Jump to content

skytestokk i polen


Slakter;n

Recommended Posts

Jeg ville kjøpt og trent med en skytestokk her hjemme hvis jeg skulle reise på jakttur til utlandet. Du bruker mye tid og penger på en slik tur, da bør du gjøre det lille ekstra for å komme best mulig forberedt.

 

Jeg er ekstremt glad i min Stoney Point. Dette er et helt genialt produkt, men denne har jeg bare i sittende modell. Jeg går å teller på knappene for om jeg skal kjøpe en for stående også. Den finner du for eksempel her: http://jaktfall.no/produkt/vapen-skyttertilbehor/skytestokktofotrem/stoney-point-staende-modell

Ellers ser jeg en del skyttere på banen som har varianter av denne typen, som du bare legger riflen opp i. http://jaktfall.no/produkt/vapen-skyttertilbehor/skytestokktofotrem/primos-trigger-stick-tofot-lang-modell Jeg spør alle jeg ser med slike skytestøtter om de er fornøyde, og alle har vært det til nå. Så jeg tror ikke du tar noen kjempe stor risiko om du kjøper et annet merke.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Var i Polen for 3 år siden, og da var det ingen som brukte skytestokk. Mulig det har blitt mer vanlig nå, men har aldri hørt om at dette er påkrevd. Har aldri brukt skytestokk selv, men har begynt å trene litt med dette da jeg skal til Sør-Afrika i påsken. Der er det visst mye gress, og dermed nødvendig.

Har som sagt ikke mye erfaring med skytestokk, men ut fra erfaringene fra turen i Polen så er jeg ikke sikker på om dette alltid ville vært det beste. Mobiliteten med skytestokk er mindre, og det kan bli mere "fjas" i situasjoner som ofte går svært raskt. Man må være forbredt på å skyte både frem- og bakover i løpet av sekunder. Har følelsen av at man bør være dreven i bruk av skytestokk for at dette skal være en suksess. I noen situasjoner ville det helt klart være en fordel med slik støtte, men jeg tror man må være forbredt på raskt å kaste den fra seg og gå på frihånd.

Link to comment
Share on other sites

Å trene med skytestokk før du skal til Polen på bukkejakt, er smart og kommer deg tilgode i massevis. Ikke alltid enkelt å finne anlegg fort i de store åpne landbruksområdene. Du behøver ikke ta med stokk til Polen, da guidene har, og det vil bare bli noe ekstra ræl i bagasjen for deg. Under en varm, lang pürschjakt :P og da i tillegg skulle foreta frihåndsskyting på 100/150m stående uten anlegg, er å sjanse på en medaljebukk :overrasket:. Påskutt vilt, hvor de finner blod og ikke dyret, koster gjerne litt.... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

håper guiden har stokk som passer lille"korte" meg da! he he

Å trene med skytestokk før du skal til Polen på bukkejakt, er smart og kommer deg tilgode i massevis. Ikke alltid enkelt å finne anlegg fort i de store åpne landbruksområdene. Du behøver ikke ta med stokk til Polen, da guidene har, og det vil bare bli noe ekstra ræl i bagasjen for deg. Under en varm, lang pürschjakt :P og da i tillegg skulle foreta frihåndsskyting på 100/150m stående uten anlegg, er å sjanse på en medaljebukk :overrasket:. Påskutt vilt, hvor de finner blod og ikke dyret, koster gjerne litt.... :forvirra:
Link to comment
Share on other sites

På drivjakt er skytestokk mindre aktuelt, men jeg har sett jegere som har det med da også. Det er ikke dumt for i løpet av jakta får du ganske sikkert noen poster med mulighet for relativt lange hold. På slike steder er det ikke uvanlig at dyrene er såpass rolige at du har nytte av skytestokken. Det har jeg selv erfart.

Om det er noe påbud på bukkejakt nå vet jeg ikke, men det er ganske vanlig at guiden har med skytestokk. Det hadde de i hvert fall da jeg var på bukkejakt der i 2002, og det jeg har sett av jaktfilm og bilder understøtter dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...