå MÅ jeg. Hadde prisene for klubbammunisjon vært på et lavere nivå (enn det som er tilfelle der jeg er medlem) ville kanskje flere velge å kjøpe det av klubben og klubben ville kommet bedre ut av det?
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ga den vinklingen, men ja det er billigere og kjøpe størreparti, nei du får ikke kjøpt før du sitter med eget våpen kort.

 

jeg vet om klubber som tar seg alt for mye betalt (etter min mening), Jeg vet om klubber som tar betalt for: ammo, våpen lån og bane, i tillegg til medlems avgift. Men nå er det slik en gang at styrene i klubbene bestemmer hvordan økonomien i klubbene skal være, du har jo enkelte klubber som så og si drives på frivillig basis, de går akkurat i null. og anlegg i oslo koster mer enn anlegg i bardufoss. Jeg mener at klubbene skal ha en sunn økonomi og at klubbene ikke skal "skremme" nye fra og begynne. Jeg har hørt om priser på:

ammo (22) 75.- pr eske

Trenings avgift: 50.- pr. gang

Klubb våpen: 50.- pr. gang

Medlem skap: 1500.- pr år

 

Det er i drøyeste laget synes jeg, og med ett slikt system skremmer du bort medlemmer det er helt klart, men det er ikke til og skyve under en stol at det finnes klubber i norge som IKKE vill ha nye medlemmer men som eksisterer som ett slags "kollektivt" våpen lager for noen få medlemmer desverre. Sporten vi utøver er ikke tjent med det..... Men det er en helt annen sak.

 

Svaret er enkelt. Gå 6 mnd legg ned penger på en god 22, da får du også en rimeligere ammo, men om dere syns at ammo prisen er for høy, ta det opp med styret i klubben, finn ut om det går an og få prisen på ammo ned, gjerne ta en diskusjon om hva overskuddet går til o.l.

 

Att prisene på klubb ammo er høye for at klubben har invistert i elektroniske skiver er vell en måte og tjene inn det ruller og vedlikehold koster, da mener sikkert styret at klubben er best tjent med det.

 

Og nok en gang beklager jeg at jeg ble revet med.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...