Jump to content

Hjelp til de første patronene


Münsterjeger

Recommended Posts

Hei Alle!

 

Sitter nå med montert presse.. Har kjøpt meg inn lit N 130 fra Vihtavuori, tennhetter fra federal og 55grs Partizan blyspisser fra jaktdepotet.

 

Nå kikker jeg gjennom ladedata fra Vith. tabellen, og ser at det er litt forskjell i kulevalg der fra det jeg har. Ser også at det ikke er samme kruttvekt på kuler i samme vekt.

 

Er det noen som sitter med ladedata som er egnet å bruke?

Hadde satt stor pris på hjelp, da jeg nå har satt i nye tennhetter på 20 hylser som skulle vært ladet ferdig. :-)

 

 

Håper på hjelp! :D

 

 

Petter

 

EDIT: Kaliberet er 223. :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet opp 20 patroner med 20 grains N130

Bare vente på at banen skal åpne nå, så skal jeg testskyte.

 

Noen ble bulkete i halsen etter at jeg hadde den i seater Dien. Er det noe å være bekymret over? Ble litt justeringer, og endte opp med 3 mm frigange. Er dette for mye? Jeg har målt at jeg må ma 60 mm patroner for å få ca 0,9 mm fri vandring, men da kom ikke kula så langt inn i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hepp.

 

Godt å sjå at eg ikkje er åleine i startgropa på ladeverdenen. :lol:

 

1-1.5 mm frigange skal være optimalt. Men eg gjorde som du, tok litt ekstra. Trur eg hadde 1.9 mm frigange på dei patronene eg lada i forgårs.

 

Ellers så ville eg ha tatt å test lada med forskjellige kruttmengder. Det gjorde eg. Lada 3 x 3 patroner, med 1 grains økning pr 3 skudds ladning. I ditt tilfelle, med mindre hysler, så kanskje du kunne lade med 0,5 grain mellom kvar serie.

 

Lykke til med ladinga og på banen. Kjempeartig hobby dette her.. :D

Link to comment
Share on other sites

JA det er godt å se flere på samme plan.

 

Ja tenkte på det med å øke gradvis, men føler ikke at ejg er så komfortabel med vekta enda til at jeg skal drive å herje midt under prosessen... :P

Babysteps... :P

 

Men moro, helt klart... Eller, når man bruker riktig hylseholder vel og merke... Har en Redding nr. 10 til overs hvis noen skulle trenge.. :P Det er vel til 243? Gikk greit å presse hylsene med den, men merket det først når hettene skulle i.. Brukte et par dager på å finne ut at det var det som var galt.. :P

 

Skulle også hatt en kronograf, men det er det sikkert noen som har en eller annen plass.

 

 

Vil det være farlig å skyte med så stor frigange som jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen...Neida 3mm friflukt gjør ingenting..Kan på virke presisjonen litt men det er ikke sikkert...Rekrutt ammoen i 6.5X55 har i somme våpen så mye som 8mm friflukt og går som er stråle.

 

Men dette finner du ut..Og hvis kula ikke kan settes lengere ut pga lite hylsefeste så må det bare bli slik. Bare husk at patronene skal passe imagasinet også :wink:

 

Husker selv mine første skritt inn i ladeverdenen da jeg ladet mine første 308win patroner til en mauser jeg hadde 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet opp 20 patroner med 20 grains N130

Bare vente på at banen skal åpne nå, så skal jeg testskyte.

 

Noen ble bulkete i halsen etter at jeg hadde den i seater Dien. Er det noe å være bekymret over? Ble litt justeringer, og endte opp med 3 mm frigange. Er dette for mye? Jeg har målt at jeg må ma 60 mm patroner for å få ca 0,9 mm fri vandring, men da kom ikke kula så langt inn i hylsa.

 

Hvis du får bulkete hals, når du setter kuler, kan det være et tegn på at dien er skrudd ørlite for langt ned, slik at krympe steppet krøller halsen litt.

Rett prosedyre er:

Skru kulestempelet så langt opp at det garantert ikke tar i noe, sett en ferdig sizet hylse i holderen, og før den helt opp i pressa.

Deretter skrur du isetter dien ned til den berører hylsehalsen, og deretter ca 1/2 turn tilbake, så låser du denne med sett skruen. Først nå er det tid til og stille inn kulestempelet og justere denne til rett settedybde/COL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...