Jump to content

Hånd kikkert? Hvilken skal en velge?


TrulsN

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe kikkert, men har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg skal gå for? 8x20 eller 8x25?

 

Kikkerten skal KUN brukes på Rype Jakt, så skal kjøpe en liten. Hadde med meg en 8x30 eller var det 8x32 men syns den va litt for stor så ble bare med ut av hytta 1 tur, så lå den i hytta resten av turen.

Så ganske sikker på at det blir en liten kikkert neste tur.

 

Har noen kandidater som er aktuelle, men kom selvsagt med tips om andre modeller, tenkte å bruke sånn 3000-6000 kr og har lyst på kikkert av god kvalitet av et bra merke.

Tips om hvor å handle hadde vært flott også. Så få gjerne høre fra dere der ute som er eier av noen av de jeg lurer på å kjøpe.

 

Zeiss 8x20: http://www.dinkikkert.no/kikkert/zeiss/ ... act-8x20-t" target="_blank" target="_blank

 

Zeiss 10x25: http://www.dinkikkert.no/kikkert/zeiss/ ... ct-10x25-t" target="_blank" target="_blank

 

Swarovski 10x25 http://www.dinkikkert.no/kikkert/swarov ... 0x25-gronn" target="_blank" target="_blank

(har prøvd denne modellen og den jeg tenkte jeg skulle gå for) :D

 

Ser at Swarovski har flere sånn modeller i pris klassen og størrelsen, men ikke helt lett å skille forskjellen, bortsett fra at noen er 10x25 mens andre er 8x25, kanskje bare fargen på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Eit generelt tips til håndkikkert er å ta den største du trur du kjem til å gidda å dra på, og den beste kvaliteten du har råd til. Sjølv hadde eg nok gidda å dra på ein 25mm. Har både gammal 32mm og nyare toppkvalitets 42mm, men kunne mange ganger tenkt meg det omvendt. Både Zeiss og Swaro er toppkvalitet, så du kjem til å ha kikkert resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Zeiss 10x25 siden 1978. Den gamle holdt tett i 30 år får den begynte å ta inn fukt. Har nå en Zeiss 10x25 som du linker til og er tilfreds med den. Har samme forhold til kikkert som du beskriver: Liten og lett. Store kikkerter blir gjerne liggende igjen heime, mens den lille "bor" i lommen på jaktjakken. Ypperlig til bevegelig jakt.

Det eneste er at den nye Zeissen tar noe mer plass i sammenbrettet tilstand enn den gamle som ble brettet sammen som en Z. Jeg tror kanskje at dagens Zeiss Conquest 10x25 kan brettes sammen på denne måten og tar da enda mindre plass enn Victoryen.

Link to comment
Share on other sites

Eit generelt tips til håndkikkert er å ta den største du trur du kjem til å gidda å dra på, og den beste kvaliteten du har råd til.

En 56mm kikkert gjør ikke mye nytte om den ligger igjen hjemme nei :lol:

Har hatt endel 42mm og en 50mm men det er alltid Steiner Huntingen 8X30 som har blitt med.

En Zeiss Victory 10 x 32 T er for meg den perfekte håndkikkert. Ikke større enn at man kan ha den hengende lenge rundt halsen og

forstørrelse og lyssterk nok til det meste med unntak til bruk under dårlige lysforhold :)

En 10X25 er jo utrolig behagelig å ha i lomma men personlig så føler jeg at det blir litt som å se gjennom 2 sugerør :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg gått opp et hakk. Til diverse jakt synes jeg en 8 x40 er perfekt. Opp på 50 er kun for spesiel jakt i skummring osv... Også her synes jeg det holder med en 40. Hadde jeg vært deg ville jeg gått opp et hakk på kikkerten!

Link to comment
Share on other sites

Ikke i tvil om at den må være liten for at den skal bli brukt på små vilt jakt der plass og vekt teller mye. Klarer ikke ha en stor kikkert hengende rundt halsen og dingle med hagla i hånda på støkk jakt. Kikkerten skal heller ikke brukes konstant på rypejakt, men heller noe jeg tar fram med jevne mellom for å se litt etter aktivitet. Klart dette med både størrelse og merke er sikkert en smak sak

 

Har mest lyst på 10x25 Swarovski og den gikk å pakke sammen helt, noe som gjorde at den lett går i en bryst lomme.

 

Hvis noen har bilder av den Zeiss kikkerten som ikke gikk å legge like mye sammen som de gamle modellene de laget før så gjerne legg ut så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...