Jump to content

Presse om hylse fra 308 til 22-250


Niclas

Recommended Posts

Heisan har kjøpt meg et 22-250 løp og skal lade litt men har ikke så mange hylsene til den men masse til 308,er det mulig og presse om de og hva er fremgangs måten?

Det er jo i utgangspungtet samme hylsa som er krympa er det ikke?.

Har kjøpt noe skudd men koster jo noen kr,ikke hadde de nye hylser på jakdepotet eller.

 

Noen som har hylser de vil selge eventuelt?

 

Gleder meg til og prøve nye kaliberet da :D

Link to comment
Share on other sites

22-250 er nok ikkje basert på 308, men det betyr ikkje at ein ikkje kan necke ned 308 og fireforme dei til 22-250. Eg har aldri testa dette sjølv, men du må nok til med neck-turning av hylsene sidan du vil ende opp med altfor mykje gods i hylsehalsane. Eg vil tru det er mykje enklare å berre få tak i originale hylser i 22-250. Sjekk med http://www.hjemmelading.no, dei har nok hylser på lager.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å presse om 308 til 22-250 for mange år siden..Som Humbro sier så må halsen freses ned da den blir altfor tykk.

I tilleg er det mye mere gods i 308 hylsa ,så disse går ikke omhverandre med orginale 22-250hylser,Du vil få mye mere hylsefylling med samme mengde krutt i 308 hylsa.Dermed ganske store hastighetsforskjeller.

Droppa hele prosjektet og kjøpte 1000 remington hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å presse om Lapuahylser i .308W til .22-250 en gang i tida. Det går an, men er ikke verdt bryet. Seinere startet Lapua produksjon av hylser i dette kaliberet. http://www.lapua.com/upload/news/lapua2 ... se2010.pdf Hjemmelading har dem til kr. 9,-/stk. Relativt dyrt, men om de er like bra som andre Lapuahylser så tror jeg kanskje de er verdt det. Jeg har ikke prøvd disse selv, men har ellers god erfaring med Lapua i flere andre kalibre. Jeg likte Winchesterhylser best da jeg skjøt mye .22-250. Disse koster 5,20 hos Hjemmelading. Hvis du skal gå nøye til verks og sortere på vekt osv. så kan det faktisk hende Lapua er et bedre kjøp. De pleier å være veldig jevne.

Sist jeg kjøpte hylser i .22-250 var hos XXL. Winchester 100 pack. Priset til 1,99 tror jeg det var. Eller kanskje 2,99? Uansett var det billig.

 

Jeg mener at hylseprisen ikke er så veldig viktig for en hjemmelader. En er nødt til å se på hva det koster totalt å skyte pr. skudd. Ei brukbar kule koster minst 2 kr og ofte 3 kr. Så går det krutt og hette for kanskje 1,50(?) Hylsa kan lades om igjen ihvertfall 5 ggr. og ofte mye mer enn det. En ser fort at hylsekostnaden pr. smell blir minimal. Legg så til at .22-250 brenner løp for 1 kr smellen. Videre kan en legge til pusseutstyr, ladeutstyr osv. Og hva koster det å kjøre til skytebanen? Kjøpte du en cola på veien?

Link to comment
Share on other sites

Hei 22-250 er basert på savage 250-3000 patron som er kalibret ned til 22 med en hylselengde

på 48.4mm og 308 har en hylselengde på 51mm dette går nok ikke.

Selve ompressinga fra 308 til 22-250 går veldig enkelt.Det er jobben med å korte ned hylselengden og frese hylsehalsen innvendig/utvendig som er jobben,og når du i tilleg sitter igjen med en patron som tar mye mindre krutt pga hylsetykkelse syntes ikke jeg det var værd bryet med så mye jobb pr hylse.

Jeg laga en serie på 50 hylser av 308,men fikk annet treffpungt i min Sako 22-250 warmint med disse hylsene i forhold til orginale hylser,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...