Jump to content

45 acp . N 320


DagK

Recommended Posts

Hoi!

 

Har ladet mine første 45 acp i dag, og leste jo som seg hør og bør Ladeboken :)

 

Her ligger 230 gr FMJ inne med N320 og startladning på 4,5 grains (max 5,0). Jeg la meg derfor rett over på 4,6, men leste senere litt på nettet i VV sin ladetabell startladninger som begynner på 4,9 grains (max 5,2). Ser også flere andre hjemmeladere som starter på 5,0 grains.

 

Hvorfor så "stor" variasjon? Patronlengden var lik i begge tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Hei DagK

Kommer her med litt mat til deg som lovet.

Som alltid, dette er med den krutt lotten eg har i mitt våpen med min type krymp.. :wink:

Som du ser.. et par variabler er det alltid. :lol:

 

Berry`s 230Gr RN

OAL: 31,5mm

VV N-320, 5,0 Gr

Starline 45 ACP hylser

Federal LP hetter.

Litt krymp på kule/hette

Gir en gjennomsnittshastighet på 221,6 m/s og Power Faktor på 167.

 

Samme oppsett som over men med god/kraftig krymp:

Gir en gjennomsnittshastighet på 228 m/s og Power Faktor på 171,9.

 

Berry`s 230Gr RN

OAL: 31,5mm

VV N-320, 5,3 Gr

Starline 45 ACP hylser

Federal LP hetter.

Godt med krymp på kule/hylse

Gir en gjennomsnittshastighet på 239 m/s og Power Faktor på 180.

 

 

Berry`s 230Gr RN

OAL: 31,5mm

VV N-320, 5,5 Gr

Starline 45 ACP hylser

CCI LP hetter.

God krymp

Gir en gjennomsnittshastighet på 254,5 m/s og Power Faktor på 192.

 

Frontier 230Gr RN

OAL: 31,6mm

VV N-320, 5,4 Gr

Starline 45 ACP hylser

Federal LP hetter.

God krymp.

Gir en gjennomsnittshastighet på 243 m/s og Power Faktor på 183.

 

 

Dette er skutt i min S&W 625 PC revolver.

Uten at dette må/kan brukes for meg ser eg for meg at alle disse ligger under XXL`s Fiocci kjøpe ammo.

Bruk dataene med forsiktighet og på eget annsvar.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøveskyter noen over en krono når det passer en dag.

 

Lad opp eksempelvis 10 stykker med like parameter bortsett fra kruttet.

 

10 stykker med eks 4,6 Gr som du har lada.

10 med 4,8 Gr , 10 med 5,0 Gr og 10 med 5,2 Gr.

 

Så skyter vi 5 over krono og 5 på ei skive og måler og føler oss frem :wink:

 

Men har du ikke krump på ei .45 ACP så står ofte kulene så løse at en kan trykke dei lengre inn med hendene og kansje håntering. Sjekk at de sitter godt fast for sikkerhetskyld :D

 

Vi kunne kansje også demontert et par kjøpeammo og veid kulene og skutt et par av de over krono også.

Selv om det står på pakka va kulene veier så er det jo litt morro :lol:

Da har du litt og samenligne med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mulige grunner til at maxladninger varierer litt mellom kilder er mange, og antagelig flere enn vi amatører har oversikt over.

 

Men at "gale-jon" her skyter 230grs kuler over 5,5grs N-320, med en settdybde som er kortere enn det man finner i fornuftige ladetabeller(ladeboken, vihtavuori, lyman opererer med 32mm eller mer), betyr ikke at denne ladningen nødvendigvis er fornuftig.

 

Det går antagelig bra i moderne våpen med gode materialer, men det er stor mulighet for at denne ladningen ligger over "rødstreken".

 

Fint at du har lest i Bokji- der står faktisk alt du trenger å vite. Les mer i den, så slipper du å høre på internettråd uten kvalitetssikring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ladedata utviklet i en N-ramme S&W ville jeg ikke uten videre brukt i en pistol. Og hvorfor så korte patroner i en revolver? Berrys kulene har jo ikke krymperille. Er ikke tønna på N-rammer noen og 40mm?

Aner ikke hva TS skyter med, 5,5gr 320 bak en 230gr kule ville jeg vært tvilende til i en Kongsberg Colt feks.

