Jump to content

jaktfelt rigg?


snake

Recommended Posts

sitter med tankene om å bygge meg en jaktfelt rigg, dette her er hva jeg planlegger:

kasse: Rem 700 SA

Løp: LW 60cm

Stokk: M40A1/KKC/mcmillan?

Kaliber: vurderer .308 win, 6,5-08,

Vekt: 4 - 4,8 kg med optikk

Optikk: Leupold MK4 3,5-10x40/Leupold vx med fine duplex

men litt usikker alt som er nevnt ovenfor er åpent for diskusjon. en ting jeg vil ha på rifla er Accuracy international 308 magasin siden jeg har en langholdsrigg med AICS stokk. og jeg liker boksmagasin så det hadde vært greit å ha samme magasin i jaktfelt riggen.

men dette er bare hva jeg i mitt hode har kokt sammen. vil veldig gjerne ha input som kan hjelpe meg med å sy sammen en god jaktfelt rigg

 

dagens jaktfelt rigg er som følger:

Tikka T3 Lite

Leupold VXII 3-9x50 Heavy duplex

kaliber: .30-06 sprg

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det du har tenkt ut vil virke greit, men hadde jeg i dag skulle hatt ny jaktfeltrifle ville jeg kjøpt en ny Sauer 200. Om du ikke klarer å få den under 5kg, så er det mulig å få lettere stokker til den. Billig løpsbytte, super presisjon ut av esken, løst boksmagasin, billig i innkjøp=umulig og komme utenom.

 

Jeg skal være den første til å si at custombørser er moro, men det koster, det er det ingen tvil om. Akkurat ei jaktfeltrifle bør en jo vurdere om det er behov for customløsninger på nettopp i bakgrunn med Sauer 200 sin spesielle stilling her i landet. Tenk alle de ladekomponentene du kan få kjøpt inn for mellomlegget! Bare et spørsmål, hvorfor vil du ikke ha 6,5x55? Et spørsmål til, hvorfor i all verden en gang vurderer du 308?

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg ikke vurderer 6,5x55 er egentlig det at jeg hadde håpet å få brukt AICS magasinene som jeg har til .308 langholdsriggen min. og tror ikke jeg kommer til å få 6,5x55 ned i de magasinene. lurer på å klemme ei 308 hylse ned til 6,5 men vet ikke om de patronene går i magasinene heller

Link to comment
Share on other sites

Har selv gått mange runder med meg selv når eg bygget min første jaktfelt rigg.Her er noen tips som jeg har erfart.Velg eit våpensystem som du vet gir god presisjon.Tenk på vekt om du skal holde deg under 5kg. Presisjon kan en få omtrent i alle dagens rifler,det gjelder å finne fram til ei kule som går godt om du lader selv.

Men det finnes noen punkt som jeg vil anbefale,som jeg nevnte ovenfor så får en god presisjon i omtrent alle rifler når en har funnet fram til den rette kula som passer for det våpensystemet du velger å gå for.Men min erfaring så var det viktigst å finne eit våpensystem som har god avtrekk som jeg synest er viktigst (sammen med rett kulevalg og ladning).

Og skal du holde deg under 5 kg så vær skeptisk til de vektene du får hos kjøper,ring direkte til leverandør og få de nøyaktige vektene på våpensystem,stokk,og eventuelt lyddemper og kikkert.

Jeg bommet litt på vekt med lyddemper......får ikke våpenet under 5kg med lyddemper selv med den letteste opptikk.

Vekten på mitt våpen endte på 4920g uten lyddemper.Det er Schultz & Larsen classic DL med 55cm pipe,17 mm.6,5 x55

Schultz & Larsen er et tungt våpensystem,det har magasin i stål og vekten på et tomt 5 skudds magasin er ca 200g.

Men så kommer det viktigste,og det er hvilken ambisjoner du har,og hvor mange penger skal en legge ned i våpenet.

Selv hadde eg lite peiling på rifler da jeg planla å bygge meg en rigg til jaktfelt.....og brukte dette forumet der jeg fikk mye god hjelp og litt pepper for at jeg skulle gå for en super rigg :)Jeg brukte ca 7 mnd fra jeg startet planlegginga til våpenet var bestillt.

Grunnen til at jeg bygget en slik rigg var for at jeg ville ha det psykiske overtaket på meg selv slik at jeg ikkje kunne skylde på utstyret om jeg skyter dårlig.Dette er noe jeg har erfart fra min tidliger idrettskarie.

Jeg er i dag hekta på skyting og er meget fornøyd med riggen jeg bygget.Lykke til med riggen din :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis jeg bruker så mye på jaktfelt riggen så blir det nok at jeg satser mer aktivt enn jeg har gjort til nå. eneste problemet er vel at jeg møter meg selv litt i døra med å kjøpe konkuranse rifle til dette bruket i stedet for å bruke jaktrifla når jeg egentlig mener at man på jaktfelt skyting burde bruke våpenet man jakter med :lol:

 

men fikk tilbud av ing. ragnar hansen på en hansen 702 kasse og våpen som beskrevet til 24 000, er det ett bra våpen?

Link to comment
Share on other sites

Min rigg endte etter litt fundering opp slik:

 

Tikka M690 kasse med NF Picatinnyskinne, litt tilt. Rettet og lappet.

Leupold PRW ringer 1"

Leupold FX 12x40 med Long Range Duplex og Target tårn.

Border pipe 6,5x55 ca 60cm, flutet.

