Jump to content

1 spørsmål om Swarovski.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Da va nykikkerten kommet i hus,å prøvemontert. Innskyting i morgen såfremst været er bra. Men det jeg lurer på er! Er Swarovski senterjustert fra fabrikk? Allså om jeg nå har like mange klikk til høyre som til venstre..å event opp og ned? Jeg kunne ikke se at det sto noe om hvor mange klikk den har i bruksanvisningen.

Kikkerten er en 8x56 PF med 4A ret hvis det er av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Er Swarovski senterjustert fra fabrikk?

Sannsynligvis, men du vet jo aldri hvem som har skrudd på den i mellomtiden - er det ikke bare å skru den til midten?

 

kommet i hus....like mange klikk til høyre som til venstre..

Det er vel bare å skru og telle? når du har den liksom? Om du ender med like mange til hver side skal nok godt gjøres, men er alt rett og beint, så blir det nok ganske nært. Det ser du ikke før du har skutt inn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skru og telle er en dårlig løsning.

 

Sett heller fronten av siktet mot et speil, og sørg for at det kommer inn noe lys inn gjennom okularet. Da ser du to siktekors, og skrur du slik at disse to korsene møtes, er du i midten, (eller har en sikteakse som er ortogonal på speilet)

Link to comment
Share on other sites

Skru og telle er en dårlig løsning

Hvorfor det egentlig? Rattet er vel merket med klikk eller mil, så det er jo mer snakk om å se etter? Jeg gjør dette på høyderattet så og si hver helg... - å bruke det til å finne senter er muligens ikke 100% nøyaktig, for det kan være flere klikk til en side enn den andre?

 

En annen måte, 100% nøyaktig, som fungerer uten det samme kravet til at røret er vinkelrett på speilet til Amatør, er å legge siktet på ruller eller i to V-blokker, og skru til det sikter på samme punkt uansett hvor en roterer det. Dette kan en forsåvidt gjøre med siktet løst montert på rifla også. Sålenge den ligger i ro.

 

En annen ting jeg lurer på er igrunnen hva en oppnår med å vite at siktet er justert i senter

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg ikke vil skru til endenstopp hvis jeg ikke må.

 

Uansett hvor bra mekanikken på et slikt sikte er, er det en usikkerhet om hva som skjer når man skrur til endestopp. Noen sikter har en mekanisk stopp, som hindrer rattet å gå videre. Da er det helt trygt. (jeg har sett noen fjærne slike for å få fler klikk). Men er det ikke slikt, og noe går i bund inne i siktet, og man kanskje skrur litt for hardt for man ikke er helt sikker på om det er ett klikk til, er jeg usikker på om noe skjer, og da lar jeg det være, om jeg ikke må.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det så lett å komme ut av tellingen....

 

En annen ting jeg lurer på er igrunnen hva en oppnår med å vite at siktet er justert i senter
Hvis man har en montasje med mulighet for grovinnstilling, typisk sideveis, bør man stille den så godt man kan først, og da må siktet stå i null før man begynner.

 

Uansett er det greit å vite hvor langt fra senter man er, etter at man har skutt inn børsa. Ender man langt fra sentrum, tyder det på at montasjen ikke er helt som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...