Jump to content

Compoundbue uten trinser?


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

For endel år siden på Grimstad jakt og skytesenter (eksisterer ikke lengre) Solgte de noen buer med ekstremt mye let-off.

Etter hukommelsen min hadde de ikke trinser som vanlige compoundbuer, husker ikke merket og har ikke lyktes med å finne ut hva slags det var.

 

Noen som vet hvilke jeg snakker om og vet noe om dem?

Link to comment
Share on other sites

Etter hukommelsen min hadde de ikke trinser som vanlige compoundbuer

Åneida :wink: Oneida... De Oneida-buene jeg har sett har trinser alle sammen, de sitter bare ikke på lemmene, men på riseren. Men kan ikke forstå at det er noe annet du tenker på.

Flotte buer, med et veldig særpreget design.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Monsters.jpg

 

Så vidt jeg vet kom det 2 stk til Norge

Den har ikke trinser men er en Compoundbue uten skjevdraging av lemmene men med ett lite handicap at du må tre pilene inn på strengen

 

Utrolig mjuk og fin å dra opp å en bakvegg så solid som ett murhus

Let off kan stilles såpass at buen låser seg i spent stilling ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet kom det 2 stk til Norge

Puzzaque,

Det der er vel en Monster (hadde glemt at de fantes), og ikke en Oneida? Ikke husker jeg om det var Monster eller Oneida han hadde i Grimstad, men gitt at jeg har sett ørten Oneida-buer og knapt en Monster (tror jeg har sett en, en gang..) Og tilogmed skutt med et par Oneidaer - så gjetter jeg at det var Oneida han solgte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan meget godt ha vært Oneida buer ja. Er disse mulig å skifte/ta av streng uten buepresse? Husker det ble demonstrert for meg på en genial måte.

 

Noen flere med erfaringer?

 

Prøvde en 90 punds bue av denne typen og den var ikke tung å sikte med i det hele tatt, ser de fleste erfarne buefolk anbefaler 70 pund, men hvis 90 pund ikke føles tungt er det noen grunn til å ikke ha det?

Link to comment
Share on other sites

Oneida kan man bytte streng på ved hjelp av 2 biter av ett kosteskaft :)

Men en 90 lb bue tror jeg neppe det var!

Om ikke Oneida har begynt med det i den siste tiden så var det max 80 lb de leverte (på bestilling)

Man skal ha skutt MYE med bue,være ekstremt veltrent og ha god teknikk for å trekke opp en 90 lb bue med pil på hylla!

Link to comment
Share on other sites

Var en dansk buejeger som skulle bruke den til bøffeljakt, han sa den kunne stilles mellom 80 og 90 lb. Men har det ikke fra noen andre kilder enn ham så du har helt sikkert rett.

 

Har også hatt en PSE 70 punds bue, den var meget lett å dra opp synes jeg så kan ikke se for meg at 90lb skal by på problemer. Men 80lb er vel kansje mer enn nok?

Link to comment
Share on other sites

Må legge meg litt flat her :oops:

Sjekka med en kompis og han mente at man fikk 80-90 lb ut av noen av modelene om man bytta kabler,streng ++

Dette godkjente ikke fabrikken,men var visst folk som fikk det til :) Tror Tink Nathan gjorde det på neon av buene han brukte på Big 5.

Link to comment
Share on other sites

se litt bort i fra afrikanske regler og kun på kraft

en 60Lbs bue kan drepe alt i Amerika/nord amerika

og jeg er nesten sikkerpå mulig jeg tar feil men setter man pila der den skal sitte

så ville man droppet en CapeBøffel med 60også

 

men så klart skal du absolutt jakte i afrika og muligens kun bøffel og farlig villt så sier jo reglene at du må ha 80+

men om du kommer til og jakte mer av annet så ser jeg ikke grunnen til og kjøpe noe annet enn 60 eller 70

i mitt syn er 60 den beste allround vekten på buen for da har man 50 til trening og 60 til jakt

man behøver ikke og dra seg halvt ihjel når man skal skyte et rådyr eller elg for den slags skyld

Link to comment
Share on other sites

http://www.oneidabows.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=41

 

These were taken with an Oneida Screaming Eagle bow of 105# draw weight,

 

 

Vet ikke om bildene kommer fram uten å kopiere inn url i ett nytt vindu

Der dukka Tink Nathan opp ja! Han var den første som promoterte Oneida rett etter at de starta opp!

Han var vel den første som "moderne buejeger" som skøyt elefant med bue på film.

For han sin del så hjalp det lite med 105 lb da mange av dyra han skøyt så ut som piggsvin pga alle pilene som satt i de :(

I en av filmene så skøyt ei dame en gnu mener jeg å huske) midt i låret og Tinks komentar på filmen var "perfect kidney shot".

