Jump to content

bruke samme kikkert.


xhunterx

Recommended Posts

xhunterx, det er flere ting som spiller inn her:

* når du skrur av et løp og på med et annet, så vil det (oftest) bli litt forskjellig treffpunkt fra gang til gang.

* 22lr og 17hmr har ulike kulebaner

* viktigst, ulike piper går forskjellig i utgangspunktet.

 

Eksempel

Jeg har en Blaser R93 som jeg har 4 løp/kalibre til. jeg kan bytte mellom 6.5x55 og 300wsm løpene, det skiller bare 10 klikk venstre og 10 opp. Jeg kan ikke/vanskelig bytte mellom de to løpene og 375 H&H løpet, det går en meter ned, omtrent, i forhold til de to andre. Det er ikke noe galt med 375 løpet, det er bare sånn det er. Man stiller jo tross alt inn kikkertsiktet etter der pipa skyter, og ikke omvendt. På Blaseren er kikkertsiktet montert på pipa, så man får ikke treffpunktendringer mellom hver gang man tar av og på et løp.

 

Jeg har også en Sako Quad med tre piper/kalibre. Hver gang jeg skifter løp forandres treffpunkt litt. Siktet er montert på kassa, og løpet blir litt forskjellig i kassa for hver gang. Det hjelper med momentnøkkel så jeg kan trekke til likt hver gang, men det blir allikevel litt forskjellig.

 

Dersom du vil bruke ett kikkertsikte til 22lr og 17hmr så tror jeg ikke du kommer unna Weaver sin Quad kikkert. Med den kan man skyte inn for ulike kalibre. Den har så liten øyeåpning at den kan stå fast på Sako Quad rifla. Jeg hadde en sånn, men solgte den, synes det var for lang øyeavstand så det ble vanskelig å finne en god skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...