Jump to content

Værforhold ved åtejakt


x-bolt hunter

Recommended Posts

Jeg har lyst til å spørre folk som har lang erfaring med åtejakt på rev:

 

Hva slags værforhold oppfatter dere som best egnet for åtejakten/gluggjakten?

 

Jeg bor i Nordland, og akkurat nå er det et skikkelig snøvær her. Det er forholdvis dyp snø, og det snør veldig tett.

 

Glugga er noen mil fra hvor jeg bor, så jeg lurer rett og slett på:

 

1) Er det egentlig noen vits å sette seg i glugga i dette været?

2) Hvilket vær egner seg aller best?

3) I tett snøvær vil jo åtet forsvinne langt ned i snøen. Gjør dette noe?

Link to comment
Share on other sites

Lett snøvær er ofte bra og min erfaring er at reven har en tendens til å komme tildigere på åta på kvelden om det er litt ruskevær og snø. Men snør det for mye og i tillegg vind synes jeg den har lett for å utebli, men som nevnt over, du får ikke rev av å sitte hjemme, så sant du ikke har åta ved huset da ;)

Link to comment
Share on other sites

har opplevd at det er i duskete snøvær med skareføre at det blir mest besøk på åte, men tett snødrev fungerer også!

det at åte blir liggende langt nede i snøen har ikke noe og si, reven kan lukte mat ned til en meter under snøen, men når det har snødd veldig mye og det ikke har vert noe besøk på åte på et par dager bruker jeg og grave det fram, spessielt vis åte ligger under et tykt skarelag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter min erfaring er helt klart før snøfall det beste. det er akkurat som reven vet at det kommer dårlig vær og benytter sjansen før snøværet. jeg veit ikke om dette er fordi det er reven ikke liker og gå for mye i løssnøen eller hva det er. under snøfall kan jo også reven komme, men ikke like hyppig. det ikke reven liker er hard vind, da gidder den ikke å bevege seg så mye. sterk kulde kan også være en god ting..

Så hadde jeg vært deg ville jeg sett på værmeldinga og satt meg ut natta før et evt snøfall :winke1:

 

 

 

 

 

 

 

 

sjekk ut filmene våres!:

http://www.youtube.com/user/wildlifeproducts/feed

http://www.youtube.com/user/Hagleskur/videos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...