Jump to content

10mnd gammel labrador, for tidlig å trene til jakt?


S.Arnesen

Recommended Posts

i begynnelsen av februar kjøpte jeg meg en 2mnd gammel labrador. Når årets sjøfugljakt starter er han ca 10mnd gammel, er det for tidlig å begynne å trene han ved årets sjøfugljakt? Hører ifra så mange at bikkja må ihvertfall bli ett år før han kan begynne å jobbe fysisk osv, men syns det høres rart ut at man må vente så lenge. i den farta han vokser så ville jeg tro han var klar for litt småtteri allerede til sommeren. Hadde ett håp om at han iløpet av sommeren og jakta kunne bære klov med sitt egen forbruk (mat, vann og skåler), er dette for mye for en "liten" valp på7 til 10 mnd?

Link to comment
Share on other sites

eg er ingen guru på lab. Men vist eg var deg ville eg terpa grunndressur fram til jakta, slik at innkalling og apport sitter som støpt. Så lenge hunden viser god lydighet ville eg nytta han til jakt. Treng kansje ikkje ta han med kvar tur, men ser ingen negative sider med å la han få litt jakterfaring i den alderen, god preging ;) . Ville passe på å venne hunden til med skot og høge smellar slik at det ikkje blir for mykje nytt når jakta startar. gjer dette gradvis og forsiktig, værste so finst er ein skot-redd jakthund.

 

Eg ville vært forsiktig med kløvinga. Ein kan bynde å venne hunden til å gå med kløv (tom/fylt med papir) på korte små turar når han bikkar året, men generelt, og det gjeld alle hunderasar, så skal ein vere forsiktig med kunstig belastning som kløv/trekk til kroppen er ferdig utvikla i 2-2,5år alderen. Mange som har malamut/husky ol. bynder før, men det er hundar som i utgangspunket er meir bygd for det. Beinbygninga til ein Lab er ikkje av dei mest kraftige i hundeverden, dei er i utgangspunket bygd for fart og spenstige arbeidsoppgåver.

 

 

Lykke til med labben, Vurderer ein jaktlab sjølv ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en videofilm produsert av Holland&Holland der "sjefen" for det engelske gundogteamet viste trening fra valp til voksen.

Han begynte å trene apport med dummies allerede i 4 mnds alder på labbene. Men bare positiv trening,men fikk allerede da inn returen :)

Etter det så trente han nesten bare ro i viltsituasjoner (i fasan og rapphønshegn) slik at hunden aldri skulle stresse seg opp på levende vilt!

I 9 mnds alder innførte han apport på dødt vilt (rapphøns) samtidig som skuddtilvenninga ble gjort med startpistol (skudd på langt hold)

Gikk nærmere og nærmere med startpistol helt til han var sikker på at hunden taklet dette 100%. Da startet de på nytt på samme måten bare med hagleskudd. I ett års alder lot han hundene apportere 2-3 fugl under jakt og satte den i bilen etterpå. Fortsatte deretter med treninga med kaldt vilt en stund samtidig som at han lot hunden få noen få apporter under jakt.

Iflg han så fikk man fort ukontrolerbare jaktidioter om man lot unghunder apportere mye nyskutt og skadet vilt i ung alder!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fikk fort en jaktidiot av en labrador. :lol: Jeg tok han med alt for tidlig på jakt, med for mye action. Dressur er viktig. samme som ro, hunden skal jo ligge rolig/går rolig ved siden før den blir sendt ut.

Men en hund på 10-11 måneder kan være med noen rolige turer på jakt, om dressuren og apporteringen sitter.

Det er forbanna morro når alt først fungerer da.

291701_10150782132610105_875370104_20354663_1914937_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill :) Merker allerede at han er glad i å hente pinner, leker osv, så håper han får utviklet den evnen/gleden jo eldre han blir. i dag var vi første turen i skauen og han var i ekstase ifra begynnelse til slutt :lol:

 

Angående dressur så skal vi på valpekurs nå i mars, så da håper jeg å få gode tips og råd om hvordan jeg skal gå frem for å åpne ørene hans litt. Han er allerede nøye med å ikke gå så langt ifra meg når vi er ute å går tur, men kommandoer er vi ikke så flinke på enda. Gutten er jo bare 2.5mnd, så utifra alder så har han lært utrolig mye på di tre korte ukene han har vært her i huset. for ikke å snakke om hvor mye han har vokst :lol: Eier må bare lære seg å være mer tolmodig, jeg skulle jo helst hatt han med meg på jakt i sverige neste uke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ha tålmodighet,tren grunndressur og tren med dummies en stund fremover før du går over til kaldt vilt (helst ikke due eller kråke)

Med grunndressuren på plass så blir resultatet mye bedre og du har en styrbar hund resten av livet og ikke en hund som styrer deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Duer anbefales ikke på nybegynnere pga den løse fjærdrakta. Er endel unghunder som slipper viltet når de får kjeften full av løse fjær.

Kråker har en spesiell smak/lukt som kan virke avskrekkende på helt unge/usikre hunder.

Apporterer bikkja kråke så henter den alt sies det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...