Jump to content

Rikosjettfare fra homogene kuler


Tordenkjeppen

Recommended Posts

Hei!

 

Rikosjettfare blir fra tid til annen brukt som argument mot homogene kuler, spesielt på fjellet. Jeg har brukt en god del tid på å forsøke og finne noen data på dette, men det synes ikke å være tester eller annet som kan bekrefte at homogene kuler gir mer rikosjetter enn andre.

 

Er det noen som sitter på noe kunnskap om dette temaet? For min egen del håper jeg at forslaget til DirNat på tillatt bruk av lavere kulevekt for bla. 6,5x55 vil trå i kraft før jakta starter i år. Skulle det skje kunne Barnes TSX 120grs være fin på reinsdyrjakt, men bare dersom rikosjettfaren ikke er noe større enn andre kuler som har høy restvekt (A-frame ol.).

 

I bunn og grunn lurer jeg på om rikosjettfaren ved bruk av homogene kuler er reell eller en myte/fordommer.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mer rikosjettfare fra en homogen kule ja. Dem er jo som alle vet laget i en klump av samme materiale, og har en høyere restvekt etter å ha truffet målet, og havarerer ikke like lett som en bly mantel kule. Den homogene som er massiv forandrer litt kurs, og fortsetter videre etter å ha gått igjenom feks en dyreskrott.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tysk, så den rapporten er det fint om noen kan oppsummere :winke1:

 

Ellers har jeg gjort mitt eget "eksperiment". Måtte nemlig nødslakte en hest som sto på betonggulv. Valgte homogen 180gr bl.a. på bakgrunn av at kjøttet skulle bli mat. Tok mine forholdsregler mht vinkel, fikk andre folk til å holde seg unna osv. Vinkelen var skrått ned fra meg. Jeg merket ikke noe til rikkosjett, og etter at hesten var fjernet fant jeg kula pent og pyntelig liggende på gulvet omtrent der den sannsynligvis kom ut fra dyret. Det kan selvfølgelig være at kula hadde mistet nesten all energien på vei gjennom hode/hals, men jeg ble ihvertfall positivt overasket over resultatet.

Link to comment
Share on other sites

@8x75RS: Supert! Endelig noe annet enn tro og håp.

 

Min svært så rustne skoletysk forteller meg at homogene kuler, sammenlignet med solide (forsterkede) kuler ikke har signifikant mer rikosjetter, selv om de homogene kan ha større energi. Dvs. at om jeg står mellom A-frame og TSX spiller det liten rolle hva jeg velger. Om jeg derimot ser på Sierra GK vs TSX gir førstnevnte mindre rikosjett, men åpenbart også mer "splætt" i dyret.

 

Jeg greier ikke helt stokke tysken, men det synes også å være forskjell mellom større og mindre kalibre, uten at jeg helt forstår hva det går ut på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! For noen år siden felte jeg en sykkelstyring med en Barnes X i 308. Elgen sto helt åpen på en lyngmo med en del ur og store steiner omkring. Holdet var ca 80m skrått oppover. Elgen fallt i skuddet. Kula hadde gått inn på dyrets høyre side, litt lågt i bogen. Da vi begynte å flå oppdaget vi at skuddet hadde gått gjennom dyret på venstre side, rikkosjert og gått inn i vomma på venstreside, og inn i høyrelår, der fant vi kula. Syntes episoden var ubehagelig, og der endte mine erfaringer med homogene kuler. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Her en lignende test fra DEVA. Laget i sammarbeid med universitetet i Bern

http://download.ble.de/09HS001.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Dette er en test utført med tysk semi-vitenskapelig grundighet. Mange interessante kule-illustrasjoner.

Her testes de mer kjente tyske (RWS) kulekonstruksjonene, men også Lapua Naturalis.

 

Over 100 sider dette, men på side 103 står å lese en konklusjon (Zusammenfassung):

 

"Bei leicht zu schießenden Medien wie dem Gebüsch und kleinen Winkeln wurde

deutlich, dass hier nicht das Material (Blei oder bleifrei) ausschlaggebend für die Ablenkung

war, sondern die Spitzenform (Ogive oder beispielsweise eckige Formen mit

Scharfrand). In Bezug auf Masse- und Energiestabilität kristallisierten sich die bleifreien

Geschosse als sehr stabil heraus."

 

- Her sies altså at hva rikosjettering (fra naturlig forekommende media) angår så er det IKKE utslagsgivende om kulen er blyspisskule eller en blyfri (homogen) kule.

- Det konkluderes videre med at FORMEN på kulen, om den er spiss, ogival, eller har kantig form med "Sharfrand" (kutte-kant) derimot er mer avgjørende for rikosjettering.

- Hva som for meg heller ikke er overraskende er konklusjonen om at hva angår restvekt og "energistabilitet" så er de blyfrie kulene overlegne sine blyholdige konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en forenklet presentasjon omkring dette etter er Google-søk etter Ingo Rottenberger + DEVA (tenkte å se om jeg kan ringe ham om en annen, mye debattert sak...)

 

http://www.bfr.bund.de/de/a-z_index/blei-5227.html

 

Presentasjonen er på 3.7mb. Ligger litt nede på siden.

 

Personlig synes jeg dette var lettere og kjappere å forstå enn hele DEVA-rapporten på 107 sider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...