Jump to content

Krav for oppbevaring av ammunisjon i Sverige.


Varj

Recommended Posts

I Norge er det som kjent ikke lov å oppbevare ammunisjon på ubebodd hytte, mens man på bostedsadressen kan oppbevare opp til 10k (15k om 5k er 22lr) bare det er nedlåst, uten krav til FG eller tilsvarende godkjenning.

 

Noen som har satt seg inn i hvordan dette er i Sverige? Må man ved hyttetur ta med seg all ammunisjon tilbake, eller kan det lagres til neste gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at hvis noen ringer og spör hvordan fremgangsmåten er for at ta med seg en lyddemper fra Norge til Sverige under jakt/stevne, vill få ulike svar fra ulike personer..

 

Jeg ville ha fört opp att jeg har med en lyddemper, navn og merke, nummer hvis det finnes, på samme måte som jeg för opp ett våpen på nettsiden/tulldeklarationen til Tullverket.

 

Begrunnelsen for dette er att det ikke er ulovlig med lyddemper i Sverige, det er på samme måte som med våpen att det kreves lisens. Deklarerer jeg da våpen og lyddemper mener jeg att jeg har fölgt loven.

OBS! Dette er min mening etter att ha lest litt lover og regler (tar med våpen over grensen hver uke), jeg har ikke selv prövet om det funker i virkligheten.

 

Vedrörende oppbevaring av ammo i hytta di i Sverige er nok ikke mulig lovlig sett.

Generellt opplever jeg våpenloven som noe strengere i Sverige, såvel ved erverv og oppbevaring så hvis man utgår fra Norske regler og det ikke er lov, er det net sannsynligvis ikke lov i Sverige heller. Er meg bekjent ikke lov att oppbevare ammo i ubebodd hytte i Norge?

 

Edit: Oppbevaring av ammo i ubebodd hytte er nok som nevnt ikke tenkbart. Jeg prövde få det til att jeg kunne ha ammo hos mine foreldrer mend et var ikke mulig. Selv ikke om det ble brukt våpenskap og foreldrene mine ikke hadde tilgang til nökeln.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Igjen takk for gode innspill.

 

Hadde vært fint å få en avklaring, men logikken virker jo grei, våpen er også lisenspliktig, men trenger ikke søke svensk politi om lov av den grunn.

 

Hva med kjøp av ammunisjon i Sverige (for bruk i Sverige), går det smertefritt med norsk våpenkort?

Da må man nødvendigvis skyte opp alt overskudd, siden man ikke har lov til å lagre, og heller ikke lov til å ta det med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Får kjöpt ammo med norskt våpenkort, dette er ikke noe problem i Strömstad traktene i hvert fall.

 

Dette med at ha med seg ammo tilbake til Norge er ett problem jeg ikke har fått helt klart for meg enda hvordan det skal hanteres.

I tulldeklarationen angir man kaliber og mengden ammo, så det kan enkelt påvises att jeg har hatt med ammo til Sverige. Siden det er mulig att "deklarere" medhavd ammo regner jeg med att det er lovlig, men jeg har faktisk ikke sjekket dette i loven.

På stevne (jeg jakter ikke) må jeg jo alltid ha med litt ekstra ammo, til innskyting, ved eventuell omskyting eller särskyting. Med dette viser jeg til ett behov av ekstra ammo utover de 48 patroner jeg bruker i feltlöypa.

 

Det er ikke alltid mulighet at skyte opp, all ammo. Det er, regner jeg med ulovlig att hive ammo i söppla i Sverige. Man skall etter vistelsen i Sverige avslutte deklarationen, der inntyger man att all ammo er oppbrukt ELLER tatt med tilbake igjen. Jeg har med andre ord ihht Svensk lov, ikke lov att la noe ammo bli igjen i landet.

 

Videre har jeg lagt kvitteringene fra Holstad Våpen i våpenesken og kan vise att den er kjöpt i Norge.

 

På denne måten viser jeg hvor ammon kommer fra, hvorfor den har vart på "Svensketur" og nå kommer tilbake til Norge.

 

Nå snakker vi ikke om noen kartonger med tusentals skudd, men om en eske eller to som oftest ikke lenger er helt fulle.

 

Om dette er gott nok for Ole Toller vet jeg ikke, har ikke blitt stoppet enda. Men de tollere jeg har vart borte i på Svinesund har vart oppegående og jeg regner med att jeg sklir igjenom når jeg viser frem våpen, våpenkort, og annet stevneutstyr i bilen.

 

OBS! Dette er igjen synsing fra min side og kan IKKE tolkes for sannhet!

 

Edit: bly i naturen er jo farlig og som miljövenn vill jeg ikke spre enda mere bly unödvendig i naturen og da kan man jo ikke bare skyte opp ammo :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forstått det slik at jeg kan ta med hjem resterende ammunisjon av det jeg tok over grensen i første omgang, men ammunisjon kjøpt i Sverige stiller seg trolig anderledes.

 

Har ikke blitt stoppet på grensen siden 80-tallet, og jeg har vært over relativt ofte, men greit å ha ting i orden likevel.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp av ammo i Sverige/Finland/Danmark er ok så lenge gyldigt våpenkort er med. Ta ut ammo fra de land er uproblematiskt, norsk lov gjeder ved passage hjemm igjen. Vis verdi overstiger 3000/6000 kr (12/24 timmers regel) må merverdiavgift betales.

Bruk av lyddemper krever tillatesle fra svensk polis. At vi ikke trenger det i Norge tas det ikke hensyn til, ulike land lit ulik lovverk. Det ende som er likt er at våpenkort gir rett bruk av de våpen kortet gjelder, uansett om konkuranse/jakt. Resten er bare skyldigheter at følge respetive lands loverk.

As long vi do it nice and properly, no problem, done this for more that 20 years :winke1:

 

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

Kjøp av ammo i Sverige/Finland/Danmark er ok så lenge gyldigt våpenkort er med. Ta ut ammo fra de land er uproblematiskt, norsk lov gjeder ved passage hjemm igjen.

 

 

Og ifølge Tollvesnet må man ha importlisens ved import av ammo, selv om man har kjøpt det selv i Sverige. Har man den, er det uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...