Jump to content

Spørsmål vedr. våpensøknad 9mm Luftvåpen.


Adlern

Recommended Posts

Hei!

 

Sitter daglig inne å leser forumet her, så nå var det på tide å lage seg en bruker.

 

Som stor luftvåpen entusiast så har jeg lenge gått å siklet på en Sam Yang 0.357" Caliber Rifle (9mm).

Men har aldri fått rotet meg til å ta turen ned til Lensmannen for å søke om våpentilatelse.

 

Men i dag tok jeg turen til Drammen politikontor, fikk søknadspapirer og fylte de ut. Når jeg så skulle levere så sa damen i skranken at dette trengte jeg jo ikke å søke om, det var bare å kjøpe uten tillatelse. Forklarte da fruen at alt over 0.175 måtte mann ha tillatelse til for å kjøpe (ironisk nok å fortelle henne dette). Ja, det visste hun ikke noe om så hun gikk for å høre med en på "våpen avdelingen". Etter enda 20min ventetid kom det en gammel dame som visstnok var våpen ekspert!

 

Hun hadde for det første aldri hørt om luftvåpen så store som 9mm og hun var ganske så sikker på at dette var ulovlig. Hun mente også at jeg i det minste MÅTTE være medlem av en skyteklubb for å kunne få dette godkjent. Alt i alt så mente hun at det ikke var noen vits i å levere denne, men jeg presiserte at JO, denne vil jeg levere. "Ja, det var minst 6 uker behandlingstid".

 

Så da får vi bare vente å se, men er det noen her som har noen erfaringer ved dette, er det ikke lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Noe uvanlig, og trolig litt upløyd mark for våpenkontoransatte.

9 mm luftvåpen? Hvis det skal bli noe fart i en kule ut av en slik tut vil det gå med mye trykkluft.

Har faktisk lest om moderne luftvåpen i enda større kalibre.

 

Sam Yang?, hvilke prestanda har modellen du har i tankene?

Hører gjerne hvordan dette eventyret utarter seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja det siste året så har det jo kommet flere og flere luftvåpen med store kalibre. Ut ifra tester så virker det som de aller største kalibrene kun er for å ha i skapet ;)

Siden presisjonen og bruken ikke er helt opptimal. Men våpnet jeg har sett på er en Sam Yang Recluse Air Rifle, hørt mye godt om denne.

 

Den har i 10 av 10 tester jeg funnet hatt en utgangshastighet på over 950 fps, og dette på gode avstader. Så klart så har ammunisjonen en stor del og si, men har faktisk litt troen på dette våpenet.

 

Link til våpenet hos Pyramidair http://www.pyramydair.com/s/m/Sam_Yang_ ... Rifle/2501

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som kan være negativt med slike kaliber er kulebanen.

Man får kjøpt luftvåpen opp mot .50 helt lovlig, men kulebanen blir ofte et tema.

En annen ting er tilgangen på kuler. Frakt fra USA er dyrt og bly er tungt.

 

At folka på kontoret du har besøkt er uvitende har ikke noe å si.

Bare fortell dem at da må de ta kontakt med noen som kan reglene.

I søknaden skriver du spesifikt at det gjelder luftvåpen, kaliber, løpslengde og produsent og det vanlige som pleier å stå der.

REgner med at våpenet du sikler på er et PCP og da tilkommer fort noen tusenlapper

for filllkit og dykkerflaske. Pumpe kan du bare glemme først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Ved å gå inn på linken til "Pyramidair" presentert av "Adlern" kan det se ut som om dette våpenet har en pumpefunksjon, hvor man pumper opp trykket med forskjeftet, noe ala bevegelsen med en pumpehalge. På bildet kan det se ut som det relativt tynne røret under løpet er trykkluftreservoaret.

Blir endel pumping for hvert skudd for å få en kule med brukbar vekt opp i hele 950 f/s. Dette er vel ment som et jaktvåpen for skadedyr i land hvor slikt er lovlig med luftvåpen, og da blir skuddtallet moderat, og pumpingen muligens overkommelig?

