Jump to content

Fraværende aktivitet på åte


Bergem

Recommended Posts

Hei

 

Har siste uka vært null aktivitet på åte. la ut to kalver og etter dette har det vært stilt...

 

Noen som har peiling på årsak til dette? Har parringa starta? :forvirra:

 

mvh

 

Vær generelt forsiktig med å "tukle" for mye med en innarbeidet åteplass. De fleste rever er av natur svært skeptiske og mistenksomme, spesielt til forandringer i en rutinepreget tilværelse og besøk til ting med menneskelige inngrep.

 

Jeg forsket en gang i tiden mye på dette med forskjellige typer åte og hvordan den skulle serveres. Konklusjonen ble: Det er ikke så viktig hva du serverer, men hvordan du serverer det.

Å mate på for mye hver gang viste seg å ha en dramatisk effekt på aktiviteten de første ukene. Spesielt under parrings-tiden. I enkelte tilfeller var et rådyrlår nok til av all aktivitet forsvant i en hel uke. I andre tilfeller ble hele elger kjørt på åta, og aktiviteten avtok i en hel måned.

 

Jeg har ikke sluttet med å bruke hele dyr hvis jeg får tak i det, men jeg legger de langt unna der jeg vil at reven skal komme for å spise. Likeså er det med å legge åte i en stor haug, det er heller ikke særlig effektivt i lengden, med tanke på hvor raskt man vil få opp aktiviteten på åta og hvor lege den skal vare.

Hele dyr tar jeg gjerne imot, men de blir som sagt dumpet et stykke unna hovedåta. Mindre skrotter som jeg ikke gidder å partere (eks ny-skutte rever) hiver jeg i en stor kasse som jeg har bygget av paller. Alt dette har til misjon å spre lukt (som en slags lanterne) ut i kommunen :mrgreen: , for så og trekke rever i om åteområdet.

 

Min nåværende "åte-taktikk" er at alt som jeg får tak i av spiselige ting skjæres/hugges i småbiter og spres utover i et stort område der du vill at reven skal spise og deretter (selvfølgelig) skytes. Det er mye mere naturlig for reven å spise små ting som ligger "gjemt" på bakken/under snøen, enn det er å rive og slite i en stor skrott. Reven er jo primært en musejeger fremfor elgjeger :wink:

 

For å gjøre dette ekstra effektivt flombelyser jeg et område på flere hundre kvadratmeter og sprer utover små “godsaker” i hele dette området. Ikke nok med at revene står i kø for å spise, MEN DET VEDEVARER HELE ÅRET.

 

Håper mine erfaringer kan være til nytte. Lykke til vidre med revejakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...