Jump to content

8x57 js


tigor

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hei.

 

Fikk kjøpt noe VELDIG billig Federal Power Shok 8x57JS mest mtp trening, lest meg opp på at det er litt myk for litt større dyr (bly rundtomkring etc). Ser på postingene over et par forslag til god ammo på litt større dyr (villsvin), noen som har noen tips i tillegg til det over? Stor forskjell på Alaska og Oryx?

 

Bor i Oslo så fint med tips til butikk som selger også (ofte er ikke 8x57JS på lager) , skal til sverige på jakt så det beste hadde vært et tips om noe man kan kjøpe både her og der på navngitt butikk nært E18. (Regner med at pris på ammo ihvertfall er billigere i Sverige pga kursen?)

 

På forhånd takk.

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

At dere har råd!! XXL her i Stavanger skulle ha rett under 1000 lappen for en pakke med Norma Oryx. Jeg kjøpte ett diesett og en pakke med Norma jaktmatch til rundt tieren pr. patron. Så får jeg rimelige tomhylser. 200 grains Nosler Partition går pent i Mauseren min.

Link to comment
Share on other sites

Har skogsbørse i 8X57 IS og har skote nokre hjort og elg siste åra med 196 grains Oryx, ladd snilt med 47-48 grain Norma 203-B. Det gir fine slakt også på korte hald (30-60 meter), grei skotreaksjon og kort fluktavstand. Skaut derimot rein med konvensjonell Hornady blykule (170 grains round nose) i fjor, og frå no av er den degradert til KUN treningskule...

Link to comment
Share on other sites

Valget ditt har falt på et kongekaliber :D - selv har jeg brukt 8x57 i de femten siste årene. Brukt til elg og hjort. Jeg har prøvd litt forskjellig amo fra de dyre til de litt rimeligere. Min personlige valgte er Norma, "ferdigrulla" type VULKAN. Lite eller ingen blodutredelse og "rene" sår/hull. Prøv det og du vil bli overrasket :overrasket: . Gi meg gjerne en tilbakemelding. Min rifle er en mauser M96

Link to comment
Share on other sites

Planen er å teste Federal PowerShok patronene nå til helgen om jeg får skuddsjanse. Spent på hvorda det blir. Om jeg ikke er fornøyd så skal jeg teste Vulkan.

Var bare det at jeg fikk 80 jaktpatroner for 10kr skuddet i forb. med opphørssalg så omd et funker ok så blir det det en stund fremover. Men vi får se, kan jo hende det blir grisete sårkanaler og lav restvekt da blir det bytte.

Skal gi rapport

mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det har du nok rett i :

Anslagskraft er oppgitt til 1548 foot/poundsm (http://www.federalpremium.com/products/ ... aspx?id=65)

1 foot/ pound = 1.355 Joule

Dvs anslagskraft = 1548 foot/pounds * 1.355 jpule/(foot/pound) = 2097 Joule

 

Kula = 170 grains = 10.8 gram

Minimum på storvilt = 2200Joule på 100m ved kule over 10gram

 

Hmm, det betyr at jeg må en sving i butikken og på banen før helga..om jeg ikke har gjort noe galt i regnestykket mitt da.

Den svake ladningen sier nok litt om hvorfor den gikk såpass mye lavere enn jaktmatchen (gammel) som også er litt slakk

Takk for info..

 

Gard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...