Jump to content

Damaskus-stål i PUMA-kniver spesielt, eller uansett..


nogenpluss

Recommended Posts

Hei eggfans! Var en sørlandstur og fant ei sjappe som heter Pedersens vaapenlager. Der hadde de endel fine kniver, men BARE PUMA...som jeg vet er kvalitet og gode kniver, importert direkte fra forhandler fortalte han meg og jeg kjøpte en rimelig linerlock som er helt finfin.. Nå skal jeg dit igjen straks og har foreløpig ingen kniver i DAMASKUSSTÅL..kan noen fortelle meg hva dette stålet er godt eller dårlig på, evnt. om det er noe å ønske seg i det heletatt? Ser jo at en MASSE custom-knivmakere bruker dette stålet, som såvidt jeg har skjønt består av masse tynne lag??? Med HVA slags stål da? Vet jo at PUMA lager kniver til ti tusen kroner hvis det er det du er ute etter, men jeg vil altså hjerne ha en litt mere elegant foldekniv i samlinga og ser at e dyreste av disse har damascus-stål i bladet, og kunne passe fint i f.eks dresslomma mi i visse sammenhenger. TAKKER FOR ALL FEEDBACK KJÆRE INTERESSEKAMERATER! :) Mvh. NogenPluss

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Ser jo flott ut, og når det brukes i custom svindyre kniver må det vel være årntlig kvalitet? ..men du sierat det består av minst to forskjellige typer stål, så da kan man kanskje egentlig ALDRI vite helt hva man får? Hmm, litt å tenke på daja, vil du si at det rettogslett er et "jålestål", mest til pynt og egentlig mye lurere å kjøpe en folder som jeg VET har et bra nok stål? Som VG10/s30V? MANGE TAKK GODE MANN! :)

Link to comment
Share on other sites

Damask behøver ikke bety at det kun er jåleri.

Kjøper man kvalitet, er det kvalitet både med damask og uten, og som regel vet man hvilket stål som er brukt.

Nå sier det seg selv at man betaler litt mer for damask enn "vanlig" stål siden det er mer jobb å produsere damask, men vil man betale noen kroner mer for utseendet, så gjør man det.

Ofte (som oftest) ligger damasken rundt eggstålet som pynt.

Jeg har noen japanske damask (VG-10 eggstål og 410/431 som damask på sidene) kokkekniver av skikkelig type, og de er gode i tillegg til pene.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere varianter damask på markedet nå.

Massiv håndsmidd damask: dette er det mest autentiske, men også det mest usikre. Framstillingsprosessen gjør at stålet forringes noe.

Håndsmidd damask med rent eggstål: samme kvalitet som et vanlig laminert blad bortsett ifra utseende.

Industrielt lamminert damask: som regel rustfritt og i de fleste tilfeller produsert av Takefu i Japan. Het er det også en egen kjerne med eggstål som gir egenskapene, så damasken er kun i utseende.

Damasteel: massiv damask produsert med pulvermetallurgi. Teknisk sett den damasken med høyest kvalitet, men ikke bedre enn tilsvarende rene pulverstål i de riktige legeringene.

 

Puma bruker antagelig enten massiv håndsmidd damask smidd et sted i Solingen. Da er kniven mest en eksklusiv samlersak. Eller Damasteel, og da er bruksegenskapene et sted mellom RWL-34 og 12C27.

 

Damask er i alle tilfeller for utseende. Om dette ikke har noe å si vil en kniv med et stål som har de egenskapene du vil ha være tilsvarende eller bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...