 

Er det en 1911 så funker som regel 200gr kuler veldig bra, det er det den var designet for :wink:

Link to comment
Share on other sites

John er jo en tøffing fra bygda på Radøy, jeg er en forsiktig kar fra Østlandet...jeg lar 5,5 grains ligge inntil videre;)

 

Jeg skyter med en ny 1911-konstruksjon og har x-antall 230 grains Berrys RN liggende. Satser på at jeg kommer i mål et eller annet sted mellom 4,5 og 5,3 grains med N320 og/eller varierende grad av krymp. Patronlengden er max 32mm i min pistol, så jeg må holde meg på det eller mindre:)

Link to comment
Share on other sites

evert

Spøker gjerne med folk eg respekterer eg da :wink:

 

Men så ble det slutt på humoren her..

 

Ladedata utviklet i en N-ramme S&W ville jeg ikke uten videre brukt i en pistol.

Hadde du lest hele inlegget var det snakk om og jobbe seg ut fra 4,6 Gr og oppover ved bruk av krono.

Vi bruker med andre ord ingenting uten videre..

 

Og hvorfor så korte patroner i en revolver?

Fordi at dette var tiljengelig ladedata.

Jo kortere patroner jo fortere/enklere er det og lade om når en skyter praktisk revolver.

 

 

Berrys kulene har jo ikke krymperille.

Når patronene kan få forholdsvis røff behandling i praktisk skyting er det avgjørende at kulene sitter fast.

Du får også jevnere fart på landingene.

Har opplevd at en kunne trykke kula inn i patrona for hånd, bruker derfor krymp for og unngå dette.

 

Er ikke tønna på N-rammer noen og 40mm?

Skal eg lade ACP til 40mm da?

:roll:

 

Aner ikke hva TS skyter med, 5,5gr 320 bak en 230gr kule ville jeg vært tvilende til i en Kongsberg Colt feks.

Står ingenting om Kongsberg Colt her vel?

Denne bruker heller ikke eg, dette er bare oppgitte data. Ingen annbefalinger.

 

Er det en 1911 så funker som regel 200gr kuler veldig bra, det er det den var designet for :wink:

Her er det mye smak og behag og en må prøve seg frem.

Eg bruker 230 Gr fordi eg liker rekylen denne gir.

 

VV N-320 er et meget unniversalt krutt som kan brukes til 9mm , .40 og 45.

Ingen vits i og ha hele spekteret til VV på ladeboden eller?

Link to comment
Share on other sites

John H, misforstå meg riktig, dette var ikke ment som kritikk av deg.

 

Poenget var at i en revolver, lagd for .44mag, med rikelig plass, forsto jeg ikke ditt valg av COL. Jeg mente selvfølgelig ikke at du skulle lade 45acp til 40mm. I en 1911 er man stort sett begrenset til 32,noen mm. I en 625 kan man velge.

 

Jeg mente selvfølgelig ikke at krymp er uviktig, men du bruker Berrys kuler uten krymperille, derfor er COL valgfri. Jeg har ikke sagt at du ikke skal krympe, jeg nevnte bare at kulene ikke har en rille som bestemmer COl.

 

Det er helt riktig at det ikke står at TS har en Kongsberg Colt, det står heller ikke det motsatte...

 

Er enig i at N320 er et genialt krutt, jeg bruker det til flere kalibre, men det er ikke det eneste kruttet i skapet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ladninger i 45 acp for pistol og revolver kan være svært forskjellige. For en revolver, ved bruk av klips, går det greit med en kraftig krymp, men i en pistol, hvor Headspace (patronspill/fixeringslengde) avgjøres av kammerskulder, hvor hylsemunningen butter i mot ved avfyring, kan en kraftig krymp, føre til at hylsemunningen kan gå forbi kammer skulder og gi klikk og om uhellet er ute, våpensprengning.

 

For min 625, har jeg ladet 245 grs SWC til 1100 fps i tråd med US data, ville aldri gjort det med en 1911. Forøvrig er også hastighet fra revolveren normalt lavere enn fra 1911. Begge med 5" løp.

 

At hastigheter og ladning kan være forskjellig fra f.eks Vihtavuori, eller Ladeboken, kan skyldes ganske mye. En standard mantlett kule gir mer friksjon og derved høyere trykk, enn, ei belagt kule, evt bly kule - forutsatt samme bæreflate og hylsevolum. Volumet kan variere en del mellom hylsefabrikantene. Bl.a. Geco og GFL hylser synes å ha mindre innvendig volum, enn f.eks Starline og gir derved høyere trykk og hastighet. For meg har dette siste med Geco og Starline gitt ladevekt forskjell nær 0,5 grs med ellers lik hastighet. Ellers er det vel heller ingen hemmelighet at forskjellige løp kan gi tidvis stor forskjell i hastighet, selv om de er like lange. Dette er vel egentlig bare start på oppreksting av faktorer, som kan gi forskjellig resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...