McMillan A3-5

Vekt rett under 5kg (4,9)

Avtrekkksvekt 1kg

 

Slik ser skreddersøm til Jaktklassen ut - ikke mye jaktgeværfølelse men..

 

Pipefabrikat og lengde ble valgt pga langholdsskyting - ei rimelig LW pipe er mer enn bra nok.

 

Poenget med å sette opp denne lista er at man kan få omtrent alt til å gå i Jaktklassen. McM Stokken er ikke lett.

En besparelse i vekt som monnet var faktisk kikkertsiktet! Den er mer enn bra nok til formålet.

Kapper du pipe til 50cm kan du droppe fluting sånn omtrent. Velger du kort kasse og bruker Originlaringmontasjen til Tikka/Sako sparer du enda mer. Da kan du koste på deg temmelig tykk pipe!

 

Bare så synd man ikke rekker å få skutt noe jaktfelt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha ekstrem jegerklasserifle og starter med Sauer 202 aluminiumskasse, orginalt skjefte og Leupold FX 12x40 target dot kan du bruke 70cm/21mm STR pipe eller 67cm/19mm/mdemper og komme under 5kg. Da får du ei balansemessig og skytemessig ei rifle som konkurrerer direkte i sporterklassen. Det er egentlig juks å bruke den i jegerklassen. Byggesettet koster ca 20K og du kan sette sammen alt selv på et par timer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kikkert som ikke går til 12x synes jeg det er dumt å kjøpe når en skal ha ny jaktfeltrigg til jegerklasse.

Jeg kjøpte min Swaro Z3 4-12x50 fra eurooptics.com for et år siden og annbefaler det på det aller sterkeste. Lett og meget bra kikkert. Du får den hjem i kassa for under 7000kr.

Jeg har skutt jaktfelt i mange år med 7-8 rifler og flere kikkerter. Leupold, Nikon, Zeiss og Swarovski har vært prøvd. Z3'en er best, men den gamle Swaro'en i 3-9x36 var jævlig god den gang vi bare fik bruke 9x og vektgrensen var 4,5kg.

Jeg har en tilpasset 200STR med Tyristubben stokk, men skulle jeg hadt ny rigg i dag hadde jeg ikke satset på noe byggeprosjekt. Den nye T3 sporteren er så god som en slik rifle kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Torf har nok den mest praktiske løsningen - skal du bli god må du skyte mye og da er det kjekt med lett pipebytte.

Kan være fint med ei lettere pipe til vanlig jaktbruk.

Jeg hadde nok gått for denne løsningen i dag. Skal børsa med på jakt er bla sikringen uovertruffen! Slank å bære i hånden er den også!

Link to comment
Share on other sites

men så er jo det fantastiske spørsmålet da:

hvilket kaliber?

siden jeg vil bruke AICS magasin må ikke patron lengden overgå 73 mm.

så kandidatene er:

.308 win (har en rifle i dette kaliberet fra før)

.260 rem

.243 win

7mm-08?

 

lader selv så tilgang på fabrikk ammo er ikke den største krisa :lol:

Link to comment
Share on other sites

snake: Hvorfor skal du absolutt ha Rem700? I Norge er den "utkonkurrert" av T3 og Sauer.

 

T3'en kan du også "pimpe". Forskjellen på Rem og T3 er at pipe/avtrekk stort sett er bedre på T3.

 

Se på tilbudet til Villmarksbutikken med T3 og GRS. Du kan også få metall DBM til AI-magasiner og orginalmagasiner.

 

Sauer STR til 13K hos DFS slår selvsagt alt ned i støvlene. Skal man "vokse fra" denne er det Bleiker neste..

 

Kiwi: Disse faste lette Leupoldsiktene er en skjult skatt. Jeg har skutt med 10x40 og 12x40 siden starten på 80-tallet. Har skutt mye med Weaver El Paso T10 og T16 ogå. All vekt jeg har spart her sammenliknet med andre kikkerter har havnet på munningen. Det har jeg tjent mye poeng på.

Link to comment
Share on other sites

liker remington 700, dele utvalget er mye større enn til noen annen kasse, greit nok man kan få AICS magasin til t3 også. jeg har 2 remington 700 idag og det er egentlig erfaringene med disse som gjør meg positiv til remington.

min 308 win i rem 700 samler 5 skudd med 175 grains sierra på 10 mm

og 300 win magen samler like bra den også med 190 grs sierra. og når jeg får en remington 700 bygd til mine ønsker for 14k synes jeg det er bedre enn en standard DFS sauer til 13 k

 

men sier ikke at jeg absolutt skal ha, jeg har også fått tilbud på T3 sporter til 14k

Link to comment
Share on other sites

men så er jo det fantastiske spørsmålet da:

hvilket kaliber?

siden jeg vil bruke AICS magasin må ikke patron lengden overgå 73 mm.

så kandidatene er:

.308 win (har en rifle i dette kaliberet fra før)

.260 rem

.243 win

7mm-08?

 

lader selv så tilgang på fabrikk ammo er ikke den største krisa :lol:

 

Ser noen har foreslått 6,5x47L. Den hadde jeg gått for. Den passer også i ASIS magasinet.

 

Av alternativene dine har jeg satt opp en pri.liste slik jeg ville valgt.

1. 260 Rem. Fortrinsvis AI

2. 7mm-08

3. 308W

4. 243W

De to siste er egentlig uaktuell. Satt dem opp siden dem var blant alternativene dine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...