Jump to content

Billig 20`er ?


Benjamin

Recommended Posts

Heisann! Sitter å ser på noen hagler, og prøver å finne noen billige hagler i kaliber 20, bare av den ekle grunn av at den er lettere å bære med seg på fjellet :D

 

Har funnet en Silma Finnskogen 20/76 :D til 8 lapper :D

Lurte på om det fantes andre OU/SS hagler i samme prisklasse i kaliber 20?

 

- Benjamin

Link to comment
Share on other sites

Det rimeligere segmentet av kaliber 20 hagler er vanligvis bygget på baskyler dimensjonert til kaliber 12, og da blir balansen dårlig og vektbesparelsen minimal. Jeg vil anbefale å se på bruktmarkedet etter en Beretta, Miroku e.l. der hele våpenet er dimensjonert etter kaliberet. Beretta S685, S55 og S65 går ofte til behagelige priser. De er ikke trykkprøvet for stål, men tåler fint vismuth og TM, og forhåpentligvis blir bly lovlig igjen.

Nyere Lanber skal visst også være bygget med mindre baskyl.

Link to comment
Share on other sites

Silma Finnskogen har jeg kun sett i 12, så jeg vet ikke hvordan den er bygget i 20. Teknisk sett virker de helt OK

Men den Merkelen som LisleArne linker til en annonse på er et utsøkt stykke våpen, den bør du se nærmere på (OBS! sideligger med ejektor og dobbeltavtrekk. Hvis den også har engelsk skjefte er den en estetisk nytelse.).

Link to comment
Share on other sites

Hva med sabatti sideligger? Den er ganske fin og smekker til å være ny. Men jeg ville heller vært litt tålmodig og venta til du fant en brukt sauer, merkel, simson etc. Jaktdepotet hadde før masse fint brukt. Mulig de har det enda, men så vidt jeg kan se gidder de utrolig nok ikke å legge ut skikkelige nettsider. Er sikker på de hadde solgt mer da, men det er nå så.

 

Det er utrolig mye mer sjarm (og kvalitet?) i gamle smekre 20`ere fra Tyskland enn feks ny Fair og Silma. Et moment er jo blyforbudet. Det senker antagelig prisen på gamle suhl-hagler, men de er dyrere i bruk pga at en må bruke blyerstatningshagl. Kona mi kjøpte en Simson sideligger i kaliber 20/70 fra femtitallet for noe år siden. Ser ny ut, utrolig smekker, kosta 3500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sauer hagler fra 50-tallet,samt engelske sideliggere fra henholdsvis 1903,0g 1929.Jeg skyter stålpatroner i alle sammen.Mine børser har nesten ikke trangboring.Til min jakt,og stort sett alle typer hagljakt,behøves ikke sterk tangboring.Dermed kan det brukes stålpatroner av god kvalitet til trening,og wismuth til jakt.

Man får så utrolig gode kjøp i dag,på eldre finere sideliggere.De er ,etter mitt skjønn av en helt annen kvalitet enn mye av det nye som selges i dag,samt at de i mange tilfeller er lettere.Min W.C Scott fra 1929 veier 2,85 kg i kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Greit å se etter hagler i 20 som passer til den fysiske størrelser ja. Vet ikke hvilke som har det, men det er god forskjell på dem. Vil tro at de billige er "ombygde" 12'ere?

 

Kjøpte selv en nett liten Fabarm i fjor, gammel og brukt, hos Børselars. Ga "hele" 2 500,- for den. Produsert i 1987 eller noe (87 er nevnt et eller annet sted på børsa i hvert fall), fast trangboring (1/4 og 3/4), med ejektorer. Skyter stål i nederste (det mest åpne) løpet. Ingen spor etter slitasje, og ladningen er jo rimelig svak, så det går nok bra. Skyter du Wingmaster eller annet hardt og tungt, bør man kanskje lete etter en som tåler slik.

 

Den er i hvert fall utrolig nett og hendig å bære med seg. Fantastisk god, både å bære og å skyte med. Etter å ha gått fra 12/70 lettvekter til 20/76 "middelvekter", som er like lett som 12'ern pga dimensjonene, skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har byttet hagle og kaliber før.

 

Brukte 20-kalibre finnes det et relativt greit utvalg av, tror jeg. Ville nok sjekket slike som Merkel feks. Nette og lette hagler med topp kvalitet. Koster mer enn snittet, men man for jo ei hagle med kvalitet et godt stykke over snittet og, om den ikke er oppbrukt.

 

Børselars har en Sabatti for øvrig: http://www.borselars.no/bruktvapen/hagle/sabatti-20-76-hagle.html

 

Benelli Montefeltro halvauto der og (ikke bilde): http://www.borselars.no/bruktvapen/hagle/benelli-montefeltro-20-76.html, men den ser sikkert slik ut: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10105&prodid=5888. Bør være prutbar, for den har stått lenge. Jeg kjøpte hagla mi for snart et år siden, og den stod der da og, mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Alle som selger Beretta, Franchi og Benelli kan i hvert fall skaffe slike.

 

Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38338818

 

Sikler litt her... MEN, jeg må ha links i så fall... :?

 

Men hvorfor i kølmørke skriver de at det er julegave til dama!? De som påstår at 20/76 er damehagler har ikke fælt mye peiling etter min mening... Kolbelengden på den annonserte er 36,8. Kolbelengden til ei damehagle er gjerne rundt 33 cm...

 

Tror de at 20/76 gir mindre rekyl enn 12/70? Alle jeg har pratet med sier i hvert fall at med samme ladning feks 32 gram, gir de samme rekyl. Og hva er galt med ei hagle som er lettere å bære og mer smekker i utformingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig her. Jeg har skutt mye med både kaliber 12 og 20. Og faktisk, så hadde jeg mer vondt i skuldra av en 24 grams ladning i kaliber 20, enn samme vekt i kaliber 12. Dette kommer jo også fordi hagla er mye lettere, og dermed mindre motstand mot rekyl som medfører mer følt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...