Link to comment
Share on other sites

Ja det siste året så har det jo kommet flere og flere luftvåpen med store kalibre. Ut ifra tester så virker det som de aller største kalibrene kun er for å ha i skapet ;)

Siden presisjonen og bruken ikke er helt opptimal. Men våpnet jeg har sett på er en Sam Yang Recluse Air Rifle, hørt mye godt om denne.

 

Den har i 10 av 10 tester jeg funnet hatt en utgangshastighet på over 950 fps, og dette på gode avstader. Så klart så har ammunisjonen en stor del og si, men har faktisk litt troen på dette våpenet.

 

 

Bare et par ting:

 

Luftvåpen med større kaliber enn f.eks .22 og .25 har eksistert i mange år.

De testene du har lest bør du lese bedre, for ALLE tester av utgangshastighet er gjort på relativt kort avstand, 1 meter, altså i ordets rette forstand, UTGANGSHASTIGHET.

Da kan man ikke si "utgangshastighet på gode avstander", for hva betyr det?

Hastigheten på kulen avtar relativt hurtig, så har du 950 fps ved munningen har du IKKE det på 50-100-150 meter.

 

La oss si at en slik kule veier f.eks 50grains (bare et tall) og har en munningshastighet på

900 fps, da vil hastigheten på 50m droppe til omtrent 670 fps og på 100m ca 490 fps.

Da har du en kulebane som gir deg utfordringer, et dropp på nesten en meter.. Skal du skyte på blink med luft og ha det gøy hadde jeg vurdert .22 eller .25 da slike luftvåpen blir som regel stående å ta opp plass i skapet. Selges en i .50 på finn, sikkert en grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Ved å gå inn på linken til "Pyramidair" presentert av "Adlern" kan det se ut som om dette våpenet har en pumpefunksjon, hvor man pumper opp trykket med forskjeftet, noe ala bevegelsen med en pumpehalge. På bildet kan det se ut som det relativt tynne røret under løpet er trykkluftreservoaret.

Blir endel pumping for hvert skudd for å få en kule med brukbar vekt opp i hele 950 f/s. Dette er vel ment som et jaktvåpen for skadedyr i land hvor slikt er lovlig med luftvåpen, og da blir skuddtallet moderat, og pumpingen muligens overkommelig?

 

 

Det høres helt høl i hue ut, da skal man pumpe lenge tror jeg!

Skal lese om denne børsa.....og det har jeg gjort nå.

 

Det er et PCP-våpen som drives med trykkluft.

Man fyller med håndpumpe eller fra flaske.

Det er nok ikke mange skudd pr fylling, så pumpe er totalt idiotisk.

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig regnet litt utifra de tallene som er oppgitt på siden der det selges.

 

Ved bruk av en kule på 77 grains som flyr i 980 fps

(den er garantert kronografert med lettere kule)

vil hastigheten falle til 730 fps på 50 meter energien er da omtrent 90 fotpund.

og til 540 fps på 100meter og da har man 50 fotpund, hvorpå

med et totalt kuledropp på rett under en meter.

 

En annen ting er at den ikke leverer jevne skudd.

Deres egne tester viser jo dette:

 

Shot No. 1: 983 fps

Shot No. 2: 969 fps

Shot No. 3: 933 fps

Shot No. 4: 896 fps

Shot No. 5: 809 fps

Shot No. 6: 740 fps

Shot No. 7: 655 fps

Shot No. 8: 579 fps

Shot No. 9: 484 fps

Shot No. 10: 365 fps

 

Our tech department also tested this gun with a 77.8-grain Eun Jin pellet (gun filled to 3000 psi):

 

Shot No. 1: 952 fps

Shot No. 2: 897 fps

Shot No. 3: 834 fps

Shot No. 4: 745 fps

Shot No. 5: 654 fps

Shot No. 6: 565 fps

Shot No. 7: 473 fps

Shot No. 8: 353 fps

 

Og ei børse som ikke leverer to skudd som er noenlunde like vil såklart gi helt forskjellige

treffpunkt hver gang da trykket i tanken synker for hver skudd, dvs den er ikke regulert.

På kloss hold uten kikkert..javel, men ellers er den i mine øyne ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...