Jump to content

Blykuler i .303 Brit. Trenger data


dreagle

Recommended Posts

Fikk hendene på ei kuletang i .303 British. Støpte opp en neve med hensikt å prøve dem i min No4 Mk1. Nå har det seg slik at jeg ikke finner ladedata jeg kan bruke, og det er der denne tråden kommer inn :winke1:

Vet det har vært et eget kapittel om nettopp blykuler i rifle i minst ei av utgavene av ladeboka. Hadde nr. 2 tror jeg det var, men den lånte jeg bort og så den aldri igjen.

Kula jeg skal bruke veier 177 grains, og jeg har de vanligste Vihtavuorikruttene i hylla.

Tips mottas!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe erfaring med 303 British og blykuler,men i mange andre kalibre fra 22 til 460 W,by.

For det første:har kula gaschek ?Da kan den drives ut med godt resultat opp mot 2400 fot/sek .Uten gaschek vil du få problemer med blying rundt 1800 fot/sek.Dette er med kuler støpt av hjulvekts bly som er sluppet i kaldt vatn.

Annbefaler deg å lade 10-15% ned med samme krutt som for mantla ammo.Ser på 303 at det ikke er noe "ræser" når det gjelder hastighet.

Prøv litt opp mot normal hastighet for kalibret og se om du får presisjon.

Dette må prøves i din børse.Har en Hk 770 halvauto som gir fine samlinger med fulle ladninger.Denne har polygon rifling i pipa.Seise kula til litt over løpsdiameteren gir oftest best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nr. 2 tror jeg det var, men den lånte jeg bort og så den aldri igjen.

Fra Ladeboka utg. 2: Kule 180 grain, Lyman 311332GC, kalibreringsdiameter .312"

 

Krutt Ladevekt ... Vo

N135 33.0 grains 1958 f/s

N140 35.0 grains 2006 f/s

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ser jeg for meg raske kruttsorter og lavere hastighet. Har 310, 330, Norma 200 og viht 110 i hylla. 140 og 160 også forresten. De to siste er vel ikke de mest anvendelige til mitt bruk forresten.

Svart hadde også vært et rekreasjonsforsøk. Da er det vel i utgangspunktet greit å fylle hylsa m sort guld, og komprimere ladningen. Høy morofaktor der også.

Ser ut som morgendagen kan bli full av forsøk, prøver og gøy :mrgreen: . Nyyyyter avspasering hele dagen :mrgreen::mrgreen: Snuppa mi på 6 stiller på tribuneplass med med nye rosa hørselvern fra nissen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...