Jump to content

Spesial felt, kaliber


CCOB

Recommended Posts

Jeg har lest igjennom dette dok. http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... mesida.pdf

 

Og jeg sitter her og lurer på hva folk tenker, jeg selv kunnet ha tenkt meg at det hadde vært fire klasser for delt slik:

kaliber opp til 22. revolver

kaliber opp til 22. pistol

kaliber over 22. revolver

kaliber over 22 pistol.

 

Hva tenker folk om dette? jeg vet at dette er ett betent tema da det er flere som har fordeler med og bruke 22 i denne konkuransen.

 

Selv skyter jeg 9mm i pistol og 38 i Revolver og trives med dette.

Link to comment
Share on other sites

Pr. nå er det 8 programmer innen felt:

 

* Fin

* Grov

* Militær

* Revolver

* Spesial pistol

* Spesial revolver

* Magnum 1

* Magnum 2

 

På et "vanlig" stevne rekker man normalt 3 starter hvilket betyr at man må velge bort 5 programmer, og det er vel ille nok om ikke man skulle begynne å dele opp spesialprogrammene i tillegg?

 

Noen av tingene som gjør spesialprogrammene attraktive er nettopp den fleksibiliteten man har mht valg av kaliber samt at de er "klasseløse". Da kan hver og en gjøre sine egne vurderinger og valg og starte med det de mener gir en konkurransefordel. Mange tror at .22 gir en opplagt fordel, men erfarne skyttere vet at så ikke er tilfelle. På den andre siden byr .22 på noen fordeler og til syvende og sist er det summen av det hele og skytterens subjektive vurdering som avgjør valget.

 

Det er alltid sunt å diskutere forandringer for å sikre utvikling. Jeg for min del er i denne saken enig med Gringon og OlavM (fordi det alltid er et dilemma å velge bort programmer), men kunne gjerne tenkt meg følgende:

 

*Opprette Magnum 3 med f. eks. minimum kulediameter på .490

*Innføre 6 skudds serier i spesial og magnum slik det er i de fire andre programmene; 6 skudds serier er tross alt en av tingene som gjør felt til felt og skiller fra baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

6 skudd er ikke alltid bedre enn 5...

 

Ikke glem at mange av revolverene i spesial har bare fem skudd. Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler, men det er vel sikkert spesialpistoler som ikke har mer fem skudd i magasinet.

 

Skal disse bli ubrukelige over natten bare fordi.....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...