Link to comment
Share on other sites

se litt bort i fra afrikanske regler og kun på kraft

en 60Lbs bue kan drepe alt i Amerika/nord amerika

og jeg er nesten sikkerpå mulig jeg tar feil men setter man pila der den skal sitte

så ville man droppet en CapeBøffel med 60også

 

men så klart skal du absolutt jakte i afrika og muligens kun bøffel og farlig villt så sier jo reglene at du må ha 80+

men om du kommer til og jakte mer av annet så ser jeg ikke grunnen til og kjøpe noe annet enn 60 eller 70

i mitt syn er 60 den beste allround vekten på buen for da har man 50 til trening og 60 til jakt

man behøver ikke og dra seg halvt ihjel når man skal skyte et rådyr eller elg for den slags skyld

Bjørn Lie skøyt vel australsk bøffel med sin 65lb Bighorn recurve mener jeg å huske :)

Så en 60-70 lb bue holder vel til det meste her i verden.

Link to comment
Share on other sites

se litt bort i fra afrikanske regler og kun på kraft

en 60Lbs bue kan drepe alt i Amerika/nord amerika

og jeg er nesten sikkerpå mulig jeg tar feil men setter man pila der den skal sitte

så ville man droppet en CapeBøffel med 60også

 

men så klart skal du absolutt jakte i afrika og muligens kun bøffel og farlig villt så sier jo reglene at du må ha 80+

men om du kommer til og jakte mer av annet så ser jeg ikke grunnen til og kjøpe noe annet enn 60 eller 70

i mitt syn er 60 den beste allround vekten på buen for da har man 50 til trening og 60 til jakt

man behøver ikke og dra seg halvt ihjel når man skal skyte et rådyr eller elg for den slags skyld

Bjørn Lie skøyt vel australsk bøffel med sin 65lb Bighorn recurve mener jeg å huske :)

Så en 60-70 lb bue holder vel til det meste her i verden.

 

Nettopp jeg hadde meg en tur til Kristiansand bueskyttere her på tirsdag som var

da var jo bua riktig nok skrudd ned til 52pund men alikevel så penetrerte mine dangerous game piler

Halmmatta så hardt at de sto jo 10-15cm ut på bak siden

pilene sto jo så langt igjenom at de var forbi støttebeina på stativet

tenk om jeg kom dit med buen på 60 :lol: men værtfall jeg fikk ikke lov av treneren der og bruke bua mi hos dem etterpå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oneida Service Senter består.. og har delelager an mass.. samt at de modifiserer og oppgraderer.

Produksjonen av nye Oneida buer ... er jeg usikker på.. den siste modellen er "Kestrel"

På "Ebay" og Craig´s List ligger mye ute ... har fått forståelsen av at mange kjøper der, og får Oneida Service Senter til å overhale/oppgradere.

Link to comment
Share on other sites

Reglene for compund under konkuranseskyting (jakt/felt) er vel maks 60lb for nettopp å skåne blinkene.

3D blinkene vi hadde i Ås holdt ikke lenge når 65lb+ buene ble plukka frem og jaktspisser ble brukt :(

Vi skar ut ett rådyr av en stålplate med hull der lunge/hjerteregionen var og festet ethafoam bak.

Skal love deg at folk moderete skyteavstanden på den blinken :lol: "Skadeskyting" innebar totalhavari av både spiss og pilskaft :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig trådstarter tenker på en Oneida bue, siden disse tilsynelatende ikke har cammer. Det har de aller fleste Oneida modellene, men plasseringen av cammene sitter ikke ytterst på lemmene slik de gjør på de fleste andre compoundbuer.

 

Det finnes dog buer som er konstruert helt uten cammer, Oneida var om ikke først, så iallefall tidlig ute med å utvikle en slik modell(Discovery), ofte omtalt som lever-bue. Andre mindre kjente produsenter som Monster Bows har også laget tilsvarende modeller.

 

http://www.huntingnet.com/forum/technic ... -bows.html

There is a very, very long story (a saga really) with all this. Basically the way I understand it when Oneida made the camless Discovery bow, the designer and son (Roger and Trevor Loomis I believe), left Oneida, or was Oneida at the time and filed for bankruptsy or something, and started Firebrand Technologies to build the camless break-over limb bows. Anyhow, Firebrand quickly went belly up due to poor design, customer service, and quality control problems. I had one of their bows and had to deal with them, so I speak from experience. The design itself had promise and the guys from Monster bows, who are Oneida shooters and also owned Firebrand bows, probably saw that and were frustrated with the workings of Firebrand - just guessing. Longer story shortened - the Monstor Bows guys know what they are doing and their bows are what the Firebrand bows should have been. I believe in the design, because when my Firebrand was shootable, it was very nice. No barnburner, but increadibly smooth. I would like to see Monster Bows get bigger and be able to do more, and to someday buy one perhaps when that happens.

 

Det er bare å søke på lever bow eller camless lever bow for info og bilder.

 

http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=831683" target="_blank

 

http://www.archerytalk.com/vb/showthrea ... 995&page=2" target="_blank" target="_blank

 

http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=855708" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Buetypen du tenker på er Firebrand. Det var to modeller, etter det jeg husker. Discovery og Infinity. Jeg har en Discovery, men sliter med å skaffe deler. Monsterbows har hennpå samme modellene, men vet ikke om disse delene passer omverandre. Det er en ok bue, men begynte å bli "fillete" etter 22000 piler så den er pensjonert i påvente av oppgradering.

 

Buen71.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...