Jump to content

Viltkamera å lovregulering rundt bruk/publisering av bilder?


Mr.Polar

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er rett plass å poste på. Å er det feil,så kan sikkert en flytte denne til rett sted.

Det jeg lurer på er. Finnest det noen lovregulering ved oppsett av viltkamera i naturen for privatpesjoner/lag-forening/bedrift?

Da tenker jeg siden et kamera som regel settes i utmark,hvor allemannsrette er gnagske så sterk.

Mener at jeg en gang i tiden leste noe om post og teletillsynets syne eller ligndende på saken. Uten at jeg klarer å huske helt hva jeg leste eller hvor jeg leste dette.

Er det i det hele tatt noen form for lover som regulerer dette?

Eller kan en person/el lag eller forening sette opp kamera hvor som helst uten at allmenheten informeres. Å hav hvis bildene legges ut på www?

Hva hvis det blir tatt et bilde av et viltkamera,å eieren av kameraet legger dette bildet ut på nette..å på bildet kan et menneske sees.

Har man lov til dette?

Kanske litt rotete skrevet,men håper noen forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Datatilsynet har tidligere sagt at du står fritt til å sette viltkamera hvor du vil, så lenge du ikke forsøker å få med mennesker på bildene. Dette vil i praksis si at du ikke setter det ved en sti eller lignende.

Skulle du få mennesker på bildene, så skal de slettes med en gang. Altså ikke publiseres, og ikke beholdes.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk, da jeg spurte:

 

 

Viser til e-post av 8. mars 2011

 

Datatilsynet er det forvaltningsorganet som skal kontrollere at personopplysningsloven blir fulgt. Formålet med loven er å verne enkeltpersoner mot krenking av personvernet gjennom behandling av personopplysninger. Juridisk veiledningstjeneste hos Datatilsynet gir råd og veiledning omkring personopplysningslovens regler på generelt grunnlag.

 

Kameraovervåking som har så dårlig bildeoppløsning at det ikke er mulig å gjenkjenne enkeltindivider vil falle utenfor personopplysningsloven, da det ikke i slike tilfeller vil dreie seg om behandling av personopplysninger.

 

Generelt om kameraovervåking av natur/dyr og lignende:

Dersom et kamera er satt opp på et sted hvor det normalt kun filmer dyr og natur, vil ikke personopplysningsloven komme til anvendelse. Det er derimot ikke anledning til å sette opp kamera på steder hvor det er lagt opp til ferdsel for folk, og som vanligvis brukes som turterreng av mennesker.

 

Hvis kameraet settes opp et sted som benyttes av mennesker, f.eks. turgåere, og disse vil kunne identifiseres på overvåkningsbildene, vil personopplysningsloven komme til anvendelse. I et slikt tilfelle må kameraovervåkningen meldes til Datatilsynet.

 

Dersom det settes opp kamera hvor turgåere ferdes må dette skiltes tydelig, slik at de som kommer inn i området vet at de blir overvåket, og eventuelt kan gå rundt det overvåkede området. Kameraet bør da også settes opp slik at man i minst mulig grad kan identifisere mennesker, f.eks. ved å velge vinkel og sette ned oppløsningen.

 

Håper dette var avklarende.

 

Med vennlig hilsen

 

Eirin Oda Lauvset

Juridisk veiledningstjeneste

Datatilsynet

Link to comment
Share on other sites

Dette med viltkamera er ikke så lettvint som man kanskje skulle tro. Statskog har spurt Datatilsynet og fått noen svar som de har utarbeidet noen retningslinjer etter:

 

I utgangspunktet er slik overvåking forbudt uten at det foreligger særskilt grunn. Grensen mellom ikke særskilt grunn og særskilt grunn er uklar. Men en del ting er klart:

 

· Generelt ønske om å ta bilder av rovdyr, sjeldne dyr etc, er ikke grunn nok.

 

· Overvåking av sau ved saltstein, sikring av bomkasser kan være særskilt grunn dersom andre tiltak ikke kan iverksettes for å sikre verdiene.

 

Kamera kan ikke settes opp der det er allmenn ferdsel, eller det er sannsynlig at det foregår allmenn ferdsel. Det vil si at det langs-, eller i nærheten av skogsbilveger, stier og rasteplasser ikke er tillat å sette opp overvåkingskamera.

 

Alle kameraer skal merkes hvem som er ansvarshavende, samt med kontaktinformasjon og informasjon om formålet. Slik informasjon skal også stå på parkeringspass dersom det er kameraer i området. Alle som driver overvåking har meldeplikt til datatilsynet på fastsatte skjema.

 

Vil tro at det syndes en del mot de reglene. Har tidligere hatt ute kamera på grunnen til Statskog uten å søke om tillatelse som man skal. Fant ut dette med søking og innrapportering av nøyaktig plassering etter å ha fjernet kameraet. Så her og nå innrømmer jeg et "lovbrudd", men det får jeg bare stå for. Tør vedde på jeg ikke er den eneste som har syndet mot denne uten å vite om det selv.

 

 

Mer fra statskog om bruk og plassering finner man her: https://www.statskog.no/jakt/Sider/Viltkamera.aspx

Her er lovteksten Datatilsynet mener er relevant til bruk av viltkamera: http://lovdata.no/all/tl-20000414-031-007.html

Og et kjapt googlesøk gav lassevis med treff på mer eller likelydene artikler om temaet: http://lmgtfy.com/?q=datatilsynet+viltkamera

 

Man har vel aldri lov til å legge ut bilder av personer som kan identifiseres uten at de selv har godtatt det på nett, så her er ikke viltkamera noe unntak. Finnes vel noen unntak fra den loven, som jeg tror omfatter offentlige arrangement og likende, uten at jeg har satt meg inn i det.

 

Ser at jeger64 har fått litt annet svar, men det er vel ikke helt uvanlig all den tid det er mennesker man snakker med, og det ikke er laget eget regelverk for viltkamera (enda).

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig sjelden det dukker op mennesker på mine viltkamera, kanskje en eller to i året. Og da foto fra Kent og opp til brystet. Mao ikke mulig å identifisere. Men en dag krydde det av barn på kameraet. Fra en miljødektektiv klubb i en barnehage. Via viltnemd tok de kontakt med meg og ville vite hva dette var. Jeg inviterte dem til meg alle sammen, de fikk kakao og se bilder av alle dyrene på kamera. Så fikk de bildene av seg selv.

 

Nå stikker de innom i ny og ne og legger grønsaksrester fra barnehagen ut ved kameraet.

 

Kanskje litt ot, men eksemplet illustrerer viser at åpenhet og informasjon kan bidra til nærmiljøets forståelse og interesse fremfor at det blir en "sak" eller et problem ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...