Jump to content

adferd hos hund


venator

Recommended Posts

God dag! Veldig godt forum dette her, så får vel se om det kan hjelpe meg litt....

 

Er "barnevakt" for en 8-åring Breton(hann) nå, og i en periode til over sommeren. Den er rolig, men har selvfølgelig masse energi! Men det er en ting jeg lurer på. Når vi går tur og treffer på andre hunder, spesiellt hann-hunder, så stopper min opp ca 15-20 meter før de møtes og legger seg ned. Håra på ryggen reiser seg og når den andre hunden kommer ved siden av oss så braker det løs. Dette har skjedd flere ganger. Jeg er klar over hva som skjer når vi møter andre hunder, så jeg prøver å avlede oppmerksomheten hans på forkjellige måter.

 

Men hvorfor legger han seg ned for så å være aggresiv?

Noen gode tips for å få han til å evt slutte?

 

veit at det ikke er lett å lære gammal hund nye triks men lov å prøve!

 

påforhånd takk!!

 

VeNaToR

Link to comment
Share on other sites

Sett deg på huk ved siden av hunden og stryk den beroligende over ryggen eller i brystkassen. Snakk rolig med den. Oppsøk gjerne plasser der det ferdes mye hunder og sett deg ned. Gi den noen godbiter når den søker blikkontakt med deg og overser andre hunder. Den er sikkert ikke vant med å se så mange andre hunder eller den har dårlige erfaringer med hundemøter, enten fra eier eller møtende hund. God sommer!

Link to comment
Share on other sites

eh. det er jo det dummeste du kan gjøre..

da forsterker du jo bare adferden hunden tilbyr..

tvert i mot så ville jeg korrigert hunden og sagt at dette ikke er ønskelig..

bestemt men ROLIGT..

og jeg ville "snappet" hunden ut av det før det eskalerer til fysisk angrep!

 

og jeg ville trent på at hunden skal gå fot ved siden av deg og så ville jeg passet på å møtt den andre hunden på motsatt side av det din hund er på..

på den måten hindrer du hunden i å kunne gjøre noe

Link to comment
Share on other sites

Gjør som følger så får du en aha opplevelse:

 

Når du møter en annen hund så kommanderer du "bli sittende". Når den andre hunden er 5 m fra Dere, går du Dem i møte og passer på at hunden din blir sittende. Hils på eiernen med et håndtrykk og hils på hunden. Kall så inn hunden din. Høyst sannsynlig vil den være spak som et lam, viss ikke har du et lederskapsproblem.

 

Enkelte bretoner er ekstremt hissige, for dem hjelper bare ei kule. Det er visstnok ei linje det er avlet på som har gitt meget gode jakthunder, men noen individer er loco.

Link to comment
Share on other sites

Sett deg på huk ved siden av hunden og stryk den beroligende over ryggen eller i brystkassen. Snakk rolig med den. Oppsøk gjerne plasser der det ferdes mye hunder og sett deg ned. Gi den noen godbiter når den søker blikkontakt med deg og overser andre hunder. Den er sikkert ikke vant med å se så mange andre hunder eller den har dårlige erfaringer med hundemøter, enten fra eier eller møtende hund. God sommer!

 

En veldig godt råd som jeg råder deg til å følge !

 

Ikke vent til de har blikkkontakt, men gjør det idet hunden din oppdager den andre. Få kontakt, eventuelt med godbiter og bruk dempende signaler i tillegg. (Slikk deg rundt munnen, gjesp og mys/blunk)

Den har sikkert blitt kommandert i dekk tidligere, men det kreves masse trening i å få den til å bli liggende.

Du kan korrigere, men husk at høy stemme kan, for hunden, være et signal til å angripe.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

eh. det er jo det dummeste du kan gjøre..

 

Tror du denne hunden er trygg på situasjonene som beskrives? Hvis hunden var trygg og selvsikker, så hadde det vært en promilles mulighet for at metoden du beskriver, hadde hjulpet. En kan jo foreta en test. Når hunden legger seg ned kan en forsøke å holde båndet stramt, rop til hunden og rykk i båndet. Lurer på hva som skjer da gitt?

Link to comment
Share on other sites

hvis hunden ikke er trygg og selvsikker så vil den jo bli enda mer usikker når sjefen koser med hunden når den er livredd..

da ernærer du jo bare den tilstanden hunden er i..

hvis du derimot som eier viser at dette ikke er noe å være redd for mens du er rolig og bestemt, så ser hunden mye kjappere hvordan situasjonen er..

 

samme gjelder nyttårsaftener osv

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere ting jeg vil kommentere. Dette er veldig gjenkjennelig fra min egen polartispe.

