Jump to content

Hjulvekt sortering


jarex

Recommended Posts

Då har du litt av ein jobb framføre deg. Måten eg sorterar på er at eg nyttar ein kniv eller ein avbitar e.l. til å sjekke hardheita på vektene er er usikker på. Bly er lett å lage hakk eller ripe i, zink, og spesielt jern, er mykje hardare. Uansett så må du sortere alt for hand, med mindre du har ei stor gryte med nøyaktig temperaturregulering. Zink har knappe 100 grader høgare smeltepunkt enn bly om eg ikkje hugsar heilt feil,så det let seg gjere å smelte ned blyet utan å sortere vektene på førehand. Men pass i så fall godt på temperaturen.

Link to comment
Share on other sites

4 tonn ja, det er jo bare å begynne...

 

Sink legerer dårlig i bly (det gjør forsåvidt tinn og antimon også). Nå kommer lærebokmetallurgien, jeg har ikke smeltet bly med sinkbiter i selv. Dog smeltet inn mye annet rart i manga andre rare metaller :roll: Smeltepunktet for bly er 327°, og for den eutektiske blandingen bly - 0.3wt% sink, 318°C. Dette blir litt tøvete, for det er både tinn, antimon og arsen i hjulvekter, og dette endrer smeltepunktet til blyet - sinken er neppe helt ren den heller, men sånn ca...

 

Sink smelter ikke inn i bly ved lav temperatur, så om du sorterer, og holder en lav temperatur (rundt 375°), så vil de sinkbitene som er igjen flyte, og du kan fiske dem ut etterhvert, sammen med jernbitene.

Uansett så er lav temperatur viktig, jo varmere, jo mer sink i blyet. Når man kommer over smeltepunktet til sink, vil en få 2 væsker, en bly med littt sink i, og en sink med litt bly i som flyter oppå,, ved 500° vil det bli tåpelig mye av det ene metallet i det andre, og ved 700-800°C vil væskene blande seg. I praksis er det ofte vanskelig å se slike væskeskiller, og de er ikke alltid til stede selvom de skulle vært det i teorien - jeg har bare sett det noen få ganger, da i slagger.

 

Uansett; sorter mest mulig, smelt, men under smeltepunktet til Zn, og du vil få en legering med opptil 1-1.5% sink, men mest sannsynlig mindre.

 

Vil du fjerne sink helt fra smelten kan du tilsette svovel til den ferdige smelten som er fri for sink og jernbiter.

Rør inn litt svovel (ca. 1% av blyvekten), rør godt, og skum av slaggen - her er det viktig med lav temperatur, ellers vil svovelet koke av... Gjenta en gang til - du skal nå ha ei smelte som er bra fri for sink om du gjør det rett.

 

Verneutstyr til slikt er hele tiden skinnforkle, vernebriller og ansiktsskjerm, og gode hansker - iallefall solide klær som ikke brenner og vernebriller - metallsmelter er ikke til å stole 100% på når en driver og hiver oppi ting, og de kan gjøre stor skade.

 

fasediagrammet bly-sink

image090.gif

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...