Jump to content

Plommetre som skaftemne?


Syvertsen

Recommended Posts

Hei!

 

Sitter fortiden og funderer på å lage meg en ny turkniv, har klart meg i mange år med samekniv og en sveitsisk lommekniv, men har lyst på noe bedre til "all-round" bruk. Jeg har blad så det jeg lurer på er skaftemne. Vi hugget i sommer et gammelt plommetre i hagen til bestefar, det har hatt flere stammer og har vert kraftig angrepet av råte og diverse sopp. Den siste stammen vi hugget i sommer var egentlig tiltengt ved, men en del av bitene var råtefrie og hadde flotte mønster i rødt, grønt og blått så vi beholdt dem med tanke på senere bruk. Det jeg lurer på er om dette treverket kan egne seg i et knivskaft? Tenker da spesielt på hvordan fargene vil holde seg, og om det er noen spesielle ulemper med plommetre som jeg ikke vet om. At treet er solid nok er jeg ikke i tvil om, jeg prøvde å kløyve en av kubbene og øksa bare spratt tilbake...

 

på forånd takk for alle innspill!

 

PS: tips til hvor jeg kan lete etter andre egnede emner er også velkommen (tenker da emner jeg kan finne selv i skauen, ikke ferdigkjøpt).

Link to comment
Share on other sites

De fleste tenker ikke på rota når de hugger trær. Her er som regel den tetteste og mest mønsrede veden, har du sjanse til det, så få den opp.

De bitene jeg har brukt av plomme har imidlertid ganske kjapt mistet fargene og antatt en grågrønn kjedelig farge.

Er vel ikke noen problemer å bearbeide treverket, men ble litt bortkastet siden fargene forsvant :trist:

 

Kisebær-tre er bedre til å beholde fargene, men de jeg har vært borti har hatt en lei tendens til å sprekke under tørkinga.

 

Har du skog sjøl er det jo bare å kikke etter kåter (utvekster) på trærne. Med grunneiers tillatelse kan du også gjøre det samme.

Ett tips om du må spørre om lov er å fortelle at du driver med treskjæring i stedet for knivmaking. Av en eller annen grunn blir

trebitene plutselig veldig verdifulle om du driver med knivmaking.

 

Er det dårlig med mønster i bitene du finner, kan du putte dem i en lukket svartsekk 4-6 måneder, da starter de å surne og kan få heftige mønstre.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

takker for svar, får ta en titt på bitene nestegang jeg er hjemme og se hvordan det ligger an med fargene. Rota har jeg ikke, den var mer jord en treverk noe som også var grunnen til at treet ble hugget. Skog har jeg ikke, men familien har hytte på fjellet (med eiet tomt) hvor vi hugger noen bjørker vert år til ved så jeg kan se om jeg finner noe der, det er like under tregrensa og mye snø om vintern så det er mye krokvoste trær og rar vekst så det finnes kansje noe der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...