Jump to content

Magnumfelt


hipshot

Recommended Posts

10 sekunder er i minste laget om man skal yte rettferdighet overfor de som skyter SA.

15 sekunder bør være et minimum, noe det også er ved omskyting om medaljer i mesterskap.

Siden 15 sekunder gjelder som minimum når de beste skal gjøre opp seg i mellom, er det snodig at det ikke er minimum også for resten av gjengen.

Når det er nevnt, har jeg vært med på alt fra 10 sekunder til 1 minutt skytetid og avstander fra 5 til 200 meter (Modum, ja).

Såpass lange avstander er etter min mening bare tøv siden det er handvåpen vi skyter med.

Hvem ville anvende handvåpen til noe som helst av mer "praktisk art" på den avstanden ?

Selv svenskene, som skyter liggende med ryggstøtte, og med våpenet hvilende mot knærne, skyter på kortere avstander enn det.

Vi som enten står eller ligger på magen uten støtte, bør ikke ha avstander over 100-120 meter, såfremt ikke skytingen skal ha et snev av Bingo over seg.

Link to comment
Share on other sites

... og avstander fra 5 til 200 meter (Modum, ja).

Såpass lange avstander er etter min mening bare tøv siden det er handvåpen vi skyter med.

Hvem ville anvende handvåpen til noe som helst av mer "praktisk art" på den avstanden ?

 

Hvis det er fysisk mulig, så synes jeg det er interessant med litt lengre avstander. Metallsilhuettgutta skyter jo griser på 200m, da burde en blink av formatet forsvarets helfigur kunne treffes. Treffer greit store skiver ut til 100+ med 9mm. All den tid NSF ønsker å distansere feltprogrammene fra sitt militære opphav ser jeg ikke noen grunn til å ta "praktiske" hensyn. Synes dessuten den sittende stillingen svenskene bruker er helt genial så lenge skivene ikke skyter tilbake.

 

På de stevnene jeg har deltatt, har magnum-skyting bare vært det samme som vanlig skyting, men med mer tid. Litt lengre avstander i tillegg hadde vært fett, kanskje ihvertfall på en eller to poster.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her hos oss (Meløy) skyter vi magnum på inntil 200m , det er noen som behersker dette veldig bra å så er det de som ikke har prøvd som sier aaalt for langt.

Sjekk kulebaner og prøv litt så vil man se at det kansje er mere utfordrende og skyte 38 med minimumsladning på 50/60 meter enn full pupp i magnum.

Når det gjelder skyte tid så bruker vi det som er det er mulighet for innenfor regelverket men på 100 meter og utover så er det 1 min.

 

Til motivasjon for og bruke tid på dette så er det en vandrepokal som det pr. dags dato ligger over 10.000.- i.

Men det aller fineste med skyting er at vi alle kan velge det programmet som vi liker best.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...