 

Bikkja går i "posisjon" når den ser den andre hunden - altså den prøver å ta på seg en slags sjefsrolle/forsvarsrolle. Det gjør gjerne en hund som er usikker på seg selv (angrep er beste forsvar osv) eller en hund som har en tafatt eier hvor hunden føler det er den som må være i front. Altså eieren har overlatt jobben til bikkja i stedet for omvendt.

 

Ved å "trøste" hunden i en sånn situasjon befester du egoet til hunden - den blir styrket i troen på seg selv og at det er rett adferd den har. Den skjønner at her er det faktisk noe skummelt som foregår og jeg må stå på og passe på flokken min (eieren her). Ikke ønskelig etter mitt hode...

 

Skal du gjøre som Guttapåskauen sier med sitt og håndhilsing, så forutsetter det at du har stålkontroll på hunden din og VET at den ikke flyr i trynet på den andre. Og det tviler jeg på at hundepasseren i dette tilfellet har.... så det ville jeg ikke vurdert engang.

 

Jeg har selv ei polartispe som kan være et realt hespletre mot andre hunder og vi har trent kontakt oss i mellom mens andre hunder passerer på passe avstand. Det er mye vanskeligere for en hund å være stor og skummel dersom den må sitte (enda bedre å ligge) og ved å jobbe med kontakt så fravrister du hunden kontrollen. Dvs. - den innser at DU er den som vet og den gir kontrollen fra seg til deg. For min del var det en skikkelig aha-opplevelse å se hvordan hun på noen korte økter "gav opp" å være drittsekk og heller overlot jobben med å passe på til meg. Hun resignerte til slutt.

 

Det vil ikke si at hun er snill som et lam når vi passerer naboen med sin springer spaniel - det er mye lyd i henne men vi stopper bevisst 3 m fra hverandre og prater og overser bikkja totalt. Etter kort stund skjønner hun at det ikke er skummelt og sitter rolig ved siden av meg. Da får hun ros og hun oppfører seg flott.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter!

 

Se etter dette: Er ørene vendt framover, eller bakover?

Flekker hunden tenner og rynker på nesa, isåfall, hvor "lange" er munnvikene? (hvor langt er "smilet"?)

Tar han støtte på fram- eller bakparten?

Halen opp, ned eller mellom beina?

Stirrer han rett på hunden, eller har han flakkende blikk?

 

Det er viktig at du legger merke til disse tingene, da det er de som vil si om hunden er offensiv eller deffensinv aggressiv. Før du vet det kan det være vanskelig å gjøre noe med problemet....

 

At hunden reiser bust er bare en forsterkning av daværende sinnstemning, og er ikke nødvendigvis et tegn på aggessjon. Krapylet mitt reiser f.eks bust når hun er ekstremt glad og gira.

 

PS:

Man bør ikke trøste en stressa hund, ofte er det bedre å ignorere.

Dersom man trøster et stressa dyr vil det ofte gjøre vondt verre, siden dyret legger merke til at også eieren reagerer og da er det -virkelig- grunn til å være redd.

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke skrev:

Skal du gjøre som Guttapåskauen sier med sitt og håndhilsing, så forutsetter det at du har stålkontroll på hunden din og VET at den ikke flyr i trynet på den andre. Og det tviler jeg på at hundepasseren i dette tilfellet har.... så det ville jeg ikke vurdert engang.

Har man ikke kontroll på hunden så er det etter min mening et større problem enn at hunden viser aggresjon mot andre hunder i bånd. Begge problemene bunner i samme faktor: Manglene lederskap. Medisinen her er å utøve konsekvent og rettferdig lederskap. Apelldressur som sitt, fri ved foten, bli og innkalling styrker kontakten og samarbeidet.

 

Skal man kjøre sitt og håndhilsing så må selvfølgelig hunden være kjent med hva SITT betyr. Dersom hunden respekterer kommandoen så kan man kjøre denne drillen daglig. En frisk hund vil fort senke skuldrene. Dersom hunden ikke respekterer kommandoen ved en sitt-håndhils drill, så har man framprovosert en gavepakke som du kan utnytte. Dersom hunden sprekker under sitt kommando og angriper den andre hunden så er fører så våken at h*n kan avbryte angrepet og gir lømmelen en real medarbeidersamtale. Hunden blir sporenstreks satt tilbake på plassen der den skulle sitte.

 

Dette er en effektiv metode som ofte gir gode resultater uten mye dramatikk. Men det krever selvfølgelig at man er vant til å trene og håndtere hunder. Korreksjoner og ros skal brukes med presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...