Jump to content

Webley mk IV, .455


Hedmarkingen

Recommended Posts

Slik du beskriver det vil jeg tippe rundt 8000 kr, jeg ga 3000 for min... uten blånering og med lit rufsete løp. Deler er gjerne krøkkete og vannskelig å få tak i. Min webley er forøvrig den eneste revolveren jeg har som ikke er ruger... og man er nok prisgitt å kjøpe det som.dukker opp, ikke mye utvalg...

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden siklet jeg på en hel skuff full av gamle Webleyer hos Våpenhuset i Stavanger.

Flere av revolverne var i meget god stand, men alle skulle i pressa siden våpenkontoret i byen ikke var av de mest samarbeidsvillige når det gjaldt hva man fikk eie og hvor mange :cry:

Vil tippe at det går an å komme over både revolvere og ikke minst deler hos Våpenhuset.

Webley er snadder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du skal ha en som har "det lille ekstra", så ble de bl.a. solgt nye gjennom Holland&Holland i sin tid. Dette var i en tid da britiske offiserer kjøpte sine håndvåpen privat, og endel av dem som hadde finere stamtavle ville gjerne ha noe litt mer eksklusivt. Revolverne som gikk gjennom den kanalen er merket med forhandleradressen oppe på løpet. Men ta med i betraktningen at det navnet får du ikke gratis :wink:

Jeg har sett noen få eksemplarer med H&H-merking, og de har hatt penere finish enn andre Webleyer. Om det skyldes at de har vært bedre tatt vare på og er mindre slitt eller at H&H bestilte dem med spesialfinish vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

( Jeg har ikke håndvåpen men interessen er der )

 

De adelige revolverne var i to kategorier enten kjøpt som vanlig og testskutt, pusset på hos H&H, W&R og flere. eller kategori 2 som flesteparten av de var, bygd hos en en av de klassiske produsentene fra bunnen opp. Så en H&H merka Webley som regel kan være bygd i huset der og ikke bare testskutt.

Link to comment
Share on other sites

En av de H&H-merkede Webleyene jeg har sett dukket opp i forbindelse med taksering av et dødsbo dengang jeg var bransjetilknyttet for rundt 20 år siden. H&H ble da kontaktet og meldte tilbake at i hvert fall det eksemplaret var produsert av Webley og solgt gjennom H&H. Men det er jo ikke ensbetydende med at alle H&H-merkede revolvere hadde samme bakgrunn. En som var bygget in-house der hadde jo absolutt vært et høydepunkt i samlingen :D De anslo forøvrig en verdi som ikke harmonerer nevneverdig med det norske markedet, rundt 10.000 pund den gangen, de hadde nok kunnet oppnå en slik pris om den ble lagt ut for salg i et av H&H's gunn rooms.

Navnet og adressen er forresten gravert inn, ikke stemplet